Среща с версията Sport на Honda Civic във вариант с 1,5-литров бензинов турбодвигател
Само преди две години Honda Civic Type R постави рекорд на Северната дъга на Нюрбургринг сред автомобилите с каросерия хечбек и със задвижване на четирите колела. Моделът преодоля легендарното трасе, известно още като „Зеления ад“ точно за 7 минути и 43,8 секунди. Разбира се, това съвсем не е единственото постижение на култовия „хот хеч“ – моделът успя да впечатли както феновете, така и професионалистите, включително се представи повече от убедително в различни тестове на auto motor und sport. Макар че много ни се искаше, в този материал всъщност няма да ви разказваме основно за него. Защото, макар и несъмнено вдъхновяващ и необикновен, Type R изобщо не е единствената възможност да притежавате Honda Civic с изразен спортен характер. Всъщност нивата на оборудване Sport и Sport Plus на основата на стандартните версии 1.5 VTEC Turbo и 1.6 i-DTEC са една далеч по-достъпна и по-приложима в нормалното всекидневие да се радвате на спортната страна от характера на новия Civic, без да се налага да плащате твърде скъпо.
Ярко първо впечатление
По своя характер десетото поколение на Civic се отличава съществено от своите предшественици. Моделът е станал значително по-голям, доближавайки по размерите си представителите на средния клас. Това се дължи на факта, че на множество пазари, сред които Европа, Civic наследява както прекия си предшественик, така и Accord. Каросерията изглежда по-динамично не само заради по-голямата широчина и дължина в съчетание с по-малката височина, но и благодарение на ярките изразни средства в дизайна. Дори в най-стандартната си версия Civic има излъчването на подобаващо оборудван състезателен автомобил и едновременно с това е базиран на нова платформа с много по-голяма здравина, устойчивост на усукване и прегъване. Благодарение на новата си архитектура и по-широкото използване на по-леки материали като високоякостни стомани, моделът е олекнал с 16 килограма въпреки увеличаването на дължината на хечбек версията с цели 136 милиметра. Към това се добавя и сериозната работа на инженерите в сферата на аеродинамиката. Почти цялото дъно на каросерията е „облечено“ с аеродинамични панели, подобна роля играе и изместеният в задната част и оформен с цел максимално отвеждане на потока резервоар. Въпреки изострените форми всеки детайл е внимателно прецизиран в аеродинамично отношение – като например формата на предната решетка, насочваща въздуха към двигателя, където се генерират множество вредни вихри, или каналите, оформящи въздушни завеси около колелата. При версиите Sport и Sport Plus пък клиентите получават цяла армада от визуални подобрения, започващи от големи джанти със специален дизайн, преминаващи през внушителната задна броня с дифузорен елемент и двойка внушителни кръгли ауспухови накрайници и достигайки до допълнителните спойлери. Две мнения трудно може да има – с този автомобил определено ще правите впечатления на пътя, при това по типичен за японската марка начин.
Типичен за марката интериор
В интериора също ще откриете много Honda feeling – както в подредбата на арматурното табло, така и в цялостното качество на произвеждания в Обединеното кралство модел. Пред водача е разположен TFT екран с варианти за индивидуализация, а стандартно всички версии са оборудвани с интегрираната система за пасивна и активна безопасност Honda Sensing, включваща множество системи за асистенция, работещи на базата на камери, радари и сензори. Honda Connect от своя страна е част от стандартното оборудване на всички високи нива на оборудване и включва възможност за работа с приложенията Apple CarPlay и Android Auto. Качеството на материалите и сглобката излъчват типичната за Honda солидност и внимание дори към наглед най-дребните детайли. Радващо е да се отбележи, че внушителните външни размери и голямото междуосно разстояние не са отишли напразно – вътре в автомобила е широко като в представител на средния, а не на компактния клас, абсолютно същото може да се каже и за качеството на седалките и обезшумяването например.
Енергичен 1,5-литров турбодвигател
Несъмнено 182-те конски сили на бензиновия 1,5-литров мотор не могат да се мерят с расовите 300 жребци под капака на споменатия вече Type-R, но това съвсем не бива да ви заблуждава, че с 1.5 VTEC Turbo ще скучаете – напротив. Защото двигателят разполага с доста внушителен за кубатурата си максимален въртящ момент от 220 нютонметра, който при това е наличен в почти целия реално използваем оборотен диапазон между 1700 и 5500 завъртания на коляновия вал в минута. Наред с това, безстепенната трансмисия CVT е с доста спортна настройка и успява да придаде на задвижването приятно енергичен характер, който се подчертава по ефектен начин от характерния звук на спортния ауспух. Друга добра новина е фактът, че тук динамиката не е необходимо да бъде заплатена с цената на висок разход – дори в градски условия разходът трудно надвишава осем-осем и половина литра на сто километра.
Изключително зряло пътно поведение
Civic нямаше да бъде верен на себе си, ако не доставяше удоволствие от управлението. А именно това удоволствие е налично в изобилие при десетата генерация на модела – воланът оставя у водача изключително солидно и хомогенно усещане, а стабилността особено при висока скорост и по магистрала е много впечатляваща. Нека не забравяме, че именно благодарение на потенциала на новата ходова част и здравината на своята каросерия спортният флагман Type-R е това, което е – без наличието на сериозна основа създаването на подобен расов спортист би било непосилна задача.
Най-добрата новина оставихме за накрая – в момента Honda Civic 1.5 VTEC Turbo Sport се предлага у нас с изключително атрактивни ценови условия, започващи от около 45 000 лева с ДДС. Все пак „спортен“ съвсем не винаги трябва непременно да означава „скъп“ или „трудно постижим“ – дори когато става дума за елитен японски производител като Honda.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов