Невероятен обрат в последните обиколки на пистата “Нюрбургринг” в старта за Гран при на Европа постигна Фернандо Алонсо. Испанецът се възползва от падналия дъжд на трасето и изпревари временния лидер Фелипе Маса, за да спечели третата си победа за сезона. Люис Хамилтън за първи път не се качи на подиума, след като финишира с девето време.
Надпреварата на “Нюрбургринг” бе едно от най-впечатляващите състезания не само за сезона, но и за последните години във Формула 1. Изненадите започнаха още в събота по време на квалификациите, когато Хамилтън катастрофира заради проблем в притягането на предна дясна гума, но не свършиха дотам. Рязко променящите се атмосферни условия в региона по време на състезанието изненадваха всички състезатели от старта до финала. В сложната ситуация най-добре се справи Фернандо Алонсо, който пет обиколки преди финала изпревари пилота на Ferrari Фелипе Маса. Първи подиум за годината регистрира и Марк Уебър.
Стартът на надпреварата не бе по-малко вълнуващ от заключителната част. Алонсо не потегли добре, което позволи на Маса да излезе втори, на броени метри зад лидера Райконен. В по-задни позиции двата болида на BMW-Sauber се удариха в опитите на Кубица и Хайдфелд да си осигурят по-челно място, от което моментално се възползва стартиралият от десета позиция Люис Хамилтън. Новакът излезе четвърти, но впоследствие започна да изостава вероятно заради минимален технически проблем. Броени секунди след началото обаче над “Нюрбургринг” започнаха да падат и първите капки дъжд, които прераснаха в истински порой. Състезателите моментално се отправиха към бокса за смяна на гуми, но лидерът Райконен изтърва отбивката за питлейна и бе принуден да остане и за втората обиколка със сухия комплект. Смяната на водачеството бе очаквана при така създалите се обстоятелства, но най-изненадващо за всички в челото се озова дебютантът Маркус Винкелхок. Пилотът на Spyker, за когото Гран при на Европа бе първи старт във Формула 1, реагира най-добре на променящите се атмосферни условия благодарение на последната си позиция на стартовата решетка и поведе колоната. Но за твърде кратко... Преди финала на четвъртата обиколка надпреварата бе прекратена, защото наводненото трасе се оказа непосилно предизвикателство за голяма част от пилотите.
Дженсън Бътън, Люис Хамилтън, Адриан Сутил, Скот Спийд и Нико Розберг изхвърчаха от пистата и “паркираха” своите болиди в зоната за сигурност около завой номер едно по време на третата обиколка. Логично на трасето излезе автомобилът за сигурност, но неговата поява изненада Витантонио Лиуци, който също се озова в чакъла до своите колеги. След този инцидент надпреварата бе прекратена, като единствено Хамилтън продължи. Новакът успя да запази работния режим на своя двигател и с помощта на стюардите отново се върна на пистата.
След броени минути слънцето отново светна и в 14:35 местно време състезанието бе подновено с летящ старт зад колата за сигурност. Напълно очаквано Винкелхок бе изпреварен от лидерите и постепенно започна да изостава сериозно, за да се стигне до 15-ата обиколка, която се оказа финална за него заради технически проблем с болида на Spyker. Хамилтън бе единственият пилот, който реши да рискува с гуми за сухо, което му коства сериозно изоставане и на практика го остави извън битката за точките. Междувременно в челото Алонсо се опита да атакува първата позиция, но Маса умело я защитаваше. Постепенно напрежението, породено от интензивните атмосферни промени и трудния старт, спадна и ритъмът на надпреварата се нормализира. Кими вдигна темпото и след 24 обиколки се залепи зад Алонсо. Технически проблем обаче го извади от борбата единайсет по-късно. Зад лидерите се водеше изключително оспорвана битка между Култард, Уебър, Вурц и Ковалайнен. Краен победител излезе австралиецът, който завърши трети и спечели първия си подиум за годината. Доброто представяне на болидите на Red Bull бе потвърдено и от петото място на Култард, който въпреки че стартира двайсети, се възползва в максимална степен от променливите атмосферни условия и добрите настройки на своя автомобил и прогресира с цели петнайсет места.
