Производителите са готови да подобрят допълнително съществуващите автомобили
След почти две години непрекъсната криза, немската автомобилна индустрия се стреми да спаси своята дизелова технология и да състави мерки за по-бързо излизане от скандала с вредните емисии, който не показва признаци на отшумяване.
На извънредна среща в Берлин, свикана от правителството, изпълнителните директори на Volkswagen Group, Daimler и BMW Group ще се изправят пред министрите и държавните ръководители, за да ги убедят, че независимо от постоянния поток от отрицателни новини, дизелът има бъдеще.
Производителите са готови да подобрят допълнително съществуващите автомобили, за да намалят замърсяването си в замяна на политическа подкрепа, за да избегнат забраните за управление на тези превозни средства.
Има много голям залог за всички страни. Немските автомобилни производители се нуждаят от дизеловото гориво като технология без да бъдат спрени от движение автомобилите с дизелови двигатели, необходимо е време компаниите да представят нови електромобили, за да се конкурират с Tesla. Остават по-малко от два месеца до федералните избори. Канцлерът Ангела Меркел, чийто управляващ блок управлява правителството, трябва да отстрани критиките и в същото време трябва да прояви по- снизходително отношение спрямо производителите на автомобили, като същевременно не застрашава 800 000 работни места в страната.
"Производителите ще изиграят своята роля за подобряване на качеството на въздуха в градовете и ще го направят дизеловата технология годна за бъдещето", заяви Матиас Висман, шеф на немското автомобилно лоби VDA, който предлага намаляване на емисиите на азотни оксиди най-малко с 25%. "Дизелът е изключително важен за опазването на климата, както и за просперитета на Германия".
Очаква се двете страни а в сряда да се споразумеят за редица мерки, насочени към намаляване на емисиите на азотен оксид, който причинява смог и здравословни проблеми с 15-те милиона дизелови автомобила в Германия, да бъде избегната забраната за шофиране от страна на кметските управи В хода на кампанията производителите на автомобили и правителството се занимаваха със софтуерни поправки, които струват няколкостотин милиона евро, както и много по-скъпи хардуерни промени, които величат общата сметка на около 5 млрд. евро. Голяма част от нея ще бъде платена от компаниите.
Справянето с кризата е труден балансиращ акт за Германия, където всяко пето работно място зависи от индустрията, а секторът представлява повече от половината от търговския излишък на страната. Миналата година около 46% от продадените автомобили в страната са с дизелов двигател.
"Значението на автомобилната индустрия е изключително голямо , а VW е по-важен за немската икономика, отколкото Гърция", казва Карстен Бръзки, главен икономист в ING-Diba. "Индустрията трябва да намери решение заедно с правителството как да се справи с големите въпроси, които са насочени към структурната трансформация".
Отношенията между индустрията и политиците в Германия по време на скандала се фокусираха, като критиците поставиха въпроса защо министърът на транспорта Александър Добринт свика срещата в сряда почти две години от избухването на скандала, за да бъдат предприети своевременни решителни действия след като американските власти разкриха измамите на VW през септември 2015.
Автомобилните компании, особено производителите на премиум автомобили в Германия, се нуждаят от дизеловото гориво, за да задвижват луксозните си седани и нарастващия флот от SUV-ове, тъй като потребителите все още не проявяват голям интерес към електрическите автомобили. Дизеловата технология е ключова, в скоро време ще бъдат въведени още по-строги изисквания на вредните емисии от Европейския съюз, които допълнително ще бъдат затегнати през 2020 г.
За да запалят дизеловото гориво, BMW, Daimler и Volkswagen обявиха доброволно отзоваване на няколко милиона автомобила с екологични стандарти Евро 5 и Евро 6, което ще струва по-малко от 100 евро на превозно средство.
Очакваното намаление на NOx с около 20% не е достатъчно, за да бъда почистени, категориячна е екологичната група за опазване на околната среда Deutsche Umwelthilfe, която миналата седмица спечели дело в административния съд в Щутгарт, като настоява широки забрани на дизелови автомобили на Daimler и Porsche в страната.
"Постигането на споразумение е изключително важно, тъй като доверието в автомобилните производители постоянно ерозира", каза Фердинанд Дуденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания в университета в Дуисбург-Есен. "Индустрията трябва да обясни как наистина работи ъпгрейдът."