Американците в "много активни разговори" с китайската BAIC и белгийския холдинг RHJ.
Американският гигант General Motors е на път да подпише необвързващи предварителни споразумения с двама алтернативни купувачи за Opel - белгийския холдинг RHJ International и китайския автомобилен производител Beijing Auto (BAIC), съобщава AP, цитирайки "високопоставен източник" от компанията. Това ще е сериозна пукнатина в смятаната за сигурна сделка с канадския производител на части Magna International.Преговорите с Magna зациклиха заради несъгласия между двете страни за условията, по които в бъдеще Opel ще може да ползва технологии на GM. В Германия, която ще осигури над 4 млрд. евро заеми и субсидии за оцеляването на компанията, пък се засилват настроенията срещу силното руско присъствие зад офертата на Magna.
"Ние сме в много активни разговори с няколко потенциални партньори, включително Magna, Beijing Auto и Ripplewood (компанията-майка на RHJ, б.р.)", потвърди говорителят на GM Europe Крис Пройс. "На този етап обаче не мога да коментирам естеството на тези разговори и техните специфики. Мога да заявя само, че има много силен интерес към Opel от всички участващи страни".
GM продава Opel като част от плана си за драстично преструктуриране. Американският гигант за последно е бил на печалба през 2004 година, а оттогава загубите му надхвърлят 88 млрд. щ. долара.
Спорът с Magna е основно по две точки. Първо, канадците възнамеряват да внесат сериозни промени в инженерния дизайн на моделите на Opel, което според GM ще елиминира ползата от обмена на части с други марки на концерна (а също и ще елиминира GM и дъщерните му компании като доставчик на тези части). В същото време Magna държи да получи достъп и до все още невъведени в производство технологии на американците в областта на горивните клетки и хибридното задвижване. От GM обаче не смятат, че сделката трябва да включва и техни бъдещи активи.
Междувременно другите кандидати работят усилено върху подобряване на офертите си. Китайците от BAIC подготвят по-детайлно предложение вместо двете машинописни странички, които пратиха през май. От RHJ пък обмислят как да намалят изискванията си за съкращаване на работни места в Opel - основната точка, заради която правителството в Берлин ги елиминира като кандидат.