След като премина през фазата Active Hybrid BMW изцяло промени хибридната си философия
Всичко е ясно – никой модерен и високотехнологичен производител на автомобили нe може да си позволи да няма хибридни модели в гамата си. Достатъчно хибридни модели, за да предлага не само алтернатива на дизеловите си варианти, но и възможности за придвижване само с електричество на приемливо разстояние. След като през 2015 година BMW показа прототипа на plug-in хибридната версия на Серия 2 Active Tourer, през 2016 година тя представи серийния модел, наречен 225xe. След това към уравнението се добавиха plug-in хибридът 330е, X5 xDrive 40e и 740е.
Както вече ви разказахме модерната хибридна ера на BMW започна с малко странното – погледнато от позицията на времето – решение с хибридната версия на X6, чиято технология, наречена Two Mode Hybrid, бе създадена съвместно с Mercedes и GM. След нея BMW насочи работата си към собствени разработки на паралелни хибридни системи, но също и към активното развитие на електрическата мобилност. Създаването на моделната гама i бе огромен технологичен скок за BMW – ужасно сложен, но много по-добре премерен от разработването на Two Mode хибридната система. Навлизането в дебрите на електрическата мобилност с напълно новата архитектура на i3, проектирана за характерните нужди на електромобилите, пък откри пътя към новия етап в развитието на хибридните системи на BMW. Ако при втория етап след Two Mode, включващ създаването на изцяло нова паралелна архитектура за моделите Active Hybrid 7, Active Hybrid 5 и Active Hybrid 3 и философията бе използване на двигател с висока мощност и принудително пълнене – V8 при седма серия и редови шестцилиндров при петицата и тройката, то новата тактика е различна. Този път plug-in версиите на Active Tourer, Х5, Серия 3 и Серия 7 се задвижват от по-скромни, трицилиндров при първия и четирицилиндров при останалите, двигател с принудително пълнене, но разчитат на значително по-силна подкрепа от страна на електрическата система – оттам и завишените числови изражения на името на всеки от тях. Мощността на последната е достатъчно голяма (от 88 до 113 к.с.) да осигури автономно задвижване от между 30 и 40 км в зависимост от модела. Всички са обединени под името iPerformance.
Split Hybrid система за Active Tourer и под формата на 225xe
Едва ли на пазара може да бъде открит друг подобен ван. Освен че може да бъде задвижван изцяло от електричество той на практика е един своеобразен „хамелеон“. При движение с електричество автомобилът с теглови приоритет към задния мост (при оригинала теглото е приоритетно към предния) става модел със задно предаване. При движение с висока скорост – задвижващ е предният мост. При основния хибриден режим се задвижват и двата моста в пропорция, зависеща от моментната ситуация.
