В края на тази седмица Формула 1 ще се завърне в полите на Фуджи за първи път след 30-годишно отсъствие. За Гран при на Япония Bridgestone ще предложи на своите клиенти „медиум“ и „софт“ опциите на състезателната Potenza, които ще се изправят срещу реновираното от Херман Тилке трасе.
„Фуджи Спийдуей“ е кръстена на най-високата планина в Япония. 4563-метровата писта е разположена в полите на затихналия вулкан. Тя е близо с 800 метра по-дълга от най-високата точка на Фуджи (3776 м). За последно вулканът е изригвал през далечната 1708 година, но само след няколко дни мощният рев отново ще разцепи региона. Негов източник обаче ще бъдат 2,4-литровите V8 във Формула 1.
Основна характеристика на „Фуджи“ е дългата близо километър и половина старт-финална права – една от най-впечатляващите за целия календар. Тя е причината нивото на аеродинамично прилепяне да варира от ниско до средно, което означава, че доброто механично сцепление ще е от решаващо значение за силни резултати.
Построена през далечната 1965 година, „Фуджи“ е била само два пъти домакин на старт от веригата Гран при – през 1976 и 1977 г. Дългата права е единственият компонент от трасето, запазен непроменен през годините. В съвременния си вариант пистата функционира от април 2005 година.
Bridgestone е участвал и на двата старта, в които „Фуджи“ е била домакин на Формула 1. През 1976 година японският пилот Казуйоши Хошино залага на комбинацията Tyrrell-Ford и Bridgestone и завършва на престижното трето място. Това е дебют за японската компания в Гран при веригата.
Хирохиде Хамашима, ръководител в развойния отдел на Bridgestone Motorsport
Какви са предизвикателствата на „Фуджи“?
Основен акцент на „Фуджи“ е дългата права, която завършва с първия от групата бавни завои. Тази комбинация със сигурност ще предложи на пилотите добри възможности за изпреварване. Има само два високоскоростни завоя - 100R и 300R, поради което очаквам болидите да използват конфигурация на настройките, гарантираща ниски нива на аеродинамично прилепяне. Не вярвам да има проблеми с износването, тъй като настилката е изключително гладка. По всяка вероятност обаче грейнингът ще е ясно изразен в предно ляво колело, особено в завоя 100R, но не мисля, че ще надхвърли очакваните приемливи стойности.
Вярвате ли, че Bridgestone е направил правилния избор на гуми?
Имаме достатъчно опит през годините с „Фуджи“, което в комбинация с данните, получени при компютърните симулации, ни накара да заложим на „медиум“ и софт“ опциите за този старт. Сигурен съм, че те ще издържат на натоварването и ще са предпоставка за едно интересно състезание.