Специалистите от Литекс Моторс са подготвили три нови варианта на най-продавания в България (и Китай) пикап Steed 5.
Полигонът в двора на новия автомобилен завод в Баховица е осеян с дълбоки коловози и бразди, а в единия край трасето преодолява сериозна стръмнина с разкаляна червеникава почва. Това е единственият участък, на който младият инструктор не се доверява на шофьорските ми умения, а сяда лично зад волана на издокарания в камуфлажни одежди пикап Steed 5 Hunter. С натискането на бутона 4L електрическият механизъм включва двойното предаване и демултипликатора, след което младежът поема уверено нагоре, въпреки че през челното стъкло се вижда единствено небето.
Впрочем изкачването не е съпроводено с особен драматизъм – все пак каросерията зад нас е празна, а машината е в състояние да вози над един тон полезен товар. Здравата рама и дизелът със 139 к.с. се справят сравнително лесно и без особено предварително засилване, All Terrain гумите с едри шарки по протектора не затъват в червеникавата кал. Тъкмо за такива условия е предвидена и системата за принудително включвано двойно предаване – върху сух път използването й не се препоръчва поради възникващите напрежения в задвижващия тракт.
Новият момент, който е и поводът за тестовото шофиране, е радващият факт, че българският завод на най-големия изцяло частен китайски автомобилен производител не само е успял да усвои гамата от леки, лекотоварни и SUV модели на Great Wall, но и вече е в състояние да излезе на пазара със специализирани версии на солидния класически пикап Steed (боен кон), предлаган в около 120 страни по целия свят. Изпълненията са наречени Classic, Professional, Hunter и Premium, а продажбите им ще започнат през следващите месеци.
Професионалист, ловец и баровец
Версията Professional е предназначена за фирми, предлагащи различни услуги и ремонти. Най-важни елементи в нея са твърдият покрив (хардтоп) над товарната платформа и релсите на покрива. По-скъпият вариант Professional Мах е оборудван и със странични стъпенки, Bluetooth телефонна система и теглич.
Названието Hunter (ловец) насочва към потенциалните клиенти на варианта с камуфлажно оцветяване, защитна рама пред радиатора, увеличен просвет и специални гуми, който шофирахме на полигона. И за него е предвидено върхово изпълнение (Hunter Мах), екипирано в добавка с ролбар, дънна защита под двигателя и скоростната кутия, шнорхел и лебедка с тяга от 4390 кг.
Един от феномените в света на пикапите е, че най-многобройната част от купувачите им са представители на средната класа в САЩ, които рядко се възползват от специфичните им възможности, но пък ценят обещанието на тези автомобили за свобода и приключения сред природата. За подобен тип клиенти, както и за онези, които действително се нуждаят от превоз за своя сърф, каяк, делтапланер или ATV, Литекс Моторс предлага Steed 5 Premium, чието по-меко окачване, хардтоп с тъмни прозорци, мултимедийна система и др. го доближават до класа на семейните SUV модели, без да се отразяват върху годността му да преодолява пресечен терен и да тегли ремаркета с тегло до 2500 кг. Premium Мах притежава спортно покривало фулбокс, TV тунер, оптичен пакет, преден спойлер и 17-цолови джанти.
Цена и качество
Несъмнено Premium, особено в изпълнението с кожен салон, създава усещане за повече лукс, но при шофиране по шосе със завои евтиният Classic се клати по-малко. Изобщо простата, здрава и надеждна конструкция в съчетание с ниската цена са главните достойнства на модела, които му помагат да остане дълго време най-продаваният пикап на китайския пазар и да завоюва солидни позиции в Австралия (под името Wingle 5), Южна Африка, Чили и др.
Литекс Моторс, като първи европейски филиал на Great Wall, също си поставя амбициозни цели и вече може да се похвали с успехи както на българския, така и на европейските пазари. Най-важният въпрос, който вълнува потенциалните купувачи, е, разбира се, за съотношението цена-качество. Докато по-отношение на цената Steed 5 е без конкуренция (в България съпоставими като оборудване модели са с около 15-20 000 лв. по-скъпи), репутацията за добро качество трябва да бъде завоювана постепенно и упорито.
В Баховица си дават сметка за това и са въвели в завода си система за контрол на качеството, отговаряща на най-високите международни стандарти. В предприятието работят млади хора, като операторите на поточните линии са на около 20 години, а ръководителите им са само с 5-10 години по-възрастни. Най-опитни са чуждестранните специалисти, прекарали дълги години на различни позиции във фирми със сроден производствен профил, като Nissan. С тяхна помощ и благодарение на старанието на младия екип за броени месеци след откриването на завода равнището на качеството вече е такова, че на 18 октомври 2012 г. Литекс Моторс получава международен сертификат за качество ISO 9001:2008, издаден от престижната британска организация за типово одобрение и сертификация на автомобили VCA.
С увеличаването на износа и общото количество произведени автомобили приближава и времето, когато върху подготвената площадка до сегашните два корпуса на завода ще израснат два нови цеха, в които ще бъдат изработвани и боядисвани суровите каросерии. Тяхното качество сигурно няма да е по ниско от качеството на компонентите, доставяни от Китай. Защото, за разлика от фирмата майка, автомобилното производство в Ловеч се радва на 50-годишна традиция. А още по-рано дядовците и прадядовците на момчетата от Литекс Моторс са произвеждали самолети в Държавната самолетна фабрика (1941-1954), от която води началото си автомобилният завод „Балкан”.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Каросерия
Петместен пикап, дължина x широчина x височина 5040 × 1800 × 1730 мм, междуосие 2680 мм, мин. пътен просвет 194 мм, ъгъл на предния/задния надвес 30/24°, собствено тегло 1835 кг, макс. полезен товар 1050 кг, резервоар 70 л.
Ходова част
Отпред независимо окачване с винтови пружини, амортисьори и стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори, кормилна уредба с хидравличен сервоусилвател, дискови спирачки отпред, барабанни отзад, гуми на тестовия автомобил 235/70 R16.
Силово предаване
Задвижване на четирите колела с принудително включване и понижаваща предавка, 6-степенна механична предавателна кутия, по желание механична блокировка на задния диференциал.
Двигател
Четирицилиндров редови дизелов мотор със система за впръскване common rail, турбокомпресор с променлива геометрия и междинен охладител, работен обем 1996 см3, диам. на цилиндъра х ход на буталото 83,1 х 92 мм, степен на сгъстяване 16.7:1, мощност 102 кВт (139 к.с.) при 4000 об./мин, максимален въртящ момент 305 Нм при 1800-2800 об./мин.
Макс. скорост 160 км/ч
0-100 км/ч 12,7 сек
Среден разход (ЕО) дизел 8,6 л/100 км
Базова цена Great Wall Steed 5
One Diesel 4x4 37 490 лв.