За да бъдеш различен, днес е нужно нещо повече от обикновен SUV модел или всъдеход
Вие смятате себе си за корав характер и се нуждаете от подходящо транспортно средство? Тогава би трябвало да помислите за един Ford Ranger 3.2 TDCi или VW Amarok 3.0 TDI. Ние тествахме мощните пикапи, за да разберем кой е по-добрият.
SUV моделите бяха алтернативата за индивидуалисти само допреди големия взрив на своята популярност – сега те са част от мейнсрийма, дори в още по-голяма степен, отколкото някога са били комбитата или вановете. За индивидуалистите обаче остават пикапите. Те са извън подозрението, че ще предизвикат модна вълна или че ще станат част от основния поток. В САЩ Ford Ranger влиза в ролята на груб, но сърдечен приятел още през 1982 г. и затова е нещо като еталон, с който VW Amarok трябва да се съизмерва.
В европейската реалност пикапите рядко прекосяват речни корита или степи. Те дори не си проправят път и през горски храсталаци, защото в повечето оцелели гори автомобилите са забранени. Вместо това, когато се качите в тях и удобно настанени, хвърлите поглед от високата си позиция към околния трафик, Ranger и Amarok ви изглеждат напълно сериозна алтернатива на SUV моделите – оригинална и с дълъг живот.
Истински семейни автомобили?
В САЩ пикапът на Ford лесно може да мине за семеен автомобил; отначало това може да прозвучи абсурдно, но на задните места във версията с двойна кабина действително могат да седнат три деца. Същото важи, естествено, и за по-големия и по-широк VW – в интериора си той дори предлага още повече място, отпред седалки с по-добър контур, а отзад повече пространство пред краката. Е да, товарната платформа трябва да бъде снабдена поне с покривало, за да влезе в ролята на багажник. От друга страна, откритото решение е особено подходящо за наистина обемист товар. Например за новогодишна елха с размер XL
Спокойно можете да я отсечете собственоръчно – само на разрешено място! – и да я докарате от гората. Когато сте с пикап с двойно предаване, няма защо да се страхувате от засядане. За по-добра проходимост в Ranger посредством превключвател се задейства и предният мост, защото по принцип автомобилът се движи със задно предаване. В допълнение можете предварително да включите понижаваща предавка и да задействате блокировка на диференциала. Постоянното двойно предаване на Amarok от своя страна не предлага „бавни” предавки, а само една блокировка, поради което получава по-малко точки в оценката за сцепление. И двата модела имат асистент за спускане по наклон, освен това спирачните педали са с меки настройки за по-добро дозиране.
Amarok се клати по-малко
Разбира се, в това отношение модерните всъдеходи предлагат повече техника и глезят своите водачи със специално пригодени за сурови офроуд преходи 4x4 режими. Но надхвърлящият 20 см пътен просвет, здравата носеща рама и базовите компоненти за двойно предаване на пикапите са достатъчни за преодоляването на по-сериозни препятствия.
Във всеки случай няма от какво да се опасявате, когато свърши асфалтът – независимо че по всяка вероятност ще карате пикапа си главно по пътища с твърда настилка. На тях Ranger показва като цяло повече близост с товарните автомобили – когато петцилиндровият турбодизел насочи своите 470 нютонметра към задния мост, границата на сцепление се достига бързо дори на сух път и разтовареното колело превърта при ускоряване на излизане от завой.
Разполагащият с постоянно двойно предаване Amarok не познава подобни слабости – той и бездруго се държи повече като голям SUV и в сравнение с Ranger преодолява завоите с по-слабо клатене, предлага повече обратна информация за пътя чрез кормилната си уредба и дори не се съпротивлява на по-динамично шофиране. На аутобан според заводските данни може да развие 193 км/ч и това изглежда реалистично, понеже спазва посоката достатъчно стабилно за такива скорости.
Ford Ranger е с около 10 000 евро по-евтин
Тук пикап феновете могат да нададат протестен вой, че при техните любимци никога не става въпрос за бързо каране, затова предимството на VW е без значение. Но нека попитаме: защо да го отхвърляме, след като е технически възможно – при това без отказ от комфорт? Защото Amarok вози много по-меко от твърдо тропащия Ranger. Ходовата част на американеца издава различни звуци, когато го карат по лош път, а и по начало той е по-шумен от по-добре изолирания VW.
