Зад океана пълноразмерните ванове са сравнително популярни, но имат имиджа на точно обратното на израза „cool”... Това обаче вероятно се дължи и на обстоятелството, че зад Океана в тази категория не се подвизават модели с ярко изразени характери като Ford S-Max, Mitsubishi Grandis и Renault Espacе.
За подобаващото задвижване на трите семейни автомобила се грижат четирицилиндрови турбодизелови двигатели с изобилие от въртящ момент и работен обем два литра. Със своите 150 конски сили моторът на Renault е най-мощният в теста, следван от 140-те конски сили на Common-Rail-двигателя под предния капак на Ford. С най-скромни мощностни показатели се представя задвижването на Mitsubishi, което идва от VW и е част от серията TDI, като в случая обаче работещата по технология помпа-дюза машина разполага със 136 вместо със 140 к. с., колкото е броят им при германските модели. За сметка на това, извънредно еластичният турбодизел се комбинира с най-добре настроената и приятна за превключване трансмисия в теста, което му осигурява и отлични динамични показатели.
Двигателят на Grandis показва спортен хъс
Въпреки най-ниската си номинална мощност, двигателят на Grandis демонстрира значително повече хъс при ускорение в сравнение с конкурентите си S-Max и Espace, като специално при измерванията за еластичност показва чувствително по-добри резултати в сравнение с тях. Освен това, моторът с германски произход е най-икономичният в това сравнение, но работата му по традиция е донякъде груба и по-шумна в сравнение с противниците.
Ford демонстрира уравновесен характер
По отношение на разхода на гориво и маниерите на работа, двигателят на Ford заема (почти златната) среда между другите два модела в теста. Основните недостатъци тук са слабостта при потегляне, която изисква пълна концентрация при координирането на движенията с педалите на газта и съединителя при потегляне, както и краткото "замисляне", което се получава при всяко преминаване на по-висока предавка. Специално при излизане от завой, оборотите на мотора на S-Max никога не бива да падат под границата от 2000, тъй като в противен случай намиращият се под предния капак агрегат отговаря с пълно бездействие. Последното положително не е сред проблемите на Espace, която разгръща мощността си забележително хармонично. По подобие на своя по-малък събрат 1.5 dCi, двулитровият агрегат на Espace доказва за пореден път, че в този клас Renault поставя мащабите по отношение на плавната работа на дизеловите двигатели.
Espace е комфортен, но доста тромав на пътя
Окачването на Espace преодолява неравностите с финес и осигурява отличен комфорт – както къси, така и големи сътресения се абсорбират напълно ефективно. При неравности от повтарящ се тип обаче Renault започва да показва склонност към люлеене, а в завой меката настройка на ходовата част резултира с силно клатене на каросерията. Като към това се добавят индиректната работа на кормилната уредба и силната тенденция към недозавиване, френският модел създава усещане за приятен комфорт на дълъг път, но и за прекалено тромаво поведение на пътя.
За сметка на това, когато става дума за гъвкавост на вътрешното пространство и за максимален товарен обем, Espace продължава да бъде начело в своята категория. Grandis предлага по избор шест или седем серийни седалки, като при седемместния вариант най-отзад вместо самостоятелни места се монтира делим в съотношение 60:40 „диван”. Въпросният може да се сгъва и да се мести напред, но не и да потъва в пода, така че дъното на багажника няма как да остане напълно равно при нужда от повече място за багаж.
Равносметката
При Ford всяка една от седалките на втория и третия ред може да „изчезва” в пода. Всъщност съвсем не само заради това, но в настоящото сравнение S-Max предлага най-сполучливият компромис между функционалност и удоволствие от шофирането. Почти идентичният като цена Espace е изключително комфортен, но с доста колебливо поведение на пътя и слабости в ергономията, като по този начин изостава на третата позиция и се класира след разполагащия с най-динамичното задвижване в теста, но не чак дотам практичен от гледна точка на вътрешното пространство Grandis.
Текст: Херман-Йозеф Щапен
Снимки: Ахим Хартман
Оценка

1. Ford S-Max 2.0 TDCi
Въпреки нетипично спортното си за един ван поведение на пътя, S-Max предлага отличен комфорт и впечатляваща функционалност. Сериозната слабост при потегляне от страна на двигателя обаче определено дразни.

2. Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D
Благодарение на богатото оборудване, изгодната цена и извънредно еластичния, но все пак икономичен двигател, Grandis успява да достигне второто място в теста. За сметка на това, неособено функционалното вътрешно пространство и лошите показатели при теста за спиране върху разнородни повърхности носят негативи за модела.

3. Renault Espace 2.0 dCi
Чудесен комфорт при пътуване на всякакви разстояния, просторен интериор с безбройни възможности за трансформации - един типичен семеен ван. Наред с това, двигателят работи с възхитително плавни маниери. Тромавото поведение в завой, високият разход на гориво и слабостите в ергономията дърпат модела назад в класирането
Технически данни
1. Ford S-Max 2.0 TDCi | 2. Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D | 3. Renault Espace 2.0 dCi | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 103 кВт (140 к. с.) | 100 кВт (136 к. с.) | 110 кВт (150 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,2 сек | 11,5 сек | 11,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м | 41 м | 39 м |
Максимална скорост | 196 км/ч | 195 км/ч | 194 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,1 л/100 км | 8,4 л/100 км | 10,3 л/100 км |
Базова цена | --- | --- | --- |
анонимен
Това с бадащите седалки е патент на опел зафира. И по точно на инжинерите на порше, които са проектирали и измислили тази дяволийка.
анонимен
S max-а е много готин от вътре,а като му паднат задните седалки става най-голям от горе изброените.Май не съм чул някой да се оплаква от ес макса.
martos
e kkak da ne izbutate qponskata mashinka nai otzad ama nali raboti nai dobre,chesno da vi kaja az vs. ot toqq klass galabarnici sum se vozil nikoi ot tqh ne me vpechetlqva samo mitsubishito no e mn. bednichko na ekstri