Шампионатът преследва въглеродна неутралност, каквито са амбициите и на японците
Honda напусна Формула 1 като официален производител на двигатели в края на миналия сезон, като причината за това бе, че компанията иска да инвестира наличните ресурси в развитие на автомобили с нулеви вредни емисии. Въпреки това японците продължиха да си сътрудничат с Red Bull и в момента произвеждат, сглобяват и поддържат задвижващите системи за официалния отбор на австрийската компания и за братския AlphaTauri.
Партньорството с Honda цели да подпомогне новото подразделение в Милтън Кийнс Red Bull Powertrains, което след време ще поеме изцяло производството на двигателите за Формула 1. Очаква се това да бъде и основата, върху която да се гради съвместната програма с Porsche от 2026 г. нататък. Тогава в сила влизат правилата за новите задвижващи системи, които ще са по-опростени от настоящите, но и ще приближат Формула 1 към бъдещата цел за въглеродна неутралност.
По време на изминалия уикенд в Австрия част от ключовите ръководители на Honda са били на „Ред Бул Ринг“ – изпълнителният директор Тошихиро Мибе, председателят Сейджи Кураиши, президентът на HRC Коджи Уатанабе и директорът на HRC Ясуаки Асаки. Това моментално провокира спекулациите, че настроенията в компанията относно Формула 1 са се променили. Същевременно Уатанабе не отхвърли категорично възможността Honda да се върне в шампионата.
„Формула 1 е на върха в пирамидата на моторните спортове, така че ние винаги следим какво става в шампионата“, коментира Уатанабе.
„Ние точно приключихме активностите си във Формула 1, това е ясно. Не сме и обсъждали с компанията какво ще се случи през 2026 г., така че нямаме план. Но не искаме да затваряме вратата.“
„Доколкото разбирам Формула 1 води преговори за финализиране на правилника за 2026 г. и те са в посока на въглеродната неутралност. Това е същата посока, в която се движим и ние, така че няма да се отклоним, ако участваме във Формула 1. Може да се окаже, че е възможно да участваш във Формула 1 и да си въглеродно неутрален, така че вратата не е затворена.“
Официалното потвърждение за завръщането на Porsche във Формула 1 като доставчик на задвижващи системи в партньорство с Red Bull трябваше да се случи именно в Австрия. ФИА обаче така и не финализира правилника за 2026 г., което е и причината от VW групата все още да са в режим на изчакване. На теория новият правилник трябва да бъде готов най-късно за следващата среща на Световния съвет по моторни спортове, която е насрочена за октомври.