Марк Уебър (Red Bull) спечели Гран при на Бразилия, но Дженсън Бътън (Brawn GP) стана героят на деня, след като си осигури и на теория шампионската титла във Формула 1. Успехът на Бътън бе гарниран с титла на Brawn GP при конструкторите.
Стартиралият от полпозишън Рубенс Барикело (Brawn GP) имаше проблеми с трафика във втората серия, а девет обиколки преди финала спука и гума, което го отпрати на осмо място. Роберт Кубица направи страхотно предпоследно състезание за екипа на BMW Sauber и завърши втори, а Люис Хамилтън навакса цели 14 позиции, за да се качи на подиума.
Шоу по бразилски
Гран при на Бразилия 2009 започна така, както завърши миналата година – с огромно напрежение и много изненадващи обрати. Барикело реагира най-бързо при изгасването на червените светлини и с лекота оглави колоната, но зад него страхотна битка водеха Уебър, Кими Райконен (Ferrari), Адриан Сутил (Force India) и Ярно Трули (Toyota). Райконен се възползва от предимството на KERS и бе на път да изпревари Уебър още на първия завой, въпреки че потегли едва пети, но австралиецът защити позицията си. При следващия опит, този път на „Десида до Лаго”, Кими отново атакува много агресивно, като явно надцени възможностите на своя автомобил и се заби в гумите на Марк. Уебър продължи без проблеми надпреварата, но неговият съперник потегли към бокса за смяна на предното крило.
Драма имаше и около битката за третото място, тъй като докато Уебър и Райконен спореха за второто Адриан Сутил избута Ярно Трули извън пистата на обратната права и двамата катастрофираха. При инцидента пострада и Фернандо Алонсо, който се удари е прелитащия покрай него автомобил на Force India. Инцидентът стана причина за появата на автомобила за сигурност, а извън пистата Трули на бегом отиде при Сутил в зоната за сигурност и поиска обяснение за действията му. Италианецът се нуждаеше наистина от добро представяне този уикенд, тъй като участието му във Фомула 1 догодина е под въпрос, което бе и причината буквално да налети върху Сутил. За щастие до ръкопашен двубой така и не се стигна и камерите отново се насочиха към случващото се на пистата. А там или по-скоро на питлейна бе горещо в буквалния смисъл.
Огън и жупел
Кими Райконен пое към бокса за смяна на предното крило, като междувременно неговият сънародник Хейки Ковалайнен (McLaren) също направи непланирано спиране, тъй като на старта бе ударен от Джанкарло Фисикела (Ferrari). В опита си да мине пред Райконен още в бокса, пилотът на McLaren не изчака механиците да извадят шланга за зареждане и потегли, откъсвайки маркуча за гориво. Върху питлейна, както и върху Кими се изля солидно количество бензин, който моментално се запали, но за щастие избухналият в пламъци автомобил на Ferrari загасна бързо и Райконен дори продължи участието си в състезанието. Междувременно един от механиците на Brawn GP свали маркуча от болида на Хейки и той също се върна на пистата, макар и в дъното на колоната.
Целият хаос в началото на надпреварата промени коренно класирането. Барикело все пак запази първото си място, зад него се движеше Уебър, а Нико Розберг (Williams) бе излязъл на трета позиция. Челната осмица допълваха Кубица , Себастиен Буеми (Toro Rosso), Казуки Накаджима (Williams), Камуи Кобаяши (Toyota) и Ромен Грожан (Renault). Дженсън Бътън също бе спечелил няколко места напред и заемаше деветото място. В тази ситуация британецът получи уникалната възможност да спаси състезанието, защото пред него имаше само неопитни състезатели, които не умеят толкова добре да пазят температурата в гумите си зад автомобил за сигурност. И той се възползва отлично от нея, защото при рестарта в петата обиколка изпревари последователно Грожан и Накаджима. Кобаяши, който замести контузения Тимо Глок в екипа на Toyota, обаче не се даде толкова лесно и близо двайсет тура задържаше новият световен шампион.
Втора победа за Уебър
Междувременно в челото Рубенс Барикело водеше уверено колоната, но така и не можа да натрупа достатъчно аванс, за да запази позицията си след първите спирания. Първо Роберт Кубица, който при прибирането на автомобила за сигурност бе изпреварил Нико Розберг, мина пред него, а впоследствие това направи и Марк Уебър. Австралиецът оглави колоната и без никакви проблеми запази лидерската си позиция до финала, печелейки втората си победа за сезона и в кариерата.
Кубица също завърши необезпокояван и в предпоследния старт за BMW Sauber се пребори за второто място. По всичко личеше, че Барикело ще завърши трети, което при евентуална грешка от страна на Бътън щеше да го остави в битката за шампионската титла, но девет тура преди края спука гума. Бразилецът бе принуден да влезе за трети път в бокса и се смъкна на незавидната осма позиция, която на практика подари титлата на Бътън.
Стар и нов шампион
А той направи едно наистина фантастично състезание, защото след като се пребори с Камуи Кобаяши продължи да натиска, въпреки че по всичко личеше, че ще спечели титлата. Техническият проблем, който извади Нико Розберг от състезанието, дори му позволи да мине още едно място напред и новият световен шампион Дженсън Бътън завърши пети, зад Хамилтън и Фетел.
За Бътън петото място означаваше много, но за неговият предшественик Люис Хамилтън подиумът бе наистина уникално постижение. Пилотът на McLaren, който стартира едва седемнайсети, влезе в бокса още след първата обиколка заради инцидента между Ковалайнен и Фисикела. С прекрасна стратегия и с известна доза късмет заради спуканата гума на Барикело и отпадането на Розберг обаче се пребори за третото място. По подобен начин се разви бразилската Гран при и за Фетел, който от петнайсета позиция се изкачи на четвърта благодарение на много дългата първа серия обиколки. Със спечелените пет точки пилотът на Red Bull дори изпревари Барикело в шампионата, като битката между двамата на „Яс Марина” за сребърния медал се очертава да бъде много оспорвана.
В зоната на точките
Петото място за втора поредна година определи шампионската титла, а шести завърши Кими Райконен, наваксал междувременно изоставането си от първата обиколка и огнената атака на Хейки Ковалайнен. Себастиен Буеми спечели две точки за Toro Rosso, Барикело остана осми, следван от Ковалайнен и Камуи Кобаяши. Именно десетият Кобаяши бе автор на едно от най-атрактивните изпреварвания в края на състезанието. Четири тура преди финала японецът атакува Фисикела на стартфиналата права и направи сериозна заявка за титулярното място в Toyota.
И тази година Гран при на Бразилия определи световния шампион, въпреки че сезонът не завърши на „Интерлагос”. Финалните акорди ще бъдат след две седмици на новата улична писта в Абу Даби
Павката
Прекрасен материал - сега ще мога да кажа, че съм гледал състезанието ;)