В BMW разработват перспективни технологии на хибридни модели с предно задвижване и разположен отзад електрически мотор още от средата на миналото десетилетие, но тогава те си остават именно такива – перспективни. Когато обаче проектът за създаване на малък спортен ван с предно предаване и напречно разположен двигател преминава към фаза за развитие за серийно производство, тоест през 2009 година, екипът работил по модела е събран отново и започва да развива концепцията на plug-in хибриден ван. И ето го и серийният BMW 225xe от плът и кръв със задвижващ и разположен до задния мост електрически мотор с мощност от 88 к.с. и максимален въртящ момент от 165 нютонметра. Предните колела се задвижват от 1,5 литровия трицилиндров бензинов агрегат с мощност от 136 к.с., който се стартира и подпомага от втора електрическа машина в ролята на мотор-генератор с мощност от 15 кВт и въртящ момент от цели 150 Нм. Ролята на електрически източник се поема от литиево-йонна батерия с бруто капацитет от 7,6 кВтч (на практика активни са 5,8 кВтч), благодарение на която автомобилът може да измине до 41 км с чисто електрическо задвижване. Подобна система наподобява по своята архитектура split хибридната система на Bosch, използвана от PSA в техните хибриди, но на практика няма нищо общо с нея и е дело изцяло на инженерите от BMW. Собствена разработка на фирмата е както цялостното управление, така и високоефективния тягов електромотор на задния мост за който неведнъж е ставало дума. Освен възможността за чисто електрическо и хибридно задвижване тази версия на Active Tourer, запазва пълната си функционалност в ролята на семеен ван защото всички нови компоненти са интелигентно интегрирани под пода и задната седалка. Същевременно с това автомобилът значително променя характерните си особености, получавайки възможност за допълнително подпомагане от електрическата система (осигуряващо например ускорение 0-100 км/ч за 6,5 сек) и бонус от двойно предаване, което от своя страна се оказва и доста функционално. Както споменахме хибридният модел променя и баланса на теглото си, който от лек акцент към предния мост в базовата версия става с акцент към задния при хибридната. Конструкторите са осигурили на хибридния Active Tourer множество възможности за различен начин на задвижване – като се започне от хибридния Auto eDrive със сложна логика на управлението. Целта му е максимално използване на чисто електрическо задвижване до скорост от 80 км/ч до достигането на определено минимално ниво на заряд на батерията. Друг режим е Max eDrive при който (стига батерията да има достатъчно заряд) автомобилът може да се движи с електричество със скорост до 125 км/ч, а при Save Mode зарядът на батерията се поддържа до определено минимално ниво (не по-малко от 50 процента) за да бъда използвана по-късно при нужда (като градски зони), като грижа да не спада под него има генераторът. Разбира се когато става дума за BMW по презумпция налице е режим Sport при който и агрегатите в симбиоза дават максимално възможното от себе си, както и на навигационна система за предварително, автоматично избиране на максимално ефективен режим в зависимост от топографията на терена и движение с чисто електрическо задвижване в градски зони. При това системата предлага и приемливо задвижване на четирите колела дори когато зарядът на батерията е изчерпан. Разбира тогава задният мост разчита на електричеството произведено от мотор-генератора на предния мост, но и то е напълно достатъчно в повечето от случаите. При чисто електрическо задвижване усещането е малко странно – между другото типично за plug-in хибридните автомобили които не разполагат с високата мощност на чисто електрическите модели. На фона на общите динамични качества на автомобила при този режим той се движи с някаква странна лежерност, така сякаш е преминал в авариен режим. Разбира се при спиране винаги, но в различна степен се използва рекуперация на енергията, зареждането става за три часа и 15 минути при стандартна мрежа и два часа и 15 минути с помощта на системата BMW iWallbox с мощност от 3,7 кВт. Този модел предлага и редица предимства на електрическите модели – допълнителният електрически нагревател позволява предварително загряване на интериора, а електрически задвижваният компресор на климатика – охлаждането му. Електрическите компоненти включително високоволтовата батерия се произвеждат в завода на BMW в Динголфинг, а самият BMW 225xe в завода на компанията в Лайпциг. Наскоро в гамата на Mini бе включен технологичният близнак на BMW 225e, Mini Countryman S E.
