Върховата версия на новия Jazz обещава да разшири кръга от купувачи на модела
Трудно може да се отрече, че на хората от Honda не им липсва нито смелост, нито желание да поемат рискове. Как иначе можем да погледнем на решението новото поколение на малкия Jazz да се предлага единствено в хибридна версия? И то не с микро- или мек хибрид (стартер-генератор с ремък), а с пълноценната (и скъпа) система i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive). Така базовата цена на най-евтината версия нараства до стряскащите за малкия клас 46 990 лв.
Нещо повече: Сякаш този пазарен риск не е бил достатъчен, Honda допълва гамата с върхов кросоувър вариант с увеличен просвет и декоративни офроуд намеци – като променена предна част, пластмасови вежди по калниците и защитни планки по праговете. Това изпълнение, наречено Crosstar, се предлага само с най-високото ниво на оборудване Executive и цената му е 54 990 лв. – един действително смел анонс за малък автомобил.
И тъй – какво се крие зад тази необикновена оферта? Пред нас е новият Crosstar, издокаран в запазения само за него цвят Surf Blue, с черен покрив и релси за багаж. Двуцветното изпълнение прибавя към цената още хиляда лева и не е съвместимо с подгряването на волана и следенето на мъртвата зона – красотата иска жертви. Но пък резултатът си заслужава. Удивително е колко много може да се постигне с едно леко повдигане (+16 мм) над пътя и няколко умело изпълнени декоративни елемента! В сравнение с хечбека автомобилът изглежда възмъжал и готов за приключения, за нещо подобно намекват и водоустойчивите тапицерии в интериора.
Самият интериор е просторен и светъл, за това допринасят големите остъклени площи и по-тънките, подобряващи обзора предни колони. Седалките са извънредно удобни, а седящите на втория ред се радват на място пред краката си като в автомобил от компактния клас. Тук са налице „вълшебните седалки” на Honda, чиято долна част се вдига нагоре като в киносалон и позволява превозване на високи предмети.
Вътрешният простор в Crosstar е радващ, но не и изненадващ – той беше отличителна черта и на предишните поколения на Honda Jazz. Но всеки, който очаква подобно близко усещане и при шофирането, ще остане действително изненадан. Маниерите на новия модел нямат нищо общо с познатите възприятия от бързооборотните атмосферни мотори на Honda, изискващи често превключване и съчетани с директно управление и малко твърдо окачване. Сега Crosstar вози комфортно, управлението е плавно, без да предразполага към спортни изяви. Динамиката му е по-скоро характерна за електромобил, което се дължи на хибридното задвижване e:HEV, предлагано от Honda за почти всички разпространявани в Европа моделни серии.
Хибридната система на Jazz Crosstar е умалена версия на познатата от CR-V и включва 1,5-литров атмосферен бензинов двигател (98 к.с./131 Нм), работещ по цикъл на Аткинсън, генератор, литиево-йонна батерия и електромотор (109 к.с./253 Нм). Бензиновият агрегат задвижва генератора, който произвежда ток за свързания с предните колела електромотор. При по-ниска консумация генерираната в повече електроенергия се складира в батерията и впоследствие се използва при потегляне и ускоряване. Така бензиновият мотор може да работи в икономични режими, а автомобилът да разполага винаги със запас от тяга за ускоряване (0–100 км/ч за 9,9 сек) и изпреварване. При по-високи скорости (80-100 км/ч) се задейства съединител, който свързва директно бензиновия двигател с колелата, така че автомобилът да се движи максимално икономично. (По подробно работата на системата е описана в статията за Honda Jazz в auto motor und sport, бр. 7/2020 г., с. 16.)
Освен с приятния, предразполагащ към дълги пътешествия комфорт на шофиране и возене Jazz Crosstar изненадва и с богатото си оборудване за безопасност, комфорт и забавления. Тук всичко е серийно – десет въздушни възглавници (включително между водача и пътника до него), асистенти за спазване и за смяна на лентата, автоматично спиране за избягване на удар, адаптивен темпомат, разпознаване на пътни знаци, автоматични дълги светлини, паркинг сензори и предупреждение за напречен трафик. Списъкът може да бъде продължен с автоматичния климатик, навигационната система, камерата за заден ход, аудиосистемата с осем високоговорителя, безключовия достъп, модерните системи за свързаност и т.н.
С една дума – покрай скъпата, но изключително комфортна и икономична (средният разход при нашето шофиране беше 5,1 л/100 км) хибридна система на задвижване купувачът получава функционалност, която при други модели от тази категория би била достъпна с цената на многобройни доплащания. Това съчетание превръща Jazz Crosstar в интересно и рядко за своя клас предложение, заслужаващо сериозно обмисляне. Може би все пак поетият от Honda риск ще се окаже оправдан.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Jazz Crosstar е просторен, удобен, икономичен и много приятен за шофиране автомобил с авангардна хибридна система. Всичко това има, разбира се, своята цена.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимив Абазов