Кими Райконен спечели Гран при на Белгия и първата победа за Ferrari през този сезон. Стартиралият от полпозишън Джанкарло Фисикела изведе Force India на изумителното второ място, а Себастиан Фетел (Red Bull) допълни челната тройка.
Лидерът в шампионата Дженсън Бътън (Brawn GP) отпадна още в първата обиколка, но продължава да води убедително във временното класиране, тъй като неговият съотборник Рубенс Барикело завърши едва седми. BMW Sauber отново се върна в челото на колоната с четвъртото място на Роберт Кубица и петото на Ник Хайдфелд, а Фернандо Алонсо (Renault) не завърши, след като за втори път през този сезон имаше проблеми с фиксирането на едно от колелата в бокса.
Меле на "Ле Комб"
„Спа Франкоршан” предоставя много възможности за изпреварване, дори и във Формула 1, но по традиция най-интересният момент от цялото състезание бе стартът. Спечелилият полпозишън Джанкарло Фисикела потегли прекрасно и оглави колоната, като Кими Райконен (Ferrari) се изстреля от шесто на второ място благодарение на KERS, както и на четвъртият Рубенс Барикело, който се забави много на старта и пропусна пред себе си една дузина пилоти преди да влезе в състезателно темпо.
В задни позиции също бе много напечено, като Фернандо Алонсо удари Адриан Сутил (Force India) и го принуди да поеме към бокса за смяна на предно крило. Истинският хаос обаче бе сътворен от новака Ромен Грожан (Renault), който се вряза в дифузора на Дженсън Бътън на „Ле Комб”. Британецът се завъртя, като при инцидента пострадаха още Люис Хамилтън (McLaren) и Хайме Алгерсуари (Toro Rosso). Автомобилът за сигурност се появи моментално на пистата, тъй като в зоната на катастрофата имаше цели четири болида, които маршалите трябваше да отстранят.
След първия тур
Малко преди инцидента в „Ле Комб” Ник Хайдфелд и Ярно Трули (Toyota) се удариха леко, като при контакта между двамата италианецът повреди своето предно крило. Така един тур след началото на състезанието челната осмица имаше съвсем малко общо с тази на стартовата решетка. Фисикела и Райконен водеха колоната, а зад тях се движеха Кубица, Тимо Глок (Toyota), Марк Уебър (Red Bull), Ник Хайдфелд, Нико Розберг (Williams) и Себастиан Фетел (Red Bull).
Автомобилът за сигурност остана три обиколки на пистата, като веднага след прибирането му Кими Райконен притисна лидера Фисикела и благодарение на допълнителните 80 к. с. на KERS мина с лекота пред него на правата след „Червената вода”. Пилотът на Force India обаче не се отказа и плътно следваше финландеца, като въпреки предварителните очаквания, че Фисикела ще влиза много по-рано в бокса, двамата се озоваха при своите инженери в една и съща обиколка – четиринайсетата.
Райконен отново на върха след повече от година
Перфектната работа в пита на Ferrari и Force India запази интригата в челото, като разликата между двамата лидери във втората серия обиколки рядко надхвърляше секунда. И макар че до вчера подобно изказване щеше да звучи абсурдно, Фисикела, който кара за най-малкия отбор във Формула 1, притискаше водещия пилот на Ferrari.
Тринайсет тура преди края Фисикела и Райконен повториха упражнението и отново поеха към бокса един след друг, като и този път техните механици бяха перфектни. На практика именно в този момент се реши и битката за първото място, тъй като благодарение на KERS Кими спокойно запази крехката си преднина от една секунда и за четвърти път спечели победата на „Спа” за последните пет издания на белгийската Гран при.
Forza Force India
Далеч по-радостен, въпреки че завърши втори, бе Джанкарло Фисикела. Но това едва ли е изненада, тъй като вчера ветеранът спечели първия полпозишън за Force India, а днес – първите точки в историята на тима, естествено, и първия подиум.