Трилитровият V6 на Amarok, заместил досегашния двулитров четирицилиндров мотор, натрапва дизеловото си присъствие доста по-слабо от редовия петцилиндров мотор на Ford. Въпреки че леко небалансираният му ход притежава една несъмнено очарователна нотка. Но когато сте на дълъг път, принципът на самовъзпламеняването започва да се отпечатва в паметта ви с автентичното дизелово чукане, а Ranger работи на по-високи обороти от конструирания с по-„дълго” предавателно отношение Amarok.
Що се отнася до предавките, резултатът не е само осем на шест в полза на VW – неговият автоматик с хидравличен преобразувател превключва също така меко, както традиционно спокойната трансмисия на Ford, но го прави по-бързо. Това, че осемте предавки са степенувани по-нагъсто, и по-големият с 80 Нм въртящ момент дават възможност за постигане на по-добри стойности за ускорение. И според субективното усещане Amarok се втурва напред по-енергично, при изпреварване ускорява по-мощно, в случай на необходимост би могъл да превози по-голям товар – ако обаче му беше позволено. Защото при полезния товар Ranger излиза доста напред и с това Ford се оказа по-добрият товарен превозвач. Ако искате да транспортирате по-тежки неща с пикапа на VW, ще трябва да поръчате предлаганото по желание окачване за тежък товар и да се приемете известно ограничаване на комфорта.
И двата автомобила изразходват по 10,4 л дизел 100 км. Така по отношение на разноските за гориво се очертава равенство. Но още при нула километра клиентите на VW плащат повече – понеже за мощния Amarok трябва да броят около 50 000 евро, а в случая с тестовия автомобил (с оборудване Aventura) – 55 371 евро. Много по-евтин е Ranger, чиято версия с 200 к.с. стартира от 42 067 евро и в най-високата от трите линии на оборудване струва заедно с автоматичната трансмисия от 44 833 евро нагоре.
Ниски технологии на ниска цена?
И в двата случая става дума за цени, които склонните към покупка клиенти няма да преглътнат лесно. И това е разбираемо – все пак от един пикап се очакват ниски технологии на ниска цена. Но във високите линии на оборудване двамата участници в теста могат да се похвалят с много неща, каквито човек трудно би асоциирал с един лекотоварен автомобил.
И двата пикапа имат на борда си автоматични климатици, малка навигационна система и темпомат. Ranger притежава покрито отчасти с кожа арматурно табло, Amarok – електрически регулирани кожени седалки. При допълнителните предложения той превъзхожда Ford с 20-цолови колела, биксенонови фарове и съвременен мултимедиен асортимент. На това Ranger може да противопостави единствено малко по-богатото си оборудване с асистенти за шофиране. По-сериозно обаче става изоставането по точки в тестовете за спиране. При 100 км/ч Ranger заковава на място с над два метра по-късно, а при 130 км/ч – с четири метра, колкото е дължината на един малък автомобил. Тук, както и при шофирането като цяло, Amarok се представя като по-съвременна конструкция и печели теста със значителна преднина въпреки по-високата си цена
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. VW Amarok 3.0 TDI - 367 точки
Amarok се представя като по-модерния пикап, шофира се като голям всъдеход, предлага повече място, спира по-добре и ускорява по-мощно от Ranger. Обаче е скъп.
2. Ford Ranger 3.2 TDCi - 332 точки
Ranger е добър представител на традиционните пикапи по американски вкус. Той вози големи товари, но не може да се мери с Amarok при поведението на пътя.
Технически данни
1. VW Amarok 3.0 TDI | 2. Ford Ranger 3.2 TDCi | |
---|---|---|
Работен обем | 2967 куб. см | 3198 куб. см |
Мощност | 224 к.с. (165 кВт) при 3000 об./мин | 200 к.с. (147 кВт) при 3000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
550 Нм при 1400 об./мин | 470 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,0 сек | 11,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,7 м | 38,9 м |
Максимална скорост | 193 км/ч | 175 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,4 л/100 км | 10,4 л/100 км |
Базова цена | 55 371 евро (в Германия) | 44 833 евро (в Германия) |