Дженсън Бътън (McLaren) спечели Гран при на Белгия и втората си победа през този сезон. Себастиан Фетел (Red Bull) изненадващо завърши втори, след като тежка катастрофа на старта извади от надпреварата голяма част от претендентите за победата, включително и лидера в шампионата Фернандо Алонсо (Ferrari).
Със спечелените 18 точки Фетел излезе на второ място във временното класиране при пилотите, след като съотборникът му в екипа на Red Bull Марк Уебър остана шести, а Кими Райконен (Lotus) стигна единствено до третата позиция. Люис Хамилтън (McLaren) също като Алонсо отпадна в първата обиколка заради катастрофата на старта.
Хаос на старта
Катастрофата на първи завой през 1998 г. е един от най-запомнящите се моменти не само на „Спа”, но и във Формула 1 като цяло. Тази през 2012 г. не беше толкова мащабна, но въпреки това бе повече зрелищна и най-важното – пилотите, които участваха в нея, не пострадаха по-никакъв начин.
Главният виновник бе Ромен Грожан (Lotus), който притисна Люис Хамилтън до стената на старт-финалната права при загасването на червените светлини. Контактът между двамата бе неизбежен. Неизбежно бе и други пилоти да пострадат, като в случая това бяха Фернандо Алонсо и Серхио Перес. Другият пилот на Sauber Камуи Кобаяши не отпадна, но пое веднага към боксовете за смяна на предното крило, което провали изцяло състезанието му.
Заради катастрофата в първата обиколка на пистата излезе автомобил за сигурност, а подредбата зад него изглеждаше доста интересна заради многото пострадали при инцидента състезатели. Спечелилият полпозишън Дженсън Бътън водеше, следван от Кими Райконен, двамата пилоти на Force India Нико Хюлкенберг и Пол ди Реста, Михаел Шумахер (Mercedes) и Пастор Малдонадо (Williams) в челната шестица. При рестарта също имаше изненади – Малдонадо остана без предно крило след контакт с Тимо Глок (Marussia), а Хюлкенберг се възползва от една грешка на Райконен и мина пред него.
И сам воинът е воин
В челото обаче Дженсън Бътън контролираше изцяло надпреварата. Британецът бързо се откъсна напред и нито веднъж не бе притеснен от пилотите зад него. Същевременно стратегията с едно спиране, което екипът на McLaren направи, му даде възможност да стане първият пилот през този сезон, който в нито един момент от състезанието не е губил първото място.
Победата на Бътън е втора през този сезон след Гран при на Австралия и идва след много сериозния спад в неговата форма след старта в Китай. Същевременно е поредното доказателство, че McLaren се справя отлично с развитието на своя автомобил, защото преди лятната пауза Хамилтън спечели в Унгария.
Борбата за подиума
Себастиан Фетел имаше сериозни проблеми в квалификацията, но въпреки това се пребори за второто място на финала. За това помогна, естествено, катастрофата на старта, но и агресивното каране на германеца в първата част от надпреварата, когато изпревари последователно Фелипе Маса (Ferrari), Марк Уебър и Бруно Сена (Williams). За останалото се погрижи екипът на Red Bull, който заложи на стратегия с едно спиране в бокса.
Райконен избра два стопа, но и нямаше друг изход, тъй като шасито на Lotus не се справяше добре с медиум гумите на Pirelli. Това бе и причината финландецът да трябва да се бори здраво за третото място. И го направи, доказателство за което е изпреварването срещу Михаел Шумахер на „Червената вода” десет обиколки преди края.
В зоната на точките
Зад Райконен в различни моменти от състезанието спореха Хюлкенберг, Шумахер и Маса, като в крайна сметка пилотът на Force India стигна до четвъртата позиция, което е и най-доброто му класиране във Формула 1 въобще. Съотборникът му Пол ди Реста обаче явно имаше проблеми с баланса на своя автомобил и въпреки че в началото се движеше четвърти, остана десети на финала.
При Михаел Шумахер проблемите бяха свързани както обикновено с прекомерното износване на гумите. Първоначалната стратегия на германеца бе да изкара цялата състезателна дистанция с един стоп, но осем тура преди края екипът на Mercedes го повика в бокса. Това даде възможност на Маса и Уебър да го изпреварят в крайното класиране, но шестото място на австралиеца е под въпрос. Екипът на Red Bull го върна на питлейна опасно близо до Маса при вторите спирания, което логично не убягна от погледите на стюардите.
За първи път през този сезон Toro Rosso пласира и двамата си пилоти в зоната на точките. Жан-Ерик Верн завърши осми, а Даниел Рикардо – на девета позиция. Зад десетия Пол ди Реста пък остана Нико Розберг (Mercedes), който също като тях заложи на стратегия с две спирания, макар и с много дълъг първи стинт.
Лятната пауза отдавна приключи и Формула 1 стъпва здраво на газта. Следващият кръг е само след седмица на италианската писта „Монца”.