37 обиколки преди финала Маса имаше близо 4 секунди аванс спрямо Фернандо Алонсо. Според предварителните очаквания испанецът разполагаше с повече гориво в своя болид и трябваше да спре по-късно за презареждане. Оказа се обаче, че състезателният екип на Фелипе се е справил по-добре в тази насока и той остана с една обиколка повече на трасето, за да увеличи аванса си до цели осем секунди. На практика битката между двамата бе приключила, но изненадите, които бе подготвил регионът Айфел, не свършваха.
Девет обиколки преди финала на пистата пак започна да вали. Всички пилоти в челото за пореден път посетиха пита за смяна на гуми. При излизането Маса отново бе лидер, но неговият болид се представяше значително по-слабо върху мокрите участъци на трасето спрямо този на Фернандо. Разликата между двамата се стопи изключително бързо и световният шампион реши да атакува. След няколко неуспешни опита, в завой номер пет по време на петата обиколка, Алонсо се изравни с Маса и след лек удар между двамата успя да излезе начело. До финала пилотът на McLaren нямаше никакви проблеми и с лекота запази лидерската си позиция, като по този начин намали аванса на Хамилтън във временното класиране само на две точки.
Битката за първото място обаче имаше достоен римейк в спора за третата позиция. В последните обиколки Алекс Вурц навакса изоставането си спрямо Марк Уебър и дори получи шанс да го атакува броени метри преди финала. Австралиецът обаче се защити добре и постигна втори подиум в кариерата си след Гран при на Монако 2005. Хамилтън също не се предаде досами края на състезанието и в последната обиколка направи поредното блестящо изпреварване (този път на Фисикела), завършвайки девети.
Следващият старт за сезона е на 5 август в Унгария. Голямата награда на Европа предостави на любителите на моторните спортове едно наистина феноменално преживяване, но миналогодишното състезание на “Хунгароринг” съвсем не й отстъпваше. Какви ли изненади ни е подготвила пистата в центъра на Стария континент за сезон 2007?
Гран при на Европа – класиране
1. Ф. Алонсо McLaren-Mercedes 2:06:26.358
2. Ф. Маса Ferrari + 8.155
3. М. Уебър Red Bull-Renault + 1:05.674
4. А. Вурц Williams-Toyota + 1 1:05.937
5. Д. Култард Red Bull-Renault + 1:13.656
6. Н. Хайдфелд BMW-Sauber + 1:20.298
7. Р. Кубица BMW-Sauber + 1:22.415
8. Х. Ковалайнен Renault + 1 об
9. Л. Хамилтън McLaren-Mercedes + 1 об
10. Дж. Фисикела Renault + 1 об
11. Р. Барикело Honda + 1 об
12. А. Дейвидсън Super Aguri-Honda + 1 об
13. Я. Трули Toyota + 1 об
Отпаднали
К. Райконен Ferrari 34 об
Т. Сато Super Aguri-Honda 19 об
Р. Шумахер Toyota 18 об
М. Винкелхок Spyker-Ferrari 13 об
Дж. Бътън Honda 2 об
А. Сутил Spyker-Ferrari 2 об
Н. Розберг Williams-Toyota 2 об
С. Спийд Toro Rosso-Ferrari 2 об
В. Лиуци Toro Rosso-Ferrari 2 об
Ф. Маса Ferrari 1:32.853
Класиране при пилотите
1. Л. Хамилтън 70
2. Ф. Алонсо 68
3. Ф. Маса 59
4. К. Райконен 52
5. Н. Хайдфелд 36
6. Р. Кубица 24
7. Дж. Фисикела 17
8. Х. Ковалайнен 15
9. А. Вурц 13
10. М. Уебър 8
11. Д. Култард 8
12. Я. Трули 7
13. Н. Розберг 5
14. Т. Сато 4
15. Р. Шумахер 2
16. С. Фетел 1
17. Дж. Бътън 1
Класиране при конструкторите
1. McLaren-Mercedes 138
2. Ferrari 111
3. BMW-Sauber 61
4. Renault 32
5. Williams-Toyota 18
6. Red Bull-Renault 16
7. Toyota 9
8. Super Aguri-Honda 4
9. Honda 1