Зад волана на най-атрактивната версия на внушителния пикап
Той си беше обикновен. Труженик, който чинно вършеше работата си ден подир ден. Докато някой не реши да вкара в спортната зала, да го захрани го със стероиди и да го прати на полето. Да вдига пушилка.
Пикапите, използвани основно за товарни цели, обикновено са само със задно предаване, по-нисък просвет и единични кабини. Събратята им с висок просвет, двойно предаване и двойна кабина доста често влизат в ролята на лайфстайл модели. Понякога с тях теглят ремаркета и каравани, понякога те возят мотоциклети и ATV-та, а понякога само собствениците си. Тези машини изглеждат достолепно, създават същото усещане за висока позиция като SUV моделите и внушават още повече солидност. Големият просвет, тежкият твърд заден мост, листовите ресори и настроеното за големи товари окачване обаче далеч не предполагат динамично шофиране. Пришпорен по завоите такъв автомобил може да се обърне преди още да е дал признаци на накланяне.
Но какво ако…Ако скосим предния и задния надвес, разширим калниците и поставим по-солидни облицовки. След това да монтираме усилено окачване осигуряващо по-широка следа, по-висок просвет и по-дълъг ход. И към всичко това да добавим по-мощен двигател.
Ами, ще се получи Ford Ranger Raptor. Версия на най-продавания пикап в Европа, с могъща предна черна решетка и скулптуриран надпис Ford. Бърз и подвижен в гори и полета подобно на динозавъра Велосираптор, от който е заел името си. Излъчването на Raptor версията много се отдалечава от това на прилежната му първооснова. Той изглежда свиреп, ярък, солиден, агресивен, мускулест и силен. Прилича на кросфитър от RX лигата, на който всичко му е отесняло – и дрехите и пространството. И затова трябва да поеме по нови пътища.
Нагоре, нагоре
Отвъд Океана има едно друго нещо на Ford, което се нарича F-150 Raptor. Дълга доста над пет метра машина, с огромен просвет, гигантски гуми с огромни блокове и шестцилиндров битурбо двигател с мощност от 450 к.с. На практика абсолютно безсмислен, замърсяващ околната среда, но доставящ страхотно удоволствие автомобил със способността си да се движи с бясна скорост в пресечен терен.
Подобно нещо обаче трудно ще се впише в европейските представи за нормалност на шосетата. И все пак си е пазарна ниша, която от Ford са решили да запълнят с по-малък брат и дизелов(!) двигател.
„Малкият“ пикап всъщност си е доста солиден. Двулитровият му битурбо дизелов агрегат е с мощност от 213 к.с. и има внушителен въртящ момент от 500 Нм. Ускорява Raptor до 100 км/ч за 10,5 секунди задвижвайки двата му моста през десет(!)степенна автоматична трансмисия – същата, която използват F-150 Raptor и Mustang. Без да се доближава до бруталността на F-150 Raptor е сравнително чевръст, а подвижността му се подсигурява от свръхоразмерено окачване, включващо амортисьори на фирмата Fox, комбинирани в обща архитектура с пружините. Благодарение на тях ходът на окачването е увеличен с 32 процента отпред и 18 процента отзад. Серийно автомобилът е с всесезонни гуми (285/70 R 17) с едри блокове на BF Goodrich, а подподовата конструкия е с усилващи елементи. С помощта на увеличения с пет сантиметра просвет и скосените надвеси ъглите на предния и задния надвес достигат съответно 24 и 32,5 градуса. С по-големи алуминиеви носачи широчината на следата отпред е увеличена с 15 см, а задните листови амортисьори пък са заменени с пружини.
Как се усеща всичко това?
На пътя Raptor се движи чувствително по-комфортно от базовия си събрат, а извън него е във вихъра си. Предвид лайфстайл характера на автомобила намалението от 992 на 615 кг на полезния товар едва ли направи впечатление.
На практика автомобилът прави един доста широк разкрач и може да се справи по забележителен начин с всякакви терени. Извън пътя машината може да бъде буквално настъпена до дупка, където страхотното окачване демонстрира потенциала си. За целта от Ford осигуряват шест режима на комплекса от системи. Normal, Grass/Gravel/Snow е за хлъзгави настилки, а Mud/Sand осигурява сцепление върху деформиращи се терени. Sport е предназначен за асфалт и при него Raptor на практика минава към задно предаване. Rock настройва системата за двойно предаване към активиране на понижаващата предавка в разпределителната кутия, а Baja осигурява възможност за лудешко шофиране извън пътя, с активиране на специални настройки на системата за контрол на сцеплението и ESP, както и избор между задно и двойно предаване. Спирането в тези условия е гарантирано от спирачна система със значително увеличен капацитет и четири вентилирани диска с диаметър от 332 мм.
Ако не сте специалист по бързото офроуд шофиране, то трудно можете да достигнете лимитите на възможностите на този автомобил и да вилнеете колкото си искате. Емоцията наистина е уникална и няма нищо общо с движение по писта. Въпреки гумите управлението на Raptor е почти като на лек автомобил, принос за което имат добрите седалки и ергономичния и качествено изработен интериор.
Текст: Георги Колев