Гигантът няма друг полезен ход за съкращаване на разходите, коментират експерти.
Доскорошният световен лидер в автомобилостроенето General Motors ще бъде принуден да обяви банкрут, независимо какво е решението на Белия дом за предоставяне на по-нататъшна правителствена помощ на компанията, прогнозират американски икономисти. Според тях фалитът е единственият вариант GM да се освободи от над 2600 дилърства из цяла Северна Америка - ход, без който всички оздравителни планове на концерна са безсмислени."Не виждам как ще успеят да се отърват от тези търговски представителства без банкрут", коментира Карл Брауър, главен редактор на авторитетното специализирано издание Edmunds.com.
Този понеделник новият главен изпълнителен директор на GM Фриц Хендерсън обяви, че компанията ще закрие славната марка Pontiac и ще намали дилърствата си с 2 641 до края на 2010 година. Според Марк Райкис от консултантската компания Rikess Group на теория детройтският гигант би могъл и да откупи франчайзинговите споразумения с набелязаните дилъри - само че в момента не разполага със средствата да го стори. Друг вариант е да се разтрогнат споразуменията с онези дилъри, които продават най-зле. Юристи обаче са категорични, че подобно решение ще навлече на компанията дългогодишни съдебни битки. Но ако GM обяви банкрут, ще може спокойно да анулира франчайзинговите договори, подчертава Райкис.
Карл Брауър пък припомня, че през 2004, когато GM ликвидира друга марка от славното минало - Oldsmobile, уреждането на отношенията със станалите излишни дилъри излезе на компанията над 1 млрд. долара.
Според статистика на Северноамериканската асоциация на автомобилните дилъри в САЩ и Канада има 2627 франчайза на Pontiac, но мнозинството от тях продават и други марки. По калкулации на браншовата организация затварянето на споменатите от Хендерсън дилърства ще остави на улицата 124 200 души, а GM ще понесе щети в размер над 51 млрд. долара от неосъществени продажби.
От друга страна, много анализатори отдавна предупреждават за твърде разточителния подход на GM към търговските представителства. Toyota, която през последните години реализира на щатския пазар напълно съизмерими продажби с тези на детройтския си конкурент, има общо 1400 дилърства. General Motors има над 6 300.