Атакува пазара с открояващ се дизайн, напълно нови турбо мотори и феноменални спирачки
През своята 45 годишна история и девет поколения Honda Civic премина през различни метаморфози, от малък автомобил се превърна в компактен, стана ракета носител за въвеждане на нови технологии, но още с първото изгради репутация на здрав, икономичен и надежден автомобил.
Десетата генерация обаче е нещо много повече от това. Новият Civic се отличава от всички останали модели носещи това име досега, а и от всичко останало в този клас. Удивително е как хората от Honda успяват винаги да запазят толкова характерното излъчване на своите модели, но при десетото поколение на Civic характеровите особености се съчетават с доста „експресивен дизайнерски език“. Последните думи може и да ви звучат като извадени от прес-информация (макар и да не са) но този път са много точни, защото за разлика от доста от предшествениците си той носи някакъв специфичен вид динамика. Тук няма заоблени яйцевидни форми, няма светлини които преливат назад. Преобладават изострените изрязани обеми, подплътени с присвити предни светлини с вертикално вътрешно оребряване. Те са част от някакъв цялостен криловиден комплекс, открояващ се с контрастно черното и изправената релефна решетка, а големите петоъгълни форми под тях създават усещането за отворите на спортен автомобил. Цялата тази скулптура създава усещане за голям размах, който продължава в наподобяващият купе страничен релеф, изрязаните задни светлини и симетрично пренесените долни черни форми отзад. За цялостното усещане помагат и новите пропорции на автомобила с по-ниската с 2 см линия на покрива, по-широката с 3 см следа и увеличеното до 2697 мм междуосно разстояние.
Всичко е ново
При всичко това носещата въпросното спортно облекло тяло, разбирай каросерия, е олекнала (като цяло теглото на Civic е намалено с 16 кг) като е увеличила устойчивостта си на усукване с цели 52 процента. Със своите 4,5 метра дължина (увеличение от 130 мм в сравнение с предшественика) хечбек версията на Civic е по-голяма от тази на директни конкуренти като Golf и Astra (4258 и 4370 мм). Така моделът е достигнал границата на компактния клас, а това неминуемо се отразява и на пространството в интериора. Това е впечатляващо постижение на фона на едно от най-ниските тегла в компактния клас – в базовата си версия Honda 1.0 тежи 1275 кг.
Линниите на купе още по-ярко се очертават при версията седан, чиято дължина достига 4648 мм и по този параметър почти достига размерите на Accord. Този вариант няма да бъде позициониран като по-бюджетна версия като например Hyundai Elantra, който за разлика от хечбека i30 е с торсионна задна греда. Със своя багажен обем от 519 л Civic седан има по-семейна насоченост, което не му пречи да се задвижва само от 1,5 литровия агрегат със 182 к.с.
Пълен преход към турбо мотори
Да, много динамика и стръв има в тази Honda. Именно такива автомобили често са ощетявани в сравнителните тестове, защото никъде в тях не фигурират оценки за стилистика, а красотата е много по-подкупващ фактор при избора на автомобил отколкото размера на багажника, макар че и в това отношение Civic е сред най-добрите в класа. Но стилистиката тук не единствената значителна промяна. В историята на Формула 1 Honda два пъти преминава през прехода от атмосферни към турбо мотори и веднъж обратния за да демонстрира възможностите в областта на двигателите (без да броим тези в останалите моторни спортове). Десетото поколение на Civic е революционно и в това отношение – имайки предвид колко пристрастен и колко добър в създаването и производството на високооборотни и високоефективни двигатели с атмосферно пълнене производител е Honda няма как да не отбележим факта че това поколение на Civic ще се задвижва само от турбо машини (за Европа – в САЩ ще остане един двулитров атмосферен мотор). Да, такава е повелята на времето, но това не пречи на Honda да интерпретира модерните решения по свой си начин. Контрола на горивните процеси е верую на японската компания от времето на създаването на процеса CVCC и тук той е бил първостепенен фактор при конструирането. В двата бензинови мотора със съответно три и четири цилиндъра се използва „високофлуиден горивен процес“ , термин обозначаващ създаването на силна турбуленция и ускоряване на скоростта на фронта на горене в цилиндрите, както и неминуемото променливо управление на клапаните. Базовият трицилиндров мотор има работен обем от 1,0 литра притежава малък турбокомпресор с налягане до 1,5 бара и е най-мощният в класа си със своите 129 к.с. Въртящият му момент от 200 Нм се постига при 2250 об./мин (180 Нм при версията със CVT). Четирицилиндровият агрегат с работен обем от 1,5 литра е с мощност от 182 к.с. при 5500 об./мин (6000 об./мин при версията със CVT) с въртящ момент от 240 Нм в диапазона 1900-5000 об./мин. и 220 Нм при версията CVT в диапазона 1700-5500 об./мин. Наистина внушителни стойности и за двата агрегата, но пък бележещи значителна дистанция по отношение на мощността. Подобен факт създава объркване и при тестовете – в сравнителния тест на auto motor und sport Honda с трицилиндров агрегат например е принудена да се бори с по-мощните четирицилиндрови мотори на Hyundai i30, Opel Astra и VW Golf. Версия с около 110 к.с. на малкия мотор и с около 150 к.с. на големия биха допълнили чудесно гамата.
