Под непрестанния дъжд и мъгла над “Фуджи” Люис Хамилтън спечели четвърта победа за сезона. Кими Райконен остана трети, а Фернандо Алонсо отпадна от надпреварата, което до голяма степен реши изхода от битката за титлата.
Два старта преди края на шампионата Хамилтън води убедително в челото с аванс от 12 точки спрямо втория Алонсо и 17 спрямо третия Кими Райконен. На практика пилотът на Ferrari вече е извън битката за престижния трофей, а шансовете на настоящия световен шампион са минимимални.
Мъгла и силен дъжд посрещнаха пилотите на старта на Гран при на Япония. Видимостта на пистата “Фуджи” бе минимална, което принуди организаторите да стартират надпреварата с помощта на автомобила за сигурност. Въпреки ниската скорост, с която се движеха болидите, стана видно, че пилотите на Ferrari изпитват сериозни трудности с управлението. Оказа се, че Скудерията е избрала за първата серия обиколки “интермедия”, а не “екстрийм” опцията на Bridgestoe Potenza. А това се оказа крайно неподходящо решение... Маса и Райконен се завъртяха на пистата, а бразилецът дори бе наказан с преминаване през бокса, тъй като междувременно бе изпреварил Хайдфелд докато колоната се водеше от колата за сигурност. Заради непрестанния дъжд и наводненото трасе двамата бяха принудени да посетят пита и да оборудват своите болиди с “екстрийм” гуми, което ги остави в дъното.
След подновяването на надпреварата двата болида на McLaren излязоха начело. Зад тях се удариха Дженсън Бътън и Ник Хайдфелд. Пилотът на BMW Sauber се размина единствено с няколко загубени позиции, докато болидът на Honda остана без предно крило. Себастиан Фетел се измъкна невредим от заплетената ситуация и излезе на трета позиция, а зад него се залепи Марк Уебър. Бътън се движеше пети, но потегли към бокса, за да могат механиците да подменят пострадалите компоненти по неговия болид. Благодарение на това двамата пилоти на Renault Джанкарло Фисикела и Хейки Ковалайнен излязоха съответно на пета и шеста позиция.
От решаващо значение за крайния изход на надпреварата бяха първите влизания в бокса, които се оказаха и последни за голяма част от пилотите. Алонсо влезе една обиколка по-рано от своя съотборник, заради дългото презареждане престоя там цели 11,9 секунди и се появи на пистата зад Роберт Кубица и двата болида на Renault. Хамилтън се справи значително по-бързо и се шмугна между Уебър и Фисикела. В този момент начело на колоната се озова младият пилот на Toro Rosso Себастиан Фетел. Четири обиколки 20-годишният германец води колоната, като след влизането му в бокса лидерската роля пое Марк Уебър.
Междувременно състезателите на McLaren се бореха с тежкия трафик. Благодарение на малкото количество гориво на борда на автомобила на BMW Кубица изпревари двата болида на Renault и впоследствие атакува Хамилтън. Действията на поляка обаче бяха прекалено агресивни и той засече Люис, който само след миг бе извън пистата. Броени секунди по-късно и двамата се върнаха на трасето, без да загубят позиции. Кубица обаче бе наказан с принудително преминаване през бокса, заради рискования опит за изпреварване.
Само обиколка по-късно и Алосо имаше сериозни премеждия. Фетел го удари в завой номер едно, но пилотът на McLaren се отърва единствено с повредени аеродинамични компоненти в задна дясна част на болида и няколко загубени позиции. В опитите си да се придвижи към челото обаче испанецът изгуби контрол над своя автомобил в завой номер шест и след зрелищна катастрофа в 42-ата обиколка напусна надпреварата.
Останките от болида на Алонсо станаха причина за втора поява на колата за сигурност. Докато пилотите се подготвяха за рестартиране на надпреварата, амбициите на двамата представители на “Червения бик” - Уебър и Фетел, за място на подиума отлетяха. За миг младият германец изгуби концентрация и се заби в задницата на движещия се пред него Уебър. И двамата отпаднаха от състезанието, но емоционалният регистър, в който се намираха, бе твърде различен. Фетел не искаше да повярва, че блестящото му представяне през целия уикенд завършва по този начин и стоеше в бокса на Toro Rosso, без да сваля шлема си, а Уебър излезе бесен от болида на Red Bull заради пропуснатия шанс за втори подиум през този сезон.
