Екипът на Red Bull спечели първата си титла при конструкторите във Формула 1 с двойната победа на Себастиан Фетел и Марк Уебър в Гран при на Бразилия.
Двамата излязоха начело още в третия завой и наложиха доминацията си до финала. Противно на някои предположения за фаворизиране на австралиеца с оглед развитието на битката за титлата при пилотите, екипът запази морала и спортсменския дух и не промени позициите на своите състезатели.
Двойният успех на Red Bull и в частност подреждането на Фетел и Уебър изигра своята роля изцяло в полза на Фернандо Алонсо. Испанецът нито за миг не получи възможност да се бори за по-предна позиция, но с третото си място минимализира загубите от доминацията на австрийците и запази лидерската си позиция във временното класиране кръг преди финала на шампионата.
Четвърти завърши пилотът на McLaren Люис Хамилтън, а петата позиция остана за неговия съотборник и настоящ шампион Дженсън Бътън. Англичанинът вече загуби теоретичните си шансове за дубъл и след състезанието в Абу Даби ще трябва да предаде световната титла на някой от своите конкуренти.
Началото
Фетел стартира отлично от второ място и веднага изпревари спечелилият сензационен полпозишън Нико Хюлкенберг. Пилотът на Williams нямаше намерение да се предаде толкова лесно, но в опита да се върне начело допусна грешка и позволи на Уебър също да мине пред него. Така състезателите на Red Bull свършиха голяма част от работата си още до трети завой и започнаха да се откъсват напред.
Зад тях петият Алонсо изпревари Хамилтън на същото място и на свой ред оказа натиск на Хюлкенберг. Младият германец се оказа трудно препятствие за бившите носители на световната титла и доста ги забави. Алонсо го преодоля в седмата обиколка, но вече беше натрупал изоставане от над 8 сек. спрямо лидера Фетел.
Хамилтън така и не успя да се справи с агресивната защита на Хюлкенберг. Той трябваше да изчака минаването на германеца през бокса в 15-и тур, за да излезе на четвърта позиция далеч зад първите трима.
Англичанинът изпитваше затруднения с меките гуми и първи от водачите постави твърди, докато пилотите пред него продължаваха да вдигат темпото и заложиха на по-дълга серия обиколки.
Фетел имаше аванс от 1.3 сек. спрямо Уебър преди да посети механиците си, но с по-късния си стоп австралиецът не успя да излезе начело. Така позициите в челото останаха непроменени и пилотите на Red Bull водеха с над 15 сек. пред Алонсо, Хамилтън и промъкналия се до петата позиция Бътън. На пръв поглед всичко изглеждаше решено и от Ferrari дори признаха на испанския си пилот, че не могат да се борят с първите двама, но интересните минути тепърва предстояха.
Развръзката
Състезателите на Red Bull започнаха да си разменят най-бързите обиколки на „Интерлагос“, но разликата между тях оставаше около 2.5 сек. В следващите турове темпото на Фетел изведнъж започна да спадa, което позволи на Уебър да го настигне, но без възможност за директна атака.
В това време камерите следяха шефа на австрийския екип Кристиан Хорнер, който не отлепяше мобилния си телефон от ухото. Действията му от стената на пита прокраднаха предварителните очаквания за манипулирана от бокса размяна на позиции между неговите пилоти с оглед предимството на Уебър в битката за световната титла.
В 48-ата обиколка първите двама навлязоха в сериозен трафик от осем автомобила, което изглеждаше удобен момент за забавяне на Фетел и атака на Уебър. Двамата постепенно започнаха да се справят с изостаналите си конкуренти, когато Витантонио Лиуци (Force India) се разби в първия S-образен завой и предизвика появата на автомобила за сигурност.
В този момент между пилотите на Red Bull бяха двата болида на Хюлкенберг и Роберт Кубица, което значително улесни задачата на лидера в запазването на първото място при рестартирането. След него Фетел разполагаше с чиста писта и бързо се откъсна пред Уебър и Алонсо, които все още се бореха с трафика.
С измъкването от него испанецът вдигна темпото си и с поредица най-бързи обиколки съкрати двойно разликата до пилота на Red Bull на 4 сек. шест тура преди финала. Макар и рисковано заради прегретите гуми на Уебър и близостта на Алонсо, екипът на Red Bull все още имаше време да забави Фетел, който да отстъпи позицията си на своя съотборник както постъпи Ferrari в Германия.
Предположенията за режисиран финал от страна на Red Bull обаче така и не се състояха. Фетел запази аванса си, морала и спортсменския дух до финала в Бразилия и взе четвърта победа за сезона. Зад него Алонсо нямаше възможност да атакува втората позиция и трябваше да се задоволи с последното място на подиума.
Хамилтън завърши четвърти и с 24 точки зад лидера във временното класиране Алонсо вече има само илюзорен шанс за титлата. Бътън финишира пети и се прости с възможността да запази шампионския трофей, а първата десетка на "Интерлагос" допълниха Нико Розберг и Михаел Шумахер с Mercedes, Хюлкенберг, Кубица и Камуи Кобаяши (Sauber).
Така решителният сблъсък за титлата ще бъде след седмица в Абу Даби, където Алонсо ще пристигне с аванс от 8 т. пред Уебър и 15 спрямо Фетел. Red Bull вече си осигури първата крайна победа в конструкторския шампион с актив от 469 т., които го правят недостижим за McLaren (421 т.).
boro
Какво ли е подшушнал Диди на ушенцето на Хорнер по телефона? Балъци, Алонсо вече е шампион!