През изминалия уикенд се случи едно от най-запомнящите се събития в родния автомобилен спорт за последните години. Димитър Илиев спечели рали „България“ и стана едва вторият наш състезател, оглавил класирането в престижната надпревара за 38-годишната й история. Дали обаче триумфът няма да приключи твърде рано?
Още в събота срещу Димитър Илиев бяха подадени три контестации. Булстар Рали Тийм претендира за неотговарящ на регламента ограничителна втулка на отвора на турбокомпресора на Mitsubishi Lancer Evo 9, Приста Ойл Рали Тийм – за неотговарящ на регламента датчик за налягане на горивото, а Петрол Джи Ти Рейсинг – за неотговарящ на регламента разтоварващ клапан на турбокомпресора. И трите контестации бяха отхвърлени от спортната комисия, което позволи на Илиев да продължи победния си ход.
В неделя състезателят на Боила задържа аванса, който натрупа по време на шестте етапа от предишния ден, и с лекота достигна до победата. Това бе първи успех на роден състезател в престижната надпревара след далечната 1971 година, когато Илия Чубриков триумфира на финала. Радостта на родните фенове (вероятно и на Илиев) бе твърде кратка. Нова контестация на отборите Приста Ойл Рали Тийм, Булстар Рали Тийм и Петрол Джи Ти Рейсинг стана причина за отлагане на официалното публикуване на резултатите.
”Поради незавършен протест срещу кола №1, Спортните комисари решиха да запазят класирането като неофициално до получаване на окончателния доклад от техническия делегат на ФИА”, бе официалното становище по случая.
Спорният елемент, върху който е базирана контестацията, е датчик, който се намира до педала на съединителя в автомобила на Илиев. В серийната версия на Mitsubishi Lancer Evo 9 този датчик присъства, като неговата функция е да позволява превключването на предавките, без да се натиска съединителят докрай. Хомологационният фиш на автомобила обаче не е включва подобен компонент, което провокира техническият делегат на ФИА, отговорен за рали „България“, да потърси мнение от Международната автомобилна асоциация, която на своя страна да се консултира с компанията Mitsubishi и едва в последствие да даде официалното си становище по случая. Кога ще завърши целия процес, никой не знае...
На вчерашната пресконференция, организирана специално по случая, присъстваха Владимир Илиев, мениджър на БАМС, победителят от състезанието и лидер в европейския шампионат Димитър Илиев и първият българин, печелил рали „България“, Илия Чубриков. Коментарът във връзка с проблемния датчик е, че той отговаря на заводския модел на Mitsubishi и отново ще бъде монтиран за следващото състезание – рали „Вида“. Според баща и син Илиеви контестацията е била планирана предварително.
„Това, което става, е необяснимо, имайки предвид начинът по който се прави. Няма нищо лошо да се подаде контестация, когато един човек се съмнява. Това е в регламента на всяко едно състезание