Първият електрически пикап от обновения завод на GM ще носи прочута марка
GMC, марка на General Motors, през есента на 2021 г. ще пусне отново на пазара легендарния Hummer – но този път като електрически модел. В края на януари 2020 г. производителят потвърди официално завръщането на Hummer и публикува първи данни. Сега вече разполагаме с детайли за новата електрическа платформа и новото лого.
Според плановете GMC Hummer EV ще бъде представен публично на 20.5.2020 г. в завода на GM в Хемтремик/Детройт.
GMC Hummer EV с 15 000 Нм
GMC показа първи изображения, свързани с новия електрически Hummer, в един рекламен клип по време на Суперкупата на 2 февруари 2020 г. Видеото показва ниската и широка предна част на електрозадвижвания пикап с типичната за Hummer решетка, включително вертикалните ребра. При новия модел надписът "Hummer" е осветен и от двете страни е продължен от също толкова тънки ивици на предните светлини. Могат да бъдат разпознати контуриран преден капак, както и тънки странични огледала.
Hummer EV е базиран върху новата платформа BEV3 на GM с акумулаторна архитектура Ultium. Тя предлага батерии с различни нива на капацитет от 50 до 200 кВтч. Най-големият комплект би трябвало да намери приложение в Hummer под формата на монтирани един върху друг батерийни пакети с по 100 кВтч. Бързото зареждане на 800-волтовите акумулатори се извършва с 350-киловатова техника. Максималният пробег на платформата възлиза на малко под 650 километра.
За разлика от Hummer платформата позволява само по един мотор на предния и на задния мост. При големия пикап, който ще бъде произвеждан под марката GMC, би трябвало да работят три мотора. Два от тях задвижват задните колела, а третият – предния мост. Заедно те отдават системна мощност от 680 кВт (924 к.с.). Мощта идва от двата задни двигателя с по 250 кВт и предния със 180 кВт. При представянето на новата платформа от GM обявиха, че върховите модели ще могат да спринтират за три секунди до 100 км/ч.
Общо взето, тези данни се покриват с първите сведения за възможностите на новия модел, публикувани от GMC. Hummer EV ще получи 1000 к.с., невероятните 15 000 Нм въртящ момент (измерен на колелата) и спринт от 0 до 60 мили в час (96,6 км/ч) за 3,0 секунди.
От GMC скромно наричат въвеждането на Hummer EV „тиха революция” и в добавка обявяват „невероятни” качества за движение по пътища с твърда настилка и извън тях. Според данни от американски медии обаче Hummer EV ще бъде предложен само в ограничен тираж.
По всяка вероятност с новия Hummer EV от GM ще въведат променено лого за модела. В Американската патентна служба под номер 88784232 от 4 февруари 2020 г. е постъпила заявка за регистриране на новото изписване. Дизайнът важи за леки и товарни автомобили, SUV модели и мотоциклети. Новият надпис „Hummer” продължава да е с големи букви, макар не всички да се идентифицират категорично като главни. Всички с изключение на "H" имат скосени ъгли, хоризонталните чертички при „Е” и „R” са свободни в левия си край.
General Motors инвестира в завода в Хемтремик около два милиарда евро и го оборудва за производство на електрически автомобили. Освен електрически пикапи – един от първите модели е Hummer EV – от поточните линии на завода ще слиза и автономно движещо се роботакси, наречено Cruise Origin. Програмата за електрическа мобилност, утвърдена под названието BT1, включва освен това електрически SUV модел на Cadillac, който трябва да се появи до 2023 г.
В това, че първият електрически пикап на General Motors ще бъде Hummer и ще се произвежда в малка серия, има определена логика. Брендът е познат в целия свят, а в САЩ автомобилите от спряната от производство марка отдавна се радват на култов статут. Съответно и маркетингът ще тече сякаш от само себе си. Бъдещите автомобили от гамата BT1, както вече е обичайно за бранша, ще бъдат изградени върху т.нар. „скейтборд шаси”, което включва всички компоненти на задвижването и акумулаторите.
Електрически Hummer за 90 000 долара?
Въз основа на всичко това американски експерти очакват базова цена около 90 000 долара за електрическия Hummer. По-късните електрически SUV модели, например на Cadillac, би трябвало да струват доста повече от 100 000 долара – това са суми, с които е по-лесно да се излезе на печалба, отколкото с Chrolet Bolt за по-малко от 40 000 долара. За новата електрическа платформа за автомобилите от семейството BT1 се твърди, че ще може да се прилага извънредно гъвкаво и да се използва за модели с предно, със задно и с двойно предаване.
Заводът в Детройт-Хемтремик би трябвало да достигне през 2024 г. капацитет от 80 000 електромобила годишно. General Motors планира строителство на собствена фабрика за батерии в Охайо и до 2023 г. има намерение да въведе на световния пазар общо 20 различни модела, задвижвани с електричество.
Скритите причини за нарасналата активност на GM по темата за електрическия пикап вероятно са някои скорошни събития на този пазар. На първо място, естествено, представянето на Tesla Cybertruck. Също и най-новото развитие на ситуацията около американската стартъп фирма Rivian може да е изиграло някаква роля. Rivian обяви, че ще произвежда елитен пикап с електрозадвижване в ценовия сегмент над 90 000 долара. Според вътрешни източници на информация General Motors е искал да купи дял от Rivian, но бил изпреварен от конкурента Ford. Действително през април 2019 г. Ford придоби капиталово участие в Rivian в размер на 500 милиона долара. Зад този ход отчетливо прозира намерение платформата на Rivian да бъде използвана при SUV модели и пикапи на Ford. Неотдавна Rivian направи сензационен удар, получавайки поръчка за 100 000 електрически лекотоварни автомобила за доставки от гиганта в интернет търговията Amazon.
Заключение
General Motors инвестира милиарди в производството на нови електромобили. В началото това ще бъдат престижни пикапи и SUV модели, с които се печелят пари по-лесно, отколкото с електрически модели от компактния клас.
Текст: Торстен Зайбт, Томас Харлоф, Холгер Витих