Хейки Ковалайнен (McLaren) спечели Гран при на Унгария и първата си победа във Формула 1, след като три обиколки преди финала на „Хунгароринг” лидерът Фелипе Маса (Ferrari) отпадна заради повреда в двигателя.
„Хунагароринг” е сред пистите в календара на Формула 1, където изпреварванията са по-скоро изключение, а не закономерност. И тази година те се брояха на пръстите на едната ръка, но за сметка на това Гран при на Унгария 2008 се разви по напълно непредвидим и изненадващо интересен начин. Три обиколки преди края сигурната на пръв поглед победа за Фелипе Маса се превърна в синьо-сивкав дим, понесъл се над стартфиналната права.
Трасформации в челото
Маса стартира по блестящ начин при загасването на червените светлини и още след първия завой поведе колоната, изпреварвайки последователно двамата пилоти на McLaren Хейки Ковалайнен и Люис Хамилтън. С оглед слабата форма на Ferrari от последните няколко състезания, бразилецът изненадващо лесно поддържаше темпо, достатъчно да парира опитите за атака на Хамилтън. Въпреки че посети бокса с обиколка по-рано от прекия си конкурент, Маса остана начело и за втория стинт. И когато всички очакваха Люис да вдигне оборотите и да се опита да излезе начело, британецът спука предна лява гума и заради принудителния пит се смъкна назад в класирането.
Това се случи в 41-ата обиколка. До финала както и до сигурната на пръв поглед победа за Маса оставаха точно 29, защото излезлият междувременно на втора позиция Хейки Ковалайнен нямаше никакъв шанс да навакса изоставането си. Три тура преди карирания флаг обаче стартфиналната права на „Хунгароринг” се изпълни със синьо-сивкав дим от блокиралия двигател на F2008. Маса бе принуден да „паркира” своя автомобил до питуола пред погледа на своите инженери. Броени минути по-късно покрай тях Хейки Коваланен направи първата си почетна обиколка във Формула 1 и стана юбилейният пилот номер 100, печелил Гран при.
Глок до Райконен на подиума
В задни редици бе не по-малко интересно, защото на подиума отново се озова „непознат”. Тимо Глок (Toyota), който изненадващо се класира пети на квалификациите вчера, изпревари още на старта петия Роберт Кубица (BMW Sauber). Благодарение проблемите на Маса и Хамилтън германецът се придвижи с още две места напред, за да спечели първия си подиум във Формула 1.
Осемте точки на Глок и двете, които неговият съотборник Ярно Трули спечели със седмото си място, позволиха на Toyota да мине пред Renault и Red Bull в шампионата на конструкторите.
Кими Райконен спаси състезанието за Ferrari, завършвайки на трета позиция. Световният шампион със сигурност можеше да се представи далеч по-добре с оглед проблемите на двамата лидери в шампионата, но позволи на Фернандо Алонсо (Renault) да го изпревари на старта. За да си върне позицията, Кими трябваше да изчака до втория стоп, когато испанецът изостана. Последвалият щурм обаче бе твърде закъснял и въпреки че в края на надпреварата се залепи зад Глок, Райконен нямаше шанс за нещо повече от третото място.
Въпреки трудностите на „Хунгароринг” шестте точки са добре дошли за световния шампион, който излезе на второ място в класирането при пилотите.
В зоната на точките
Добрият старт и особеностите на пистата в Будапеща позволиха на Фернандо Алонсо да завърши четвърти. Неговият съотборник Нелсиньо Пикет, който само преди две седмици на „Хокенхайм” спечели първия си подиум, се пребори с Ярно Трули за шестото място.
Между двамата пилоти на Renault финишира Люис Хамилтън. Британецът имаше късмет, че спука гумата си малко преди втория бокс и не му се наложи да посещава за трети път гаража на McLaren. Спечелеите четири точки дори му позволиха да увеличи аванса си спрямо втория, в случая Райконен, на пет.
Челната осмица допълни Роберт Кубица. Полякът не можа да зарадва многобройните си привърженици на „Хунгароринг”, тъй като заради ранния си първи стоп и последвалия трафик се смъкна назад в класирането. Единствено отпадането на Маса му донесе последната точка, което обаче се оказа невъзможна задача за неговия съотборник в BMW Sauber. Ник Хайдфелд не можа да неутрализира пасива на петнайсетата стартова позиция и завърши десети.
След Гран при на Угария пилотите и техните тимове се оттеглят в заслужена триседмична почивка. На 24 август обаче колелото отново се завърта със старта за Голямата награда на Европа, чийто домакин Валенсия ще дебютира в календара на Формула 1.
Борислав Петров, Будапеща