Популярността на бюджетните електрически модели в страната загатва за промяна на пазара
След като Китай излезе от опустошен от пандемията през 2020 г. по-силен от повече, един от малкото пропуски е относително скромният ръст от 8% на годишна база в регистрациите на електрически автомобили . Общо продадени 1,3 млн. електромобили не е лош резултат предвид предизвикателствата - 41% от общата сума в световен мащаб, според анализаторите Canalys - но това е доста приглушено спрямо световния темп на растеж от 39%.
Това има значение, тъй като Китай, с 30% от всички продажби на автомобили от всякакъв вид през 2020 г., има решаваща роля в стимулирането на утвърждаването на електрическите автомобили и осигуряване на възвръщаемост на инвестициите на производителите на автомобили.
Предимството на Китай се свежда до това, че лидерите му отдавна са планирали да поставят главен акцент върху електрификацията, до голяма степен мотивирана от шанса да се откажат от зависимостта от вносен петрол. Изоставането зад Европа (42% пазарен дял от всички продажби на електромобили) не беше на дневен ред. Тази година се очаква темп на растеж от 50%, като пазарният дял на електромобилите в региона се приближава до 10%. За сравнение, електромобилите представляват 4,2% от всички глобални регистрации за 2020 г.
Признаците за това откъде ще дойде по-нататъшен растеж в Китай са очевидни в данните на продажбите за миналата година, където има само двама отлични изпълнители. В началото на годината местният Tesla Model 3 доминираше продажбите. Тази година се очаква по-голям растеж след пускането на вътрешно произвеждания Model Y.
Но истинската звезда е Hongguang Mini EV, който стартира в средата на годината и даде тласък на тенденцията за малки, достъпни градски електромобили, която е готова да трансформира пазара, като първоначално бяха постигнати впечатляващи продажби в мегаградовете Шанхай и Пекин, а след това и останалите 685 града, около които сега се върти толкова много от китайския живот.
Съвместно производство SAIC - Wuling и General Motors, забележителната характеристика на Hongguang е неговата цена от 3200 британски лири (3800 евро), въпреки че разполага с батерия с автономен пробег само за 160 км, максимална скорост от 100 км/ч и пространство - само за четирима души.
Антиблокиращите спирачки и мониторите за налягане в гумите са стандартни, а ако бюджетът стигне до 4000 британски лири (4700 евро), клиетът може да получи сензори за задно паркиране и функция за климатик. Местните го възприемат като страхотен подход към съвременния автомобилизъм и продажбите процъфтяват през 2021 г.
Резултатът е двоен. Първо, тенденцията в Китай ще продължи. В скоро време ще се говори повече за Baojun E-Series и Ora R1, най-евтиният EV в света, през следващите месеци. Компактните, но способни електромобили са настроени да променят бързо градските пейзажи.
Второ, износът за други страни ще започнее скоро, като на дневен ред са Европа и САЩ. И това не е странно, тъй интересът в големите градове по света ще расте, тъй като опасенията относно задръстванията и замърсяването продължават да нарастват.