Себастиан Фетел бе най-бърз в първата тренировка за Гран при на Европа. Пилотът на Toro Rosso спря хронометрите на 1:40.496 минути при последната си обиколка по напълно новото трасе край пристанището на Валенсия.
Фелипе Маса бе начело преди последната обиколка на Фетел, но в края на сесията изостана със 158 стотни. Вторият пилот на Toro Rosso Себастиен Бурде също демонстрира впечатляващо темпо и завърши четвърти, разделяйки двамата представители на McLaren Люис Хамилтън и Хейки Ковалайнен.
Напълно новото съоръжение край пристанището на Валенсия очаквано посрещна пилотите със замърсена настилка и изключително ниски нива на сцепление. Този факт в комбинация с времето, необходимо на пилотите за научаване на трасето, доведе до девет секунди разлика между най-добрите постижения в началото на деветдесетте минути и в края им. Със сигурност резултати ще продължат да се подобряват и по време на следобедната сесия, която стартира в 15:00 българско време.
Водещите отбори предпочетоха да оставят задачата с разчистването на трасето за по-слабите тимове. Първи от претендентите за титлата излезе Кими Райконен (Ferrari), който в 28-ата минута вдигна летвата на 1:43.948 минути. Неговият резултат не се задържа дълго благодарение усилията на Тимо Глок (Toyota). След като реализира най-бързата обиколка обаче, германецът изтърва завой номер 2, но се върна без проблеми на пистата. Впоследствие двамата съотборници Люис Хамилтън и Хейки Ковалайнен окупираха челото.
Райконен наруши хегемонията на McLaren малко преди първия час, но пет минути по-късно Хамилтън отговори с две последователни най-бързи обиколки. Шест минути преди финала неговият съотборник Хейки Ковалайнен излезе начело с резултат 1:41.163 минути.
Във финалните минути на сесията обаче първата тройка се промени драстично. Фетел изведе Toro Rosso на първа позиция с време 1:40.813, което му гарантира три десети аванс спрямо Ковалайнен. Хамилтън контраатакува, но остана на девет хилядни зад германеца при първия си опит, а във втория се завъртя и загуби шанс за първото място. Междувременно Фелипе Маса подобри с десета и половина времето на Фетел и оглави класирането, но пилотът на Toro Rosso не беше казал последната си дума. С финалната си бърза обиколка той спечели сесията и постави първия рекорд за новото съоръжение - 1:40.496 минути.
В края на позволените 90 минути Бурде прогресира до четвърто място, а зад него и петия Хейки Ковалайнен завърши Роберт Кубица (BMW Sauber). Световният шампион Кими Райконен остана едва седми. Двамата пилоти на Williams и Фернандо Алонсо (Renault) допълниха челната десетка.
Логично с оглед на „зелената” писта много от пилотите се завъртяха в отделни моменти от сесията, като най-критичното място в този етап от подготовката на отборите се оказа последния завой преди стартфиналната права. Единственият инцидент обаче провокира Дейвид Култард, който се удари в загражденията при последната си бърза обиколка.