Пилотът на Toyota Тимо Глок вярва, че въпреки забраната за използване на тракшън контрол и налагането на стандартизирана електроника във Формула 1 през 2008 година, времената за една обиколка няма да се променят драстично. Промяна обаче ще има и тя ще бъде най-видима в дългите серии и в по-честите грешки.
„Мисля, че разликите ще са минимални. Според мен още в първото състезание за сезона ще се движим със скорост, аналогична на миналогодишната, тъй като развойният процес по автомобила не спира. По-различно ще е в дългите серии. Когато задните гуми се износят прекомерно, това се отразява неминуемо върху стабилността на автомобила. Със сигурност ще има повече грешки, но времената за една обиколка няма да са различни.“ФИА отново ще забрани използването на тракшън контрол във Формула 1 с помощта на стандартизираната електроника, дело на Microsoft и McLaren Electronic Systems, която позволява директен контрол от страна на ръководния орган върху този компонент на болида. В периода 2001 – 2007 година помощните системи бяха разрешени, тъй като не съществуваше адекватен механизъм за контрол върху използването им.
Новите регулации обаче явно няма да се отразят негативно върху скоростта на болидите. Думите на Глок се потвърждават от резултата, който вчера Хейки Ковалайнен постигна на „Рикардо Тормо“ по време на колективните тестове - 1:11.000 минути. Миналата година по това време най-бързата обиколка на пистата във Валенсия (отново дело на пилот на McLaren – Люис Хамилтън) бе с 12 десети по-слабо постижение.
Глок обаче не крие притесненията си относно евентуалното поведение на болидите на мокро. „Автомобилите са различни. Според мен са много по-агресивни от гледна точка на аеродинамиката. Когато изгубиш контрол, става много по-трудно, защото колата реагира изключително бързо и директно Преди десет години е било много по-различно, много по-лесно при мокра писта. Нямам представа каква ще е ситуацията при дъжд, но съм сигурен, че ще е значително по-трудно. Съвременните автомобили са много по-податливи на аквапланинг, което е основният ни проблем.“
Глок е категоричен, че най-голямата загуба след въвеждането на забраната за използване на помощни системи, от гледна точка на пилота, е тракшън контрола. „Особено при мокра писта“, допълва 25-годишният германец. „Това е най-големият ни проблем, не спирането с помощта на двигателя.“ Според него определящ фактор за резултатите през тази година ще бъде темпото на адаптация. „Както видяхте по време на тестовете, нищо не се промени спрямо миналата година. Тези, които бяха най-бързи преди, са най-бързи и сега. Със сигурност ще наблюдаваме повече грешки, но това е нормално. Така състезанията ще станат по-интересни.“
Междувременно съотборникът на Глок в Toyota – Ярно Трули, изрази притесненията си, че част от отборите вече са намерили начин да преодолеят рестрикциите на стандартизираната електроника. „Не искам да кажа, че става въпрос за измама, въпреки че в Toyota получаваме твърде притеснителна информация. И все пак, ако анализираме поведението на автомобилите сега и през декември, се забелязват сериозни промени. Някои от тях са твърде съмнителни.“
По отношение на сликовете и евентуалното им връщане във Формула 1 Глок е умерен оптимист. „Представят се впечатляващо, особено в рамките на една обиколка и когато нивата на аеродинамично прилепяне са високи. При настройки, симулиращи изискванията за 2009 година, обаче ситуацията се променя, употребата им става много рискова. И все пак, когато работим в аеродинамичния тунел върху конструкцията на новия болид, ще се съобразим с това. Сликовете правят автомобила във Формула 1 наистина впечатляваща машина. Не съм аз човекът, който решава, но си мисля, че правилното решение е отново да бъдат разрешени. Дали това ще направи състезанията по-интересни? Това вече е друг въпрос. Мисля си, че не зависи от изискванията към гумите, а основно от регулациите, касаещи аеродинамиката.“