Люис Хамилтън (McLaren) спечели Гран при на Китай и първата си победа за сезон 2011. Себастиан Фетел завърши втори, а неговият съотборник в екипа на Red Bull Марк Уебър направи феноменално състезание и в края му се пребори за третата позиция.
Дженсън Бътън (McLaren) се прости с надеждата да завърши на подиума в последната обиколка и остана четвърти, а Нико Розберг, който в средата на надпреварата изглеждаше фаворит за победата, изведе Mercedes GP на пето място и спечели първите си точки за сезона.
Възход и падение
Стартът бе от ключово значение за развитието на Гран при на Китай, тъй като Себастиан Фетел се забави много при загасването на червените светлини и пропусна пред себе си първо Бътън, а впоследствие и Хамилтън, като дори и Нико Розберг бе само на крачка от това да мине пред него. Тази грешка на германеца провокира екипа на Red Bull да коригира в хода на състезанието стратегията и да изпрати Фетел в бокса още в 15-ата обиколка, след което да се ограничи до два стопа.
Първоначално изглеждаше, че ситуацията отново ще се обърне в полза на Red Bull, защото Дженсън Бътън допусна феноменална грешка именно при първите спирания в бокса. Британецът се отправи към механиците на Фетел вместо към екипа на McLaren, което му коства първата позиция. Тази нелепа ситуация обаче забави в минимална степен и германеца, което пък позволи на Нико Розберг неочаквано да оглави колоната.
Големи надежди
Всичко се развиваше по план за пилота на Mercedes, като и след третите спирания той продължаваше да бъде начело. Точно тогава обаче от питуола дойде и неприятната информация за него, че нивото на горивото в неговия резервоар е критично и той трябва да върне газта, ако иска да стигне до финала. Това позволи на Хамилтън да го атакува успешно в шестия завой, впоследствие при един от опитите си да мине пред Фелипе Маса (Ferrari) германецът загуби още една позиция от Дженсън Бътън, а две обиколки преди края гумите му вече бяха окончателно износени и той капитулира за пореден път, в случая при атаката на Уебър.
При всеки случай представянето на петия Розберг бе повече от успешно, защото за първи път автомобил на германците оглавяваше колоната и дори имаше реален шанс да се бори за победата, а това се случи точно пред погледа на изпълнителния директор на Daimler Дитер Цетше. За негово съжаление лошата квалификация се отрази върху състезанието на Михаел Шумахер, който остана осми на финала.
Правилната стратегия
И докато стратегията до голяма степен не позволи на Розберг да запази лидерската си позиция, то тя даде възможност на Люис Хамилтън да спечели първата си победа през новия сезон. Световният шампион за 2008 г. направи три спирания и с отлична последна серия обиколки изпревари Фетел четири обиколки преди края.
Дженсън Бътън определено можеше да бъде на неговото място, но нелепата грешка при първия бокс го лиши от шанса да добави към актива си 25 точки. В действителност преди последните спирания световният шампион за 2009 година имаше аванс спрямо съотборника си, но Хамилтън го изпревари 20 обиколки преди финала с прекрасна атака в първи завой. За капак на всичко гумите на Бътън бяха в много лошо състояние в края на състезанието и той бе принуден да предостави третото място на Марк Уебър.
Птицата Феникс
Състезанието в Китай донесе смесени емоции за екипа на Red Bull, но като цяло двойният подиум определено може да се счита за успех, защото на старта изглеждаше абсолютно непостижим. Стратегията на Фетел с две спирания му стигна единствено за второто място, като за това заслуга има до известна степен и KERS системата в автомобила на германеца, която създаваше отново проблеми. Стратегията на Марк обаче му позволи да излезе от 18-а на трета позиция.
Австралиецът не направи особено запомнящ се старт и изкара относително спокойно първата серия обиколки с твърдите гуми. Той обаче впоследствие можеше да разчита на два абсолютно нови комплекта меки, тъй като не използва нито един в квалификациите вчера, и по този начин да навакса част от пасива си. И го направи по блестящ начин, като само в рамките на последните пет тура изпревари Маса, Розберг и Бътън, за да се качи на подиума. В допълнение разликата между победителя Хамилтън и Уебър на финала бе само седем секунди, което от своя страна е поредното доказателство, че с новите гуми на Pirelli стратегията става фактор номер 1 във всяко състезание.
В зоната на точките
Зад четвъртия Розберг остана Маса, който пет обиколки преди края изпусна последния завой и позволи на германеца да го изпревари. При всеки случай обаче Фелипе може да е доволен от своето представяне, защото за второ поредно състезание завършва пред Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион подобно на своя съперник избра стратегия с две спирания, но остана на 15 секунди зад Маса на финала.
Шумахер завърши осми, а Виталий Петров (Renault) в крайна сметка се пребори за деветото място, след като през цялото състезание водеше оспорвана битка с почти всички пилоти в средата на колоната.
Неговият съотборник Ник Хайдфелд едва ли ще иска да си спомня отново това състезание, особено заради 43-ата обиколка, в която имаше контакт със Серхио Перес. В действителност обаче всичко бе предрешено за Бързия Ник още в квалификациите, тъй като лошата стартова позиция му отреди дванайсето място на финала.
Челната десетка допълни Камуи Кобаяши (Sauber), който отне във финалната фаза на състезанието възможността на единайсетия Пол ди Реста (Force India) да спечели точки за трети пореден старт.
С Гран при на Китай завършва и първата фаза за сезон 2011. След три седмици започва европейският етап от шампионата, като тази година първото състезание на Стария континент ще бъде в Турция.
mayaveta
Аз подкрепям Шумахер! Най-отзат, най-рахат!