Благодарение на него Force India, който несъмнено е отборът с най-голям прогрес през този сезон, се измъкна от дъното на класирането и изпревари Toro Rosso в шампионата на конструкторите. Второто място е и абсолютното доказателство, че Виджай Маля е избрал най-верния ход, подписвайки договора за сътрудничество с McLaren и Mercedes-Benz в края на 2008 година.
Подиум и разочарование за Red Bull
А какво се случи в по-задни позиции? Благодарение на прекрасна втора серия обиколки Себастиан Фетел се пребори за третото място, като със спечелените шест точки и отпадането на Дженсън Бътън се върна в битката за титлата. Неговият съотборник Марк Уебър обаче остана извън челната осмица заради поредната грешка на Red Bull в бокса.
При първите спирания механикът, който е отговорен за лолипопа, освободи прекалено рано австралиеца, за да може той да спечели една позиция спрямо Ник Хайдфелд. Това се случи, но двамата се разминаха на косъм от катастрофата. И тъй като в бокса на Red Bull допуснаха на няколко пъти подобни грешки през сезона, стюардите не се поколебаха и наказаха Уебър с принудително минаване през бокса. Именно в този момент състезанието за Марк бе провалено напълно и въпреки големите усилия, които вложи до финала, той остана едва девети.
BMW се завръща преди да си тръгне
В BMW Sauber най-накрая всичко мина по план. Промените, който в Хинвил направиха по F1.09, позволиха на Кубица да се пребори за четвъртото място, а на Хайдфелд – за петото, като това е най-успешният състезателен уикенд за отбора от началото на сезон 2009. За съжаление обаче дветте спечелени точки няма как да накарат баварците да променят решението си и да останат във Формула 1 и догодина.
След отпадането на Хамилтън единствената надежда за McLaren бе Хейки Ковалайнен. Финландецът се опази от множеството инциденти в първата обиколка и от петнайсета излезе на десета позиция. Благодарение на стратегията с едно влизане в бокса Хейки спечели нови четири места и се изкачи до шестото, което едва ли е очаквал с оглед проблемите на MP4-24 по време на квалификациите.
Неволите на Барикело
Шансовете на Рубенс Барикело за победата се изпариха още на старта, когато автомобилът му влезе в режим, предпазващ загасването на двигателя. Поради тази причина Рос Браун извика своя пилот в бокса още в момента, когато на пистата излезе автомобил за сигурност. Този ход позволи на Рубенс да навакса голяма част от изоставането си и след вторите спирания да излезе от предпоследна на седма позиция.
Две обиколки преди края обаче, докато Барикело натискаше шестия Хейки Ковалайнен, от задната част на неговия автомобил застрашително започна да излиза синкав дим. Всички очакваха двигателят на Mercedes да блокира в рамките на следващите няколко завоя, но той издържа четиринайсетте километра до финала и остави Барикело в играта. Докато бразилецът се прибираше към закрития парк, неговият автомобил дори се запали, но двете точки вече бяха факт. А с тях победителят от Валенсия намали на 16 преднината на Дженсън Бътън в шампионата на пилотите.
Дежавю за Алонсо
Нико Розберг направи поредното си силно състезание и завърши осми, като една от причините за това е отпадането на Фернандо Алонсо. Испанецът вероятно щеше да използва стратегия с едно спиране в бокса, която както се видя с Ковалайнен, работеше успешно на „Спа”, но заради инцидента със Сутил на старта имаше проблеми с предно ляво колело. Механикът, отговорен за него, се забави много в пита, а още в следващия тур Алонсо бе инструктиран да се прибере в бокса, тъй като явно осигурителният шплент не бе зацепен. А след инцидента в Унгария, Флавио Бриаторе и компания имаха едно наум.
Следващият старт в календара на Формула 1 е на „Монца” в Италия. Дали Лука Бадоер (Ferrari), който отново се тътреше в дъното на колоната, ще бъде заменен, дали Скудерията наистина ще обяви, че догодина Фернандо Алонсо ще кара за отбора, предстои да разберем след две седмици.