Себастиан Фетел (Red Bull) спечели дебютната Гран при на Абу Даби, последен кръг за сезон 2009 във Формула 1. Неговият съотборник Марк Уебър завърши втори, а третото място на подиума зае новият световен шампион Дженсън Бътън (Brawn GP).
Десетте точки отредиха второто място на Фетел в шампионата, след като другият претендент Рубенс Барикело (Brawn GP) остана четвърти. Спечелилият полпозишън Люис Хамилтън (McLaren) отпадна заради повреда в спирачките.
Малшанс за Хамилтън
„Яс Марина” е едно от най-впечатляващите съоръжения във Формула 1, но като всички съвременни писти, конструирани от Хермани Тилке, има един-единствен, но и твърде важен недостатък – не предоставя достатъчно зони за изпреварване. Стартът на надпреварата също не бе особено зрелищен, като само битката между Ярно Трули (Toyota) и Роберт Кубица (BMW Sauber) за шестото място внесе известна доза свежест в рамките на първия тур. Впоследствие Гран при на Абу Даби премина като процесия, но за това голяма роля изигра отпадането на Люис Хамилтън.
Британецът, който стартира от полпозишън, с лекота поведе колоната, като плътно зад него се движеше Себастиан Фетел. Разликата между двамата достигна близо две секунди десет обиколки след началото, но Хамилтън допусна малка грешка в шестнайсетия завой и изгуби половината от аванса си. Този пропуск, както и стратегията с по-дълга първа серия обиколки, позволи на Фетел да оглави класирането след първите боксове. Очертаваше се твърде интересна битка между двамата и във втория стинт, но двайсет обиколки след началото Хамилтън се прибра в гаража на McLaren заради повреда в задна дясна спирачка.
Двойна победа за Red Bull
След отпадането на бившия световен шампион отпаднаха и всички въпросителни относно победителя в Абу Даби. Фетел водеше уверено колоната, а вторият Марк Уебър явно имаше проблеми с гумите, особено в третата серия и остана далеч назад. В самия край на състезанието Дженсън Бътън дори се залепи плътно зад него и пробва няколко атаки, но австралиецът ги парира успешно, финиширайки втори. Далеч пред тях Себастиан Фетел записа четвъртата си победа за сезона, която му гарантира и втората позиция в шампионата на пилотите.
По-рано през сезона младият германец заяви, че се интересува единствено от титлата и вицешампионското място не е никаква утеха за него, но неговата радост след финала в Абу Даби определено не съответстваше на думите му. И няма как да е различно, след като само преди година Фетел караше за Toro Rosso, а през тази бе на крачка от титлата с отбора на Red Bull.
Мъките на Барикело и Кубица
Неговият конкурент Рубенс Барикело трябваше да преглътне поредното разочарование днес. Още на старта бразилецът удари леко Уебър, като при контакта се откачи един от елементите на предното му крило. Този инцидент позволи на Бътън да мине пред него и бразилецът бе принуден да изкара цялата надпревара в монотонен поход към четвъртото място, което щеше дори да бъде пето, ако Хамилтън не бе отпаднал в средата на състезанието.
Зад Барикело обаче бе далеч по-интересно. Първоначално изглеждаше, че Роберт Кубица ще води втория ешелон, но с прекрасна първа серия обиколки Ник Хайдфелд (BMW Saber) изпревари както него, така и Трули. Впоследствие и Себастиен Буеми (Toro Rosso) се озова пред поляка, като двамата водеха оспорвана битка за осмото място. Кубица определено бе по-бързият пилот, но при една от атаките си удари Буеми, завъртя се и се смъкна на десета позиция, която все пак запази до финала.
Първи точки за Кобаяши
Съотборникът на Кубица Ник Хайдфелд имаше прекрасна стратегия и благодарение на нея завърши пети в последното състезание за BMW Sauber. Истинският фурор на „Яс Марина” днес обаче предизвика Камуи Кобаяши. Заместникът на Тимо Глок в екипа на Toyota се справи с Кими Райконен (Ferrari) на старта и излезе на единайсета позиция. На пръв поглед изглеждаше, че японецът няма особен шанс да се бори за място в зоната на точките, но стратегията с един-единствен стоп и прекрасната атака срещу Бътън в седемнайсетата обиколка го изведоха на престижната шеста позиция. По този начин Кобаяши не само че спечели първите си точки във Формула 1, но и направи сериозна заявка за титулярното място в екипа на Toyota догодина, защото неговият далеч по-реномиран и опитен съотборник Ярно Трули остана седми.
Последната точка спечели Себастиен Буеми, а Нико Розберг се сбогува с екипа на Williams, финиширайки девети. За десетия Роберт Кубица и неговите проблеми във втората половина на надпреварата вече споменахме, ето защо се насочваме към двубоя между Кими Райконен и Хейки Ковалайнен (McLaren) за единайсетото място.
Кими и Хейки в пряк двубой
На пръв поглед битката между двамата финландци изглеждаше безинтересна, защото бе видно, че те няма как да спечелят точки. Тя обаче може да се окаже решаваща за титулярното място в екипа на McLaren догодина, тъй като именно тези двама пилоти се борят за него.
Райконен бе в по-изгодна позиция на старта, след като завъши квалификациите с единайсети резултат. Заради повредата, която получи в скоростната кутия вчера, Ковалайнен бе едва осемнайсети на грида. Пилотът на McLaren обаче потегли отлично и спечели цели пет места, като се озова точно зад Райконен. Темпото на Хейки не бе достатъчно добро и той така и не получи шанс да атакува сънародника си на пистата, но при първия и единствен бокс за финландското дуо го изпревари. В крайна сметка Ковалайнен завърши единайсети, а Кими – дванайсети, като и двамата останаха извън зоната на точките, но и това бе досатъчно на McLaren спечели битката за третото място в шампионата на конструкторите с един пункт преднина.
Сезон 2009 във Формула 1 официално приключи с Гран при на Абу Даби. Със сигурност обаче интересните събития около най-популярния автомобилен спорт ще продължат, защото дори и световният шампион Дженсън Бътън все още няма подписан договор за догодина. Пистите остават пусти за четири месеца, но не и мениджърските кабинети!