Люис Хамилтън (McLaren) спечели по безапелационен начин белгийската Гран при. Серия от катастрофи, дъжд във финалните обиколки и безброй изпреварвания направиха 13-ия кръг от Формула 1 истинско шоу.
Спечелилият полпозишън Марк Уебър (Red Bull) завърши втори, като по този начин отстъпи на Хамилтън лидерската позиция в шампионата, а Роберт Кубица (Renault) допълни челната тройка. Другите трима претенденти за титлата – Себастиан Фетел (Red Bull), Дженсън Бътън (McLaren) и Фернандо Алонсо (Ferrari), останаха без точки.
Като за начало
Традиционно пистата „Спа” е домакин на най-интересните състезания във Формула 1, като и това издание на надпреварата не направи изключение. Напрегнатите моменти започнаха още от самия старт, тъй като при загасването на червените светлини Марк Уебър се забави драстично и се смъкна от първа на седма позиция. Междувременно Люис Хамилтън оглави колоната, а Дженсън Бътън се залепи плътно зад него. При всеки случай обаче лошия старт не отказа Уебър и той моментално си върна една позиция изпреварвайки Адриан Сутил (Force India), а малко по-късно мина и пред Фелипе Маса (Ferrari).
Първата обиколка все още не бе затворена, а на пистата вреше и кипеше. Асфалтът в края на „Спа”, на „Автобусната спирка”, бе станал изключително хлъзгав заради капките дъжд, които се появиха малко след старта. Това принуди голяма част от пилотите да минат напряко през шикана, като един от малкото, които спряха навреме, бе Фернандо Алонсо. В случая обаче това обаче му изигра лоша шега, тъй като Рубенс Барикело (Williams) моментално се вряза в него. Катастрофата извади от надпреварата бразилеца, който днес честваше старт номер 300 във Формула 1, а Алонсо веднага пое към бокса за проверка на своя автомобил. Същевременно двукратният световен шампион реши да рискува и сложи интермедиа гуми, но само след броени минути „Спа” отново изсъхна и той бе принуден да спре за втори път при своите механици, оставайки в дъното на колоната.
След всички тези инциденти, станали причина за появата на автомобила за сигурност, челната осмица имаше твърде необичаен вид – Хамилтън и Бътън водеха колоната, а зад тях се движеха Кубица, Фетел, Уебър, Маса, Нико Хюлкенберг (Williams) и Сутил. Това обаче беше самото начало, въпреки че постепенно ситуацията се успокои и 15 обиколки след старта Хамилтън се радваше на стабилен аванс от 10 секунди в челото.
Руска рулетка
Бътън категорично бе подготвил своя автомобил за мокра писта и имаше напълно реален шанс не само да се бори за място на подиума, а и за победата, тъй като десетина обиколки преди края на „Спа” започна интензивно да вали. Преди това обаче Фетел допусна поредната си грешка, станала причина за отпадането на настоящия световен шампион. Германецът се бе залепил зад своя съперник седемнайсет тура след старта и пробва атака малко преди спирането за шикана. При опита си да се изкачи на втора позиция обаче Фетел изгуби контрол над своя автомобил и се заби в Бътън, повреждайки радиатора на британеца. В резултат Дженсън отпадна, а неговият съперник се отправи към бокса за смяна на носа. Впоследствие Фетел бе наказан с принудително минаване през бокса, а малко по-късно спука гума при една от атаките си срещу Витантонио Лиуци, което в крайна сметка го остави петнайсети на финала.
В челото всичко изглеждаше абсолютно спокойно, тъй като Хамилтън контролираше преднината си, а Уебър не разполагаше със съответната скорост, за да проблематизира второто място на отлично представящия се за пореден път Кубица. Десетина обиколки преди финала обаче рулетката се завъртя наново, защото над „Спа” заваля и то силно. Лидерите се забавиха при влизанията си в бокса, като Хамилтън извади невероятен късмет, защото заради липсата на сцепление между сликовете и мокрия асфалт излетя на „Риваж” и се размина на сантиметри от предпазните заграждения. Все пак британецът първи стигна до бокса, за да сложи интермедиа гуми и запази лидерската си позиция, макар че авансът му вече беше стопен. Зад него обаче Кубица спря прекалено късно, което забави неговите механици и Уебър се пребори за второто място, изпреварвайки поляка в питлейна.
Лудият финал
Въпреки проблемите в началото на състезанието Алонсо направи серия отлични изпреварвания и се бореше изключително успешно за място в зоната на точките. Шест тура преди финала обаче испанецът се завъртя на късата права преди „Риваж”, след като се качи върху бордюрите и отпадна от надпреварата. На пистата отново излезе автомобилът за сигурност и всички разлики бяха моментално изтрити, което постави под въпрос първото място на Хамилтън. Все пак при рестартирането британецът бе най-съобразителен и не позволи на Уебър да го атакува, като в оставащите три обиколки до финала издържа на напрежението и записа третата си победа за сезона. Досегашният лидер Марк Уебър остана втори, а Кубица зае третото последно място на подиума.
Фелипе Маса изкара цялата надпревара без реална възможност да атакува някой от пилотите пред него, но в крайна сметка се пребори за четвъртата позиция, а Адриан Сутил изпълни поставената по-рано цел да се пребори за място в топ 5. Най-голям прогрес обаче отбелязаха пилотите на Mercedes GP. Стратегията с дълга първа серия им позволи само веднъж да спират в пита, което изведе Нико Розберг на шесто място, а Михаел Шумахер – на седмо. Интересното при тях е, че двамата стартираха съответно 14-и и 21-и и че в самия край на състезанието Розберг не се поколеба да изпревари своя далеч по-титулуван съотборник.
Челната десетка допълниха Камуи Кобаяши (Sauber), потеглилият от последна позиция Виталий Петров (Renault) и Хайме Алгерсуари (Toro Rosso). Само обиколка не достигна на Педро де ла Роса (Sauber) да спечели последната точка, тъй като испанецът излетя от пистата и се смъкна на дванайсето място, пропускайки пред себе си и Витантонио Лиуци (Force India).
Тринайсетият кръг за сезон 2010 се оказа фатален за трима от претендентите за титлата – Бътън, Фетел и Алонсо. Дали те ще наваксат изгубените точки, ще разберем само след две седмици, когато е Гран при на Италия.