На пътя
По-малкият мотор издава типичния гърлен глас на трицилиндровите агрегати и звучи като по-голям, демонстрира желание за динамика, но теглото от 1,3 тона на автомобила му показват че физическите измерения няма как да бъдат пренебрегвани. Макар че е жадна за обороти, постига завидните 200 Нм и ги запазва до доста високи нива, тази машина е за по-спокойни натури според модерните представи, особено, ако е оборудвана със CVT трансмисия – едно необичайно и по-скоро рядко предложение в класа на компактните автомобили. Honda е променила софтуера на тази трансмисия специално за Европа, като и за целта са симулирани 7 отделни предавки – с това тя се доближава до класическите автоматични трансмисии със значително намаляване на синтетичния ефект който е присъщ на вариаторните. Големият агрегат определено има какво да демонстрира и стръвта му импонира на външността на Civic. Набира обороти с лекота и именно в тях се състои неговата сила – въртящият момент се задържа до много по-високи оборотни режими от този на конкуренти като Hyundai i30 и VW Golf и така осигурява тази впечатляваща мощност. Така Honda демонстрира ярко технологичния си потенциал и показва че наистина е инжинерингова компания. От тази гледна точка, добавянето на нови версии едва ли ще се състои – все пак клиентите на този автомобил ценят автентичността на автомобила и най-вече на задвижването си. За сметка на това е предвиден чудесният турбодизелов мотор 1.6 iDTEC с мощност от 120 к.с., а съдейки по визията на автомобила, в действие вероятно ще влезе и по-тежката артилерия в лицето на версията с два турбокомпресора и 160 к.с. – и двата оборудвани с деветстепенна трансмисия на ZF.
Уникални спирачки
От друга страна именно мощният 1,5 литров агрегат в по-голяма степен запълва възможностите на новото многозвенно задно окачване, а при по-високите версии ходовата част е с адаптивни амортисьори с четиристепенна настройка. В съчетание с окачването на предния мост Civic предлага изключително балансирано поведение и динамичен и устойчив характер в завоите като това в голяма степен се дължи на кормилното управление с променящо се според условията на шофиране предавателно число с перфектна обратна връзка към малкия волан. Всичко това е гарнирано със спирачна система осигуряваща 33,3 метра спирачен път от 100 км. Реално измерена в тестовете на ams стойност! За същото упражнение Golf се нуждае от допълнителни 3,4 метра.
Красотата може и да е по-важна от размера на багажника, но Honda Civic някак успява да се справи и с това предизвикателство. Въпреки сложната конструкция на задното окачване компактния модел има един от най-големите багажници в класа – 473 л или с цели 100 литра повече от на Golf и Astra. За съжаление познатите Magic Seats с възможност за сгъване като в киносалон са отпаднали, защото конструкторите за решили да разположат предните седалки по-ниско, а резервоарът се върнал на най-безопасното място – над задния мост. И в интериора ще откриете много Honda feeling както в подредбата на арматурното табло, така и в цялостното качество на произвеждания в Обединенето Кралство модел. Пред водача е разположен TFT екран с и за индивидуализация, а стандартно всички версии са оборудвани с интегрираната системата за пасивна и активна безопасност Honda Sensing включваща множество системи за асистенция работещи на базата на камери, радари и сензори. Honda Connect от своя страна е част от стандартното оборудване на всички нива над S и Comfort и включва възможност работа с приложенията Apple CarPlay и Android Auto (когато Apple и Google решаг да ги активират за България).
Текст: Георги колев
Технически данни
Каросерия
Петместен хечбек модел, Дължина x Широчина x Височина 4518 x 1799 x 1434 мм, Междуосие 2697 mm, собствено тегло 1275/1307* кг.
Ходова част
Независимо окачване, отпред с напречни рамена тип Макферсън, отзад с напречни и надлъжни рамена, винтови пружини, амортисьори, стабилизатори отпред и отзад, вътрешно вентилирани дискови спирачки отпред и отзад, 215/55 R 16.
Силово предаване
Предно предаване, шестстепенна механична или CVT трансмисия със седем симулирани предавки.
Двигател
3/4 цилиндров с турбопълнене и междинен охладител, Работен обем 988/1498 см³,
Мощност
95/134 кВт (129/182 к.с.) при 5500/6000 об./мин,
Макс. въртящ момент
200/240 Нм при 1900-5000/2250 об./мин
Динамични параметри
0–100 км/ч 10,4/8,2 сек
Максимална скорост 203/220 (ограничена) км/ч
Разход на гориво (NEFZ) 95Н 4,8/5,8 л/100 Км
Базова цена
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo S/1.5 VTEC Turbo Sport 38 990/54 490 лв.
*данните под черта са за версията 1.5 VTEC Turbo