Дуел между две горещи спортни машини с около 300 к.с. от компактния клас
Когато споровете в интернет форумите се завъртят около компактните спортни модели, въздухът започва да трепти от възбуда. Подобно на Honda Civic Type R, когато бъде пришпорена по-сериозно. Или пък като Seat Leon Cupra 280. Така вече имаме двама съперници, чиито фенове си разменят особено безмилостни вербални удари. Защо? Защото и двата модела разбунват духовете. Истински лудетини.
И двата автомобила са върхови версии на по-скоро кротки моделни серии с общовалидни качества. И двата предават към предния си мост толкова голяма мощност, че им е нужна помощта на самоблокиращ диференциал. И двата се втурват със стръв в завоите, само че на Seat това почти не му личи по външния вид. Нали в наше време ауспухът с две тръби, характерните отвори за въздух и големите колела са станали част от стандартния репертоар на много дизайнери. Така Cupra 280 е по-скоро един инкогнито спортист. А Civic? Той е като крещяща реклама на четири колела и с това въодушевява по-екстравертната публика. Тук нищо не остава скрито – показваме всичко, което имаме. А имаме много: разширени калници, престилки, прагове, ауспух с четири тръби и чудовищно задно крило, което сигурно кара пътната полиция да проверява регистрационния талон. Това превръща модела на Honda в пистов автомобил, на който е позволено да се движи по обикновените шосета.
Honda Civic Type R предлага максимално усещане от моторните спортове
Потънал в малко високо монтираните черупкови седалки, хванал здраво с лявата ръка удобния волан, а с дясната върху стърчащия от предавателната кутия къс алуминиев израстък, пилотът сменя с лекота предавките на стегнато работещата трансмисия. Спира дълбоко навътре в завоите, чертае една след друга идеални линии, настъпва газта още преди върха на завоя, оставяйки на блокирания диференциал да го изтегли и на турбомотора да го катапултира на следващата права.
Долитащият Type R съобщава за пристигането си отдалеч, защото инженерите от Honda с лека ръка са си спестили първото гърне – за да получат един дълбоко басов, но за съжаление, кънтящ около 5000 об./мин звук. При такъв визуален и акустичен спектакъл повечето оче- и ушевидци почти не забелязват, че след този магнит за погледите се движи и един Seat – маскировъчно сив, засрамено мърморещ, но следващ японеца плътно по петите.
Seat Leon Cupra 280 не позволява да бъде издухан
На второстепенен път Civic така и не успява да се откъсне пред Leon – независимо че дава всичко, на което е способен, и при влизане в завой дори изнася задницата си встрани, за да намали радиуса на кривата. Въпреки това Cupra го следва непоколебимо и може да бъде дирижирана съвсем точно, без водачът да се изпоти. Дали това е загадка с оглед на разликата в мощността? Нали при съпоставимо тегло Honda участва в състезанието с 30 к.с. и 50 Нм повече?
Един поглед към измерените динамични показатели: При спринта Type R в началото се отблъсква по-силно от стартовите блокчета и до 100 км/ч взема половин секунда на Cupra 280; при междинното ускоряване от 60 до 100 км/ч продължава да е по-бърз с 0,4 секунди; освен това му е позволено да достига 270 вместо 250 км/ч. Неговият двулитров турбомотор обаче се нуждае от повече време, за да качи налягане, преди да се отправи решително към максималната граница на оборотите, докато блеснат светлинките, които подканват да превключите. В това време Seat напредва по-равномерно, неговият полезен въртящ момент е налице с една идея по-рано.
Монтирани по желание спортни гуми осигуряват мощно сцепление на Cupra
Но факторът, с който Cupra Performance си връща загубените позиции, са спортните гуми. Те се монтират по желание и предлагат точно онова прилепване, което позволява спиращи дъха стойности за спирачния път и увлекателни скорости в завоите. С тях спортният Seat се провира между пилоните приблизително толкова бързо, колкото Porsche 911 GT3 – при загрети гуми и на сух асфалт. При силен дъжд обаче тези гуми с почти гладък протектор почти не предлагат странично сцепление, вследствие на което Leon губи точки при оценките за сигурност на пътя и сцепление.
Доста са точковите загуби на Seat и в раздела за разходите, защото върху грапав асфалт меките спортни гуми се износват заплашително бързо. За да може Cupra 280 да достигне нивото на оборудване, с което участва Civic Type R от линията GT, трябва да бъдат поръчани допълнителни екстри за около 5000 евро – например черупкови седалки, навигационна система, камера за заден ход, HiFi уредба заедно с DAB радио и различни асистенти. В добавка Leon изисква и по-големи разходи за консумативи.
Удоволствие, разум – или и двете?
Но Seat Cupra компенсира изоставането – с аргументи, които феновете на противниковата страна често отхвърлят, защото не ги смятат за важни. Например Leon предлага повече място за пътници и ако трябва, може да превозва тежък багаж (полезен товар: 516 кг, при Honda: 297). За разлика от Civic, той не издава тропащи и скърцащи шумове и функциите му се управляват по-лесно без подготовка. Благодарение на по-малкия диаметър на завиване и по-добрия обзор назад паркирането става доста по-гладко.
Казано накратко: Leon се справя по-добре със задачите на всекидневието – без спортните гуми (и тогава Cupra е дяволски бърза) той би бил образцов пример за първи автомобил в семейството, който привежда удоволствието и разума в идеално съзвучие. При това благодарение на по-широкия диапазон в характеристиките на адаптивните амортисьори вози по-комфортно и средно в теста отчита малко по-нисък разход (8,3 срещу 8,7 литра на 100 км). Всъщност Seat обединява в себе си два характера, пътува незабележимо и тихо по всекидневните маршрути, прави се на безобиден – но всеки момент е готов да скочи, стига да подадете газ. Това напомня малко за неговия братовчед по платформа VW Golf GTI. Тъй че няма защо да се учудваме, че този модел с многостранни способности, макар и по-зле оборудван, в крайна сметка печели сравнителния тест.
Honda Civic Type R – похвално слово за неразумното
Дали обаче един балансиран характер като него ще влезе в аналите на историята? Съмнително – защото в паметта остават по-скоро крайностите. Автомобили като Civic Type R, които съвсем агресивно се борят за своята кауза, а тя е – да бъдат бързи, без „но” и „ако”. Похвално слово за липсата на разум. Чудесно е, че Honda изповядва това радикално кредо и не позволява до да бъде размито от дребните аргументи на носителите на съмнения и опасения. Type R е една възхвала на неразумното и да, по този начин не е съвсем в крак с времето. И това е прекрасно, нали?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Seat Leon Cupra 280 Performance
427 точки
С предлаганите по желание спортни гуми при оптимални условия Cupra 280 постига в завоите скорости на расови спортни автомобили и с това компенсира повече от успешно дефицита на мощност. В добавка, с по-добрия си комфорт автомобилът предлага повече полезни качества за всекидневието.
2. Honda Civic Type R GT
421 точки
Type R е див боец – и с това вече май казваме всичко. Той се движи също така зрелищно, както изглежда, не го интересуват неща като място в купето, полезен товар и качество на изработката, но в замяна на това предлага повече от богато оборудване.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Росен Гарголов
Иван
Да не би да получавате заплата от VW групата? Винаги техни представители печелят тестовете.
Milen Petkov
Поредната платена статия . Къде е Сеат къде е Хонда . Изобщо няма място за сравнение . Сеат е евтин Фолксваген .