Фернандо Алонсо спечели Гран при на Италия за първи път в своята кариера. Испанецът потегли от първа позиция и с лекота я запази до финала на надпреварата. Втори завърши съотборникът му в екипа на McLaren Люис Хамилтън. Третото място остана за Кими Райконен, чиито шансове за титлата вече са единствено теоретични.
McLaren постигна четвърта двойна победа за сезона в домашното състезание на прекия конкурент за титлата при конструкторите Ferrari. Фернандо Алонсо, който доминираше на свободните тренировки и спечели по категоричен начин квалификациите в събота, водеше по време на цялото състезание и на финала изпревари с шест секунди Хамилтън. Благодарение на стратегия с едно влизане в бокса Райконен успя да се изкачи до второто място, но 11 обиколки преди края Люис му го отне. Двойната победа позволи на McLaren да натрупа аванс от 23 точки спрямо Ferrari при конструкторите, за което огромно съдействие оказа и Фелипе Маса, който отпадна по време на десетата обиколка.
Един от най-интересните и оспорвани моменти в днешното състезание бе стартът. Алонсо потегли отлично и влезе пръв в шикана, който следва старт-финалната права на пистата “Монца”. Хамилтън, който завърши с второ време на квалификациите, изгуби една позиция, тъй като Маса атакува агресивно още в самото начало. Британецът обаче успя да си върне второто място, въпреки че напусна пистата и премина през зоната за сигурност на първия шикан. Райконен, който катастрофира в събота сутрин и изпитваше сериозни болки във врата преди старта на надпреварата, също потегли добре и задмина Хайдфелд, за да оформи класическата за сезон 2007 четворка, която си оспорва първата позиция във всяко едно състезание – Алонсо, Хамилтън, Маса и Райконен.
Конфигурацията в челото стана ясна още след първия завой, но самата битка започна едва шест обиколки по-късно, тъй като още по време на първата Дейвид Култард изхвърча от пистата и останките от неговия автомобил се разпиляха върху трасето. Колата за сигурност поведе колоната и едва след като маршалите изчистиха сектора, надпреварата бе подновена.
Първият, който напусна шампионската битка, бе Фелипе Маса. Бразилецът изненадващо влезе в бокса само девет обиколки след началото на състезанието, а още на следващата темпото му видимо спадна и той се отправи към бокса с повреда в задното окачване на F2007. В челото Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън започнаха да трупат преднина спрямо третия Райконен, който с всяка измината обиколка губеше между половин и една секунда. Финландецът разчиташе на стратегия с едно спиране в бокса, което му позволи да изпревари Хамилтън при втория му стоп. Болидът на Ferrari обаче имаше проблеми с твърдия комплект гуми, които Кими бе принуден да използва за втората си серия обиколки, и Люис бързо застигна своя съперник. 11 обиколки преди края новакът атакува без никаква подготовка и след блестяща маневра в първия шикан на пистата “Монца” си възвърна втората позиция.
До финала разместване в челото нямаше и Алонсо с лекота спечели четвъртата си победа за сезона, която го доближи само на три точки от първата позиция в шампионата при конструкторите. Хамилтън също бе доволен от развитието на надпреварата, тъй като успя да изпревари Райконен, да спечели осем точки и на практика да го извади от битката за титлата четири старта преди края на сезона.
По традиция BMW Sauber бе третият по сила отбор. Абонираният за четвъртото място през този сезон Ник Хайдфелд не успя да отрази атаката на Райконен на старта, но бе безгрешен до финала и добави още пет точки към своя актив. Съотборникът му Кубица имаше проблеми по време на първия бокс, когато механиците му допуснаха грешка и го забавиха цели 17 секунди, но с прекрасна втора и трета серия обиколки си отвоюва отново петата позиция.
Нико Розберг използва стратегия с едно влизане в бокса, която му позволи да изпревари пилота на Renault Хейки Ковалайнен в битката за шестото място. Сред първите осем попадна и Дженсън Бътън, който спечели втората си точка в кошмарния за Honda сезон 2007. Специфичният аеродинамичен пакет за “Монца” и новото окачване направиха японския болид конкурентен за зоната на точките, като единствено слабото представяне на Барикело по време на квалификациите му попречи също да се бори за място сред първите осем.
Едно от дългоочакваните събития днес бе представянето на официално дебютиралата В-спецификация на болида на Spyker. По традиция пилотите на холандския тим заеха последните две места, но за разлика от преди Сутил и Ямамото изостанаха на финала само с обиколка спрямо лидера, а на моменти дори демонстрираха, че могат да се конкурират със Super Aguri и Toro Rosso.
Гран при на Италия – класиране
1. Ф. Алонсо McLaren-Mercedes 1:18:37.806
2. Л. Хамилтън McLaren-Mercedes + 6.062
3. К. Райконен Ferrari + 27.325
4. Н. Хайдфелд BMW Sauber + 56.562
5. Р. Кубица BMW Sauber + 1:00.558
6. Н. Розберг Williams-Toyota + 1:05.810
7. Х. Ковалайнен Renault + 1:06.751
8. Дж. Бътън Honda + 1:12.168
9. М. Уебър Red Bull-Renault + 1:15.879
10. Р. Барикело Honda + 1:16.958
11. Я. Трули Toyota + 1:17.736
12. Дж. Фисикела Renault + 1 об.
13. А. Вурц Williams-Toyota + 1 об.
14. А. Дейвидсън Super Aguri-Honda + 1 об.
15. Р. Шумахер Toyota + 1 об.
16. Т. Сато Super Aguri-Honda + 1 об.
17. В. Лиуци Toro Rosso-Ferrari + 1 об.
18. С. Фетел Toro Rosso-Ferrari + 1 об.
19. А. Сутил Spyker-Ferrari + 1 об.
20. С. Ямамото Spyker-Ferrari + 1 об.
Отпаднали
Ф. Маса Ferrari 10 об.
Д. Култард Red Bull-Renault 3 oб.
Най-бърза обиколка
Ф. Алонсо McLaren-Mercedes 1:22.871
Класиране при пилотите
1. Л. Хамилтън 92
2. Ф. Алонсо 89
3. К. Райконен 74
4. Ф. Маса 69
5. Н. Хайдфелд 52
6. Р. Кубица 33
7. Х. Ковалайнен 21
8. Дж. Фисикела 17
9. А. Вурц 13
10. Н. Розберг 12
11. М. Уебър 8
12. Д. Култард 8
13. Я. Трули 7
14. Р. Шумахер 5
15. Т. Сато 4
16. С. Фетел 1
17. Дж. Бътън 1
Класиране при конструкторите
1. McLaren-Mercedes 166
2. Ferrari 143
3. BMW-Sauber 86
4. Renault 38
5. Williams-Toyota 25
6. Red Bull-Renault 16
7. Toyota 12
8. Super Aguri-Honda 4
9. Honda 2