Зад волана на новото издание на Honda HR-V
Първата среща с новото поколение на компактния SUV на Honda носи със себе си елементи на изненада, тъй като външно автомобилът практически няма почти абсолютно нищо общо със своите си предшественици. Японските дизайнери са създали форми, излъчващи едновременно солидност, увереност и фина елегантност - фигурата на HR-V изглежда така, сякаш е създадена от един-единствен къс метал, а вниманието към детайлите се отличава с типичния за компанията почти маниакален педантизъм. Всеки детайл е на мястото си, нищо не изглежда излишно.
Усещането за хармония, зралост и солидност продължава с пълна сила и в интериора на автомобила, който, отново типично за Honda, може да се похвали с възхитително добре премислено оползотворяване на наличния полезен обем, поради което отвътре HR-V е по-просторен, отколкото може да се предположи по външните му размери. Уютът и удобството тук са издигнати в култ - ергономичността в подредбата на мястото на водача буквално търси равна на себе си в класа на компактните SUV, а управлението на функциите е радващо интуитивно и еднозначно. Без значение дали ще шофирате в града или сте тръгнали на дълъг път, HR-V е от онези редки автомобили, в които във всеки един момент усещате, че техните създатели са дали всичко от себе си, за да се чувствате приятно, удобно и спокойно.
В Европа HR-V ще се предлага само с хибридно задвижване поради строгите изисквания за емисии на CO2. Задвижването на новия HR-V произхожда от Jazz, но е променено предвид по-големите размери и тегло на автомобила. По подобие на Toyota с тяхната паралелно-последователна архитектура Honda възприе дори за по-малките си модели сравнително сложното решение на последователна архитектура на хибридната система. Това означава, че двигателят с вътрешно горене задвижва генератор, а той, в съчетание с акумулаторната батерия, от своя страна захранва тягов електромотор. Подобно решение позволява на топлинния двигател да работи в оптимални и ефективни режими с нисък специфичен разход на гориво, което при подходяща скорост и управление компенсира загубите от преобразуване.
В сравнение с малкия Jazz, броят на клетките, респ. мощността на литиево-йонната батерия, е увеличен от 48 на 60 (капацитетът достига до 0,9 кВтч), мощността на двигателя с вътрешното горене е нараснала от 98 на 107 к.с., а тяговият електромотор, който определя и крайната мощност на автомобила при този тип хибридни системи, е усилен от 80 на 96 кВт (253 Нм).
Какъв е реалният резултат от наличието на сложна хибридна технология за задвижването? В града и при ниски скорости автомобилът се чувства с свои води, често се движи само на електричество и сменя режимите на работа, без да влошава акустичния комфорт. При динамични ускорения обаче задвижващият тракт започва да показва сериозно звуково присъствие и да повишава оборотите на ДВГ, които и без да бъдат виждани на оборотомера, се усещат осезаемо. Заради тази си осоност HR-V предразполага към по-умерен и плавен стил на каране, а при такъв тип шофиране автомобилът се отплаща и с приятно нисък разход на гориво от средно около или под шест литра на сто километра на по-дълги разстояния.
Управлението и представянето на ходовата част са много типични за философията на Honda - управлението се усеща прецизно и хомогенно, достатъчно директно, но никога остро. Самият автомобил създава у водача усещането, че има изключително стабилна стойка на пътя, ниският център на тежестта е много осезаем, накланянето на каросерията е в съвсем разумни граници, а комфортът на возене е отличен дори по сериозни неравности.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
HR-V е един чудесен посланик на ценностите на марката Honda - качеството и прецизността струят от всеки един детайл в този автомобил, а удобството и ергономията във всеки един момент ви напомнят, че създателите на автомобила са дали всичко от себе си да се чувствате максимално удобно, спокойно и уютно, във всяка една ситуация. Моделът умело съчетава комфорт и стабилност, а хибридното му задвижване е ефективно, но не предразполага към динамичен стил на шофиране.
Текст: Божан Бошнаков, Георги Колев
Снимки: Тони Тончев