EN-V е последният прототип на GM и представлява градски автомобил за двама, който се задвижва от електричество. Разработен е съвместно с китайците от SAIC и ще дебютира в Шанхай след месец.
Това е най-значимият концептуален модел за GM след Chevrolet Volt, твърдят американците. От него са подготвени три версии - Xiao, Jiao и Miao, но всички те използват една и съща механична платформа.
Висок е приблизително 1,5 м, широк е 1,4 м и дълъг също около 1,4 м, като заема толкова място на улицата, колкото e необходимo за шестима пешеходци. Във вътрешността му обаче могат да се поберат двама пасажери, разположени един до друг над всяко едно от колелата. За задвижването отговарят два електромотора, като всеки един от тях разполага с 3 кВт максимална мощност, и литиево-йонна батерия.
Според официалните данни на GM EN-V може да се движи с максимална скорост от 40 км/ч, като автономният пробег е ограничен също до 40 км с един заряд на батерията. Това е повече от достатъчно за натоварения градски трафик на 21 век, твърдят американците.
Прототипът е разработван три години и използва за база механиката и системата за задвижване на Segway. За разлика от Segway обаче, където водачът контролира движението напред и назад единствено чрез баланса на тялото си, при EN-V той и неговият спътник сядат на нормални седалки. Управлението се осъществява посредством електронно контролиран волан, като с газта и спирачката също се оперира ръчно. Това е възможно благодарение на факта, че EN-V автоматично разпределя теглото към предната или съответно задната част.
Прототипът може да завива на 180 градуса при изключително ограничено пространство, като минимумът е аналогичен на неговата дължина (приблизително 1,4 метра). Благодарение на тази способност, както и на компактните си размери, EN-V може да бъде паркиран буквално навсякъде без особени затруднения.
Новият концепт на GM и SAIC разполага със система за комуникация между два автомобила или директно с мрежата. Наясно е във всеки един момент къде точно се намира благодарение на GPS навигацията и серия от камери и приемници. Именно благодарение на тях и на връзката с централата EN-V е напълно автономен. Това означава, че може да карате 10 километра до работата си и вместо да го паркирате там, той да се върне сам у дома, да презареди батериите си и да се върне в 18:00, за да ви прибере. Ако ангажимените ви не са приключили с напускането на офиса, може съвсем спокойно да продължите работата си по пътя към вкъщи, тъй като EN-V вече е „обучен“ да следва съответния маршрут.
Благодарение на комуникацията между отделните EV-N вашият „домашен любимец“ може да избира най-удобния и най-бърз път, като същевременно избягва задръстванията, в които са попаднали неговите събратя. Същевременно EV-N може да се движи плътно в конвой с друг себеподобен, като този отзад ще се възползва от значително по-ниските нива на челно съпротивление (ако съдим по формите на прототипа, това е от голямо значение).
EN-V е оборудван с последно поколение системи за предотвратяване на евентуални инциденти. Според GM тяхната ефективност е толкова висока, че на практика обезсмисля използването на краш-структури и всевъзможните системи за пасивна безопасност. Ето защо EN-V е изработен изцяло от олекотени пластмаси и карбон и тежи само 400 кг.
Официалната премиера на EN-V е планирана за Световния панаир в Шанхай, който започва на 1 май.