Зад волана на един от последните истински диви модели в компактния клас
Обективно погледнато, днешните спортни версии от компактния клас са по-мощни и по-бързи от култовите си предшественици от отминалите десетилетия. И нищо чудно при положение, че ако през 80-те години този тип автомобили рядко разполагаха с много повече от 150 к.с., през 90-те обичайната стойност се увеличи, но отново рядко надхвърляше 200 „кончета“, то днес 300 к.с. вече не са никаква рядкост. Вярно е обаче и това, че ако навремето компактните спортисти тежаха по един тон, днес масата им се е увеличила значително и достига бризо тон и половина, което доста съществено променя общата картина.
Днес автомобили като Renault Megane RS и Seat Leon Cupra доказват, че с предно предаване и огромна мощност могат да се постигнат показатели, които доскоро се смятаха за немислими. Други, като Ford Focus RS например, се насочиха към система за задвижване на четирите колела, преминавайки в нова лига, още по-близо до моторните спортове. Колко от представителите на категорията, наричана често “hot hatch” обаче останаха верни на първоначалната рецепта за този тип спортисти – ярка, крещяща външност, огромни спойлери, колкото се може повече мощност, възможно най-твърдо и ниско окачване и никакви, ама абсолютно никакви заигравки в насоки, които не касаят удоволствието от шофирането и демонстрацията на сила на пътя? Да, съвсем малко са. И един от тях е Honda Civic Type R.
Външност, която говори сама за себе си
Honda Civic Type R е от онези автомобили, при която външността казва всичко. Тук поясненията са излишни. Издути калници, приютяващи огромни 19-цолови джанти от лека сплав, обути с нископрофилни гуми на Continental – между другото, предназначени специално за модела. Стигаща почти до земята предна броня с ясно изразени аеродинамични отвори и хищно зинали въздуховоди. Задна броня с интегриран дифузор, сякаш взета директно от състезателен автомобил. Спортна изпускателна уредба с четири кръгли накрайника. И – най-важното за един любител на перченето на автомолбилни мускули – класическо, щедро оразмерено крило на задния капак! Този автомобил не е красив – той е първичен и брутален.
Вътре ни очакват спортни седалки от черупков тип с интегрирани подглавници, които държат тялото в безмилостен захват – последното би могло да донесе искрена радост на хора с фина физика, но ще е проблематично за по-едри хора. Очевидно този автомобил не е за всеки – както в прекия, така и в преносния смисъл. Воланът е един от многото елементи, получили контрастни елементи в червен цвят и има линия, маркираща средното му положение. Скоростният лост е с направо съвършено разположение и е коронован от кръгла алуминиева ръкохватка с размера на топка за голф. Класика!
Време е за екшън!
Стига приказки – тук важното и същественото е какво се случва, когато потеглим. Още в първите секунди Honda Civic Type R дава да се разбере, че е автомобил за мъже. За мъже, които обичат шофирането. Съединителят е тежък, но прецизен за дозиране, въртенето на волана особено при ниска скорост изисква сериозни усилия. Звукът от двигателя е интензивен и с покачване на оборотите става все по-застрашителен. Лостът на шестстепенната трансмисия се движи леко, прецизно и има съвсем къс ход при превключване – според инженерите на Honda, които традиционно държат на педантичността дори към най-дребните детайли, ходът се равнява на 40 мм, т.е. точно толкова, колкото при суперспортния NSX-R от 2002 г. Признавам, не съм проверил дали твърдението им е вярно, но усещането от скоростната кутия на Type R ми дава достатъчно основания да им се доверя напълно.
Двулитровият мотор е може би единственото в този автомобил, което с една идея се отклонява от традициите на марката в създаването на подобни модели – той вече не е с атмосферно, а с турбопълнене. С мощност 310 к.с. и максимален въртящ момент 400 Нм автомобилът успява да постигне ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 сек и максимална скорост 270 км/ч (според измерванията на колегите ни от sport auto). Тягата при ускорение е забележителна, а набирането на обороти почти се доближава до атмосферен агрегат. Въздействащо и изключително симпатично е решението с последователно активиращи се светлинни индикатори в жълт и червен цвят, показвайки на водача кога да превключи на по-висока предавка – малка, но чаровна заемка от състезателните машини.
Пътното поведение на най-мощния сериен Honda Civic напълно отговаря на характера му – управлението е прецизно и много директно настроено, благодарение на механичния блокаж на диференциала сцеплението на предните колела с пътя определено изненадва приятно, а при екстремно спиране или рязка смяна на натоварването задницата услужливо „наднича“.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Самият факт, че през 2016 година Honda се осмелява да произвежда такъв автомобил, заслужава респект. Honda Civic Type R е крещящ, шумен, твърд, екстремен, безкомпромисен – и с превъзходно превключваща класическа механична трансмисия. Истинска радост за всички, които харесват подобен тип мускулести спортисти.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков