Целта е да се подобри видимостта при състезания на мокра писта
Миналия месец ФИА обяви, че започва проучване, което да установи дали затварянето на колелата във Формула 1 ще подобри видимостта при състезанията на мокра писта. Новите аеро правила засилиха ефекта от пръските вода, които автомобилът вдига при движение, което на практика прави невъзможно провеждането на надпревари при дъжд.
Идеята на ФИА е автомобилите във Формула 1 да запазят класическия облик на едноместни формули с открити колела, но при нужда да бъдат оборудвани с допълнителни елементи, които да насочват водата надолу, а не назад. Прототипната версия на „мокрия кит“ би трябвало да бъде готова още за втората половина на следващия сезон, но вкарването ѝ в употреба вероятно ще се случи през 2024 година.
„Мислим, че това ще е необходимо само няколко пъти през годната, например три. Не искаме всеки път, щом падне капка дъжд на пистата, да слагаме тези неща“, коментира за Motorsport.com Нико Томбазис, техническият директор на ФИА за едноместните формули.
В основата на тази идея стои провала в Белгия от миналия сезон, когато заради дъжда феновете стояха с часове на трибуните, но видяха единствено няколко обиколки зад автомобила за сигурност.
„Спа остави много негативен отпечатък върху нашия спорт заради лошо стечение на обстоятелствата. Щеше да е е сигурно десет пъти по-зле, ако бяхме били целия този път до Япония и се беше наложило отново да си съберем багажите и да си тръгнем. Трябва да се предпазим от евентуално повторение.“
„Има толкова много хора, които ни гледат, зрители, които плащат за билети, отбори, които пътуват из цял свят, и изведнъж казваме, че те не могат да се състезават. Не е особено отговорно.“
„Мисля, че така ще можем да се състезаваме и с мокри гуми. В момента това е възможно единствено с интермедия. Почти никога не сме имали надпревари с гуми за изцяло мокра писта.“
От ФИА вече са правили CFD симулации, за да се уверят, че тези допълнителни елементи няма да се отразят съществено върху аеродинамиката на автомобила. Има обаче куп неизвестни, които няма как да бъдат пресъздадени при изкуствени условия. Едно от тях засяга дифузора и доколко пръските вода зад автомобила са следствие от неговата работа или от начина, по който гумите отвеждат водата.
„Щом открием подходящото решение, ще изготвим прототипни версии. Ще ги изпробваме на реални автомобили, за да може да направим адекватна оценка. Очаквам подобрение от 50% или нещо такова.“
„Мокрият кит“ ще остане върху автомобила за цялото състезание, ако е монтиран веднъж, допълва още Томбазис.