Класическа компановка при тройката 330е
Ако потребителската философия за 330е е близка на тази на 225xe в смисъла на осигуряване на автономен пробег на електричество, то реализацията и като архитектура е много различна. Макар че синхронният електрически мотор е със същата мощност като този на 225хе, той има различна конструкция и се монтира вместо преобразувателя на въртящия момент в осемстепенната автоматична предавателна кутия на ZF. Специален съединител позволява отцепването му от двигателя с вътрешно горене и осигуряване на възможност за чисто електрическа задвижване. Режимите на работа са същите, но тъй като електрическият мотор е разположен пред автоматичната трансмисия предаваща въртящия момент към задния мост, логиката на управление при електрическо задвижване позволява използването на различни предавки, което пък осигурява работата му да се осъществява в по-ефективни режими. Освен това по този начин се намалява механичното и термично натоварване на самия електрически мотор и се подобрява надеждността му. 330е използва същата акумулаторна батерия като 225хе, външно може да бъде отличен от другите версии на Тройката по капака на левия преден калник (освен знаците eDrive) и се конкурира модели като Mercedes C 350e, Lexus IS 300h и Audi A4 e-tron. Багажният обем на plug-in хибридна Тройка е намален със 110 литра до 370 литра заради голямата акумулаторна батерия разположена под пода, но за сметка на това последният е запазен равен. Същевременно, инженерите са успели да запазят перфектното разпределение на теглото от 50:50, което е изумително на фона на значителното тегло на акумулаторната батерия и общото увеличаване на теглото със 165 кг. За основно задвижващо средство служи вече добре известният двулитров бензинов агрегат – във версията със 184 к.с. и максимален въртящ момент от 290 Нм. Системната мощност е 252 к.с., а системния въртящ момент 420 Нм. Не трябва да се заблуждаваме обаче – това са краткотрайни стойности, които както при всички подобни системи зависят от заряда на батерията. Трябва да се има предвид също и че стандартни батерии с малък капацитет като тези нямат големи пикови възможност по отношение на мощността за продължително време. Затова електрическият мотор осигурява помощ на двигателя с вътрешно горене константно до 100 Нм. 250-те нютонметра се осигуряват като кратковременна помощ в зависимост от положението на педала за газта. Подобни изяви на присъствие обаче се усещат особено осезателно при шофиране на 330е не само при ускорение до 100 км/ч за което са необходими едва 6,1 секунди (с 0,2 секунди по-бавно от 330i), а и при изпреварване. В хибридния режим Max eDrive автомобилът използва значителен дял от чисто електрическо задвижване при заредена акумулаторна батерия, а с изчерпването и преминава в оптимален хибриден режим в търсене на максимална ефективност. В този случай режимите Eco Pro и Comfort работят както при стандартния автомобил с по-ранно превключване на висока предавка – тук обаче това е възможно още по-рано благодарение на подпомагането от електрически мотор и работата на двигателя с вътрешно горене в максимално ефективни режими. По отношение на останалите си параметри 330е e близък до по-малкия си събрат 225xe. При режим Save нивото на батерията се поддържа от системата до минимум 50 процента, при Max eDrive той се задвижа изцяло на електричество с пробег от до 40 км и максимална скорост до 120 км/ч. При режимите Eco Pro и Comfort стратегията е за работа на ДВГ в ефективни режими, а при Sport превключването на предавките става при много по-високи обороти. И най-интересното – BMW позиционира 330e много близо в ценово отношение до 330i, който се задвижва с разновидност на същия четирицилиндров двигател, но с 252 к.с.
Системата на 330е ъпгрейдвана за X5 xDrive 40e и 740e
Поставянето на четирицилиндров мотор в SUV като X5 и луксозен модел от компания като BMW все още изглежда странно, но пък тандемът с електрически мотор тук се справя учудващо добре. Тежкият 2300 кг автомобил, който е запазил системата си за двойно предаване разчита на по-мощната версия (252 к.с.) на двулитровия двигател, а електрическият мотор е с увеличена до 113 к.с. мощност благодарение на разширяването на диапазона на въртящия момент, който е запазен на ниво от 250 Нм.
Ускорението до 100 км/ч става за едва 6,8 секунди. Увеличен е и капацитет на батерията, който е бруто 9 киловатчаса. Подобна система е интегрирана и в BMW 740е, който използва версия на новия двулитров двигател B48 с мощност от 258 к.с. За разликата от Тройката и Седмицата, чието производство става в Динголфинг, производството на BMW X5 xDrive 40e се извършва в завода на компанията в Спартънбърг, Съединените щати, като батерията също се там сглобява, в специално отделно производствено звено.
Текст: Георги Колев