Себастиан Фетел спечели първата си победа във Формула 1 след едно перфектно състезание за него и целия екип на Toro Rosso в Италия. Люис Хамилтън запази лидерската си позиция в шампионата, прогресирайки от петнайсето до седмо място.
Хейки Ковалайнен изведе McLaren на втора позиция, а Роберт Кубица (BMW Sauber) зае третото място на подиума. Фелипе Маса (Ferrari) завърши шести и намали с една точка преднината на Люис Хамилтън в шампионата на пилотите.
По-малкият брат
Италианският химн прозвуча на пистата „Монца”, но едва ли някой е очаквал, че причина за това ще бъде скромният тим на Toro Rosso, а не емблемата на италианския моторен спорт – Ferrari. След като вчера стана най-младият състезател, печелил полпозишън, днес Себастиан Фетел подобри рекорда на Фернандо Алонсо за най-млад победител в Гран при, и донесе първия успех на базирания във Фаенца тим.
Стартът на „Монца” бе даден зад кола за сигурност, тъй като пистата бе наводнена от падналия по-рано дъжд. Две обиколки след началото автомобилът, управляван от Бернд Майландер, се оттегли и спечелилият полпозишън Себастиан Фетел оглави колоната. Само в рамките на три обиколки 21-годишният германец се откъсна на шест секунди пред втория Хейки Ковалайнен, като преди да посети бокса за първи път преднината му нарасна на десет. Въпреки че пилотът на McLaren остана на пистата с четири тура повече, разликата между двамата се запази непроменена и във втория стинт.
Условията на „Монца” постепенно започнаха да се подобряват, въпреки че първоначалните прогнозите сочеха точно обратното, и на места върху състезателната линия се появиха сухи петна. Дейвид Култард (Red Bull) и Фернандо Алонсо (Renault) първи преминаха от екстрийм към интермедиа опцията на Bridgestone Potenza. Малко по-късно (21 обиколки преди края) Фетел изпълни планирания си втори стоп, което логично комбинира със смяна на типа гуми. Перфектният тайминг позволи на Фетел да остане необезпокояван в челото и да спечели първата си победа като пилот във Формула 1 и първата за отбора на Toro Rosso.
Успехът на италианския тим можеше да бъде още по-голям, ако завършилият четвърти квалификациите Себастиен Бурде, не бе загаснал на старта на загряващата обиколка. Технически проблем стана причина французинът да излезе на пистата с един тур по-късно от останалите, което го остави на предпоследната осемнайсета позиция. Спечелените от Фетел десет точки обаче позволиха на Toro Rosso да се изкачи на шесто място в класирането на конструкторите и да измести от тази позиция водещия тим на австрийската компания Red Bull. Интересно дали след този успех Дитрих Матешиц няма да се откаже от първоначалните си намерения да продаде дела си в „малкия Red Bull”?
McLaren Vs Ferrari
Хейки Ковалайнен сподели след края на състезанието, че причина за голямото му изоставане в първите няколко обиколки, се крие в недобрата работа на спирачките на MP4-23. Въпреки проблемите обаче финландецът направи стабилно състезание и с лекота запази втората позиция до финала.
Неговият съотборник Люис Хамилтън стартира петнайсети, но направи серия впечатляващи изпреварвания в първия стинт, като в края му дори излезе на второ място. Стратегията на британеца включваше едно единствено спиране в бокса, но заради започналата да изсъхва междувременно писта, бе принуден да направи и втори пит за смяна на гумите. Поради тази причина Хамилтън завърши надпреварата на седмо място, но то бе достатъчно да запази лидерската си позиция в шампионата спрямо Маса, останал шести. Така четири кръга преди края на сезона една единствена точка разделя двамата претенденти за титлата.
Гран при на Италия 2008 е състезание, което екипът на Ferrari трябва да забрави възможно най-бързо. Маса изгуби цялата първата серия обиколки, за да изпревари Нико Розберг (Williams), а във втората имаше проблеми с трафика и трябваше да се задоволи с шестото място на финала. Неговият съотборник Кими Райконен, който стартира четиринайсети, също пропиля много време, преследвайки останалите състезатели, и въпреки че в края на надпреварата демонстрира отлично темпо, финишира девети. Единственото успокоение за финландеца е, че направи най-бързата обиколка за Гран при на Италия.
Скудерията спечели само три точки в домашното си състезание срещу десет за екипа на McLaren, което поставя под въпрос втората поредна титла на италианците в шампионата на конструкторите.
И един бокс е достатъчен
Стратегията с едно спиране в бокса проработи по максимално добър начин за екипа на BMW Sauber. Точно две години след първия си подиум Роберт Кубица отново се качи на почетната стълбица, финиширайки трети. Така полякът се откъсна на седем точки пред настоящия световен шампион Кими Райконен в класирането при пилотите, където заема трета позиция. Вторият пилот на отбора – Ник Хайдфелд, удържа на атаките на Маса и се пребори за петото място.
Фернандо Алонсо също използва стратегия с едно спиране. Испанецът бе един от първите пилоти, които замениха екстрийм гумите с интермедиа, благодарение на което финишира четвърти. Със спечелените пет точки екипът на Renault се изравни с Toyota при конструкторите, а Алонсо излезе на седма позиция в индивидуалния шампионат.
Следващият ключов за шампионската титла момент е на 22 септември, когато Апелативния съд ФИА ще разгледа жалбата на McLaren срещу решението на комисарите в Белгия да накажат Хамилтън. Истинската битка обаче продължава с Гран при на Сингапур (28 септември) – първото нощно състезание в историята на Формула 1.