Интересните моменти продължаваха да се случвaт с пълна сила. След рестартирането на надпреварата лидер бе Хамилтън, а зад него се движеха Хейки Ковалайнен и Маса. Зад тях Култард с мъка удържаше атаките на петия Райконен. Финландецът не се отказваше, въпреки че шансовете му за титлата се изпариха още на старта, и след страхотна маневра в комбинацията от завои четири и пет, единайсет обиколки преди края, излезе на четвърта позиция. Логично екипът на Ferrari привика Маса в бокса, което изпрати Кими в челната тройка. Айсмен обаче нямаше сили за повече. Хамилтън необезпокояван водеше колоната с близо десет секунди аванс, а вторият Ковалайнен се защитаваше умело до финала.
С четвъртата си победа за сезона Люис на практика си осигури шампионската титла, тъй като има аванс от 12 точки, а до финала на сезона остават само две състезания. Евентуална грешка или технически проблем за новака в следващия старт след седмица обаче могат да върнат Алонсо в борбата.
Зад челната тройка се вихреше също много оспорвана битка. Култард завърши четвърти, а Фисикела – пети. Ник Хайдфелд се движеше на шеста позиция, но отпадна само обиколка преди края, което позволи на Кубица и Маса да атакуват трите точки. Двамата сътвориха невероятно шоу в последните километри на състезанието, като на няколко пъти бяха на крачка от катастрофата. След няколко размени на позициите на финала триумфира Маса.
Последната точка спечели Витантонио Лиуци, които донесе макар и малка утеха в екипа на Toro Rosso. Италианската версия на “Червения бик” имаше амбиции за подиума след блестящото начало на състезанието за Фетел, но и първата спечелена точка за сезон 2007 е успех.
Само след седмица ни очаква нов старт. Гран при на Китай или ще сложи точка на битката за шампионската титла, или ще даде лъч надежда на Фернандо Алонсо, чието бъдеще в екипа на McLaren след кошмарната надпревара в Япония става все по-мъгляво.
Гран при на Япония - класиране
1. Л. Хамилтън McLaren-Mercedes 2:00:34.759
2. Х. Ковалайнен Renault + 8.377
3. К. Райконен Ferrari + 9.478
4. Д. Култард Red Bull-Renault + 20.297
5. Дж. Фисикела Renault + 38.864
6. Ф. Маса Ferrari + 49.042
7. Р. Кубица BMW Sauber + 49.285
8. В. Лиуци Toro Rosso-Ferrari + 55.622
9. А. Сутил Spyker-Ferrari + 1:00.129
10. Р. Барикело Honda + 1:28.342
11. Дж. Бътън Honda + 1 об.
12. С. Ямамото Spyker-Ferrari + 1 об.
13. Я. Трули Toyota + 1 об.
14. Н. Хайдфелд BMW Sauber + 2 об.
15. Т. Сато Super Aguri-Honda + 2 об.
Отпаднали
Р. Шумахер Toyota 56 об.
А. Дейвидсън Super Aguri-Honda 55 об.
Н. Розберг Williams-Toyota 50 об.
С. Фетел Тoro Rosso-Ferrari 47 об.
М. Уебър Red Bull-Renault 47 об.
Ф. Алонсо McLaren-Mercedes 42 об.
А. Вурц Williams-Toyota 20 об.
Най-бърза обиколка
Л. Хамилтън McLaren-Mercedes 1:28.193
Класиране при пилотите
1. Л. Хамилтън 107
2. Ф. Алонсо 95
3. К. Райконен 90
4. Ф. Маса 80
5. Н. Хайдфелд 56
6. Р. Кубица 35
7. Х. Ковалайнен 30
8. Дж. Фисикела 21
9. Н. Розберг 15
10. Д. Култард 13
11. А. Вурц 13
12. М. Уебър 10
13. Я. Трули 7
14. Р. Шумахер 5
15. Т. Сато 4
16. Дж. Бътън 2
17. С. Фетел 1
18. В. Лиуци 1
Класиране при конструкторите
1. Ferrari 170
2. BMW-Sauber 92
3. Renault 51
4. Williams-Toyota 28
5. Red Bull-Renault 23
6. Toyota 12
7. Super Aguri-Honda 4
8. Honda 2
9. Тoro Rosso-Ferrari 1