Големите от Детройт поискаха от американското правителство още 21,6 милиарда долара. „Един евентуален банкрут би могъл да струва по-скъпо от спасението”, предупреждават GM и Chrysler.
В плана за преструктуриране, който те представиха вчера пред администрацията на Обама, Chrysler поиска освен 4-те милиарда, които наскоро получи, други 5 милиарда долара до 31 март. От своя страна в GM се надяват на 2 милиарда до края на следващия месец, 2,6 милиарда до април и други 7,5 милиарда в случай, че пазарът остане в това състояние.
Автомобилният гигант, ръководен от Ричард Вагонер, който вечe получи федерални помощи за 13,4 милиарда долара, пледира за подновяване на изтичащата през 2011 г. кредитна линия. По този начин общата сума, за която настояват двамата големи от Детройт, е 39 милиарда долара. В замяна на това двете автомобилни компании оповестиха драстични намаления на разходите и сбогуване с модели, които не носят печалба.
GM ще съкрати 47 000 работни места от общо 244 000 в световен мащаб, реализирайки по този начин най-значителното редуциране на персонал в историята на САЩ. Освен това ще бъдат затворени пет фабрики и „изпратени в пенсия” половината от марките. Същевренно компанията ще се концентрира върху Chevrolet, Cadillac, GMC и Buick.
“Днешният план е по-агресивен, защото 11 седмици след като представихме пред Конгреса началния вариант на проекта, условията в световната икономика, както и в автомобилната индустрия в частност, се влошиха", обясни Вагонер.
В Chrysler последните уволнения достигнаха цифрата от 3000, а моделите, които са обречени, са Dodge Durango, PT Cruiser и Aspen.
В същото време синдикатът United Auto Workers оповести, че е постигнал „споразумение с GM, Chrysler и Ford във връзка с промените на трудовите договори – една задължителна стъпка наред с плановете за преструктуриране, целяща получаването на федерални средства”. Ford към този момент не са поискали нови заеми от правителството.
Секретарят на Държавната хазна – Тимъти Гайтнер оповести, че разглеждането на представените от GM и Chrysler планове ще стартира в края на седмицата. Правителството наложи на автомобилните производители да калкулират в своите проекти и цената на евентуален банкрут. За GM той би се равнявал на около 100 милиарда долара, докато Chrysler го изчислява на 20 - 25 милиарда долара за 2 години. Според вицепрезидентът на Chrysler Джим Прес, ако се избегне банкрутът, ще се спестят излишното напрежение и безпокойството сред доставчиците и клиентите.