Марк Уебър (Red Bull) спечели Гран при на Испания и първата си победа за сезона. Спукана гума две обиколки преди финала отне втората позиция на Люис Хамилтън, която в крайна сметка отиде при Фернандо Алонсо (Ferrari).
Себастиан Фетел (Red Bull) зае последното място на подиума, въпреки че имаше сериозни проблеми в края на надпреварата, а Михаел Шумахер (Mercedes GP) записа най-добрия си резултат от началото на сезона, финиширайки четвърти.
Red Bull отново над всички
Стартът на испанската Гран при по традиция е изключително важен за крайния резултат от надпреварата заради спецификата на пистата „Каталуня”. Решаващ бе и тази година, тъй като потеглилият от полпозишън Марк Уебър парира атаките на Себастиан Фетел и Люис Хамилтън в първия завой, натрупа приблизително пет секунди преднина преди спиранията в бокса и пое изцяло контрола върху състезанието. След серия от най-бързи обиколки, включително две в последната фаза от надпреварата, австралиецът си гарантира с привидна лекота първото място и първата победа за сезона.
Успехът на Red Bull можеше да бъде двоен, тъй като австрийският тим категорично разполагаше с най-бързия автомобил в Испания. Серия от проблеми обаче забавиха Себастиан Фетел. 22-годишният германец се движеше втори преди спиранията в бокса, но при излизането от питлейна пред него се озова изостаналият с една обиколка Лукас ди Граси (Virgin), което позволи на Люис Хамилтън да го изпревари. Десетина обиколки преди финала стана видно, че темпото на Фетел спада драстично, за кратко той дори изпусна и един от завоите, в резултат на което пое към бокса за втора принудителна смяна на гумите. Тя остави германеца на четвърта позиция, тъй като и Фернандо Алонсо мина пред него.
Проблемите му обаче не свършиха дотук. Състоянието на неговите спирачки бе критично в края на състезанието и на няколко пъти Фетел бе инструктиран, че трябва да върне газта, за да може да завърши. За щастие петият Михаел Шумахер бе далеч назад и пилотът на Red Bull уверено вървеше към четвъртото място. Съвсем неочаквано обаче този път късметът проработи в негова полза, както и в полза на Фернандо Алонсо, който две обиколки преди финала се движеше трети.
Финал преди финала
След като изпревари Фетел при спиранията в бокса, Люис Хамилтън се опита да се доближи до лидера Марк Уебър, но автомобилът на Red Bull бе с класа над този на McLaren. Въпреки това световният шампион за 2008 г. уверено вървеше към второто място, което щеше да го изведе на втора позиция в класирането на пилотите. В края на надпреварата Хамилтън дори можеше да си позволи лукса да върне газта, защото авансът му спрямо Алонсо бе напълно достатъчен. Късметът обаче отново не бе на негова страна. На трети завой в предпоследната обиколка неговата предна лява гума буквално се взриви и болидът му се отправи неспасяемо към предпазните заграждения. В резултат Алонсо излезе на втора позиция за радост на хилядите фенове по трибуните на „Каталуня”, а Фетел зае последното място на подиума въпреки всичките проблеми и двете спирания в бокса.
Надпреварата на „Каталуня” не мина по план и за другия пилот на McLaren. Дженсън Бътън спря в бокса две обиколки по-късно спрямо Михаел Шумахер, което му коства позицията. Въпреки че категорично разполагаше с по-бързия автомобил, световният шампион за 2009 година така и не успя да пробие защитата на седемкратния първенец. Шумахер се изкачи на четвърто място след отпадането на Хамилтън, а Бътън трябваше да се задоволи с петото.
Не по план
Фелипе Маса срещаше значително по-големи затруднения на пистата „Каталуня” от своя съотборник Фернандо Алонсо през целия уикенд, като състезанието днес не правеше изключение. Дълго време бразилецът следваше плътно Бътън и очакваше момента, в който пилотът на McLaren ще сгреши при опитите си да изпревари Шумахер, но в 25-ата обиколка той удари изостаналия Карун Чандок (HRT) и повреди предното крило на своя автомобил. Маса не загуби позиции, но бе принуден да се откаже от това да преследва Бътън и да се задоволи със седмото място, което след спуканата гума на Хамилтън стана шесто.
Проблемите на Маса обаче бяха песен в сравнение с тези на Нико Розберг. Пилотът на Mercedes GP така и не успя да се адаптира към новото шаси на отбора по време на тренировките и квалификациите, а за капак на всичко бе избутан от останалите пилоти встрани от пистата на старта и се смъкна назад в колоната. По-късно германецът имаше проблеми с едно от колелата си в бокса и загуби допълнително време, като в крайна сметка остана едва тринайсети на финала.
В зоната на точките
Адриан Сутил (Force India) бе най-добре класиралият се пилот извън отборите от Голямата четворка. Германецът направи отличен старт, който в крайна сметка му позволи да излезе седми на финала. Челната десетка допълниха Роберт Кубица (Renault), Рубенс Барикело (Williams) и Хайме Алгерсуари (Toro Rosso). Испанецът получи наказание с принудително минаване през бокса, тъй като в 29-ата обиколка удари Карун Чандок, но се пребори за последната точка благодарение отадането на Хамилтън.
Дъждът пропусна Испания за разлика от прашния облак, дело на исландския вулкан Ейяфятлайокутл, който продължава да мъчи не само феновете, но и отборите във Формула 1. Следващият старт за сезона обаче е отново на територията на Европа, което вероятно няма да се отрази до такава степен върху логистиката на тимовете. Гран при на Монако започва след точно четири дни със свободните тренировки на уличната писта в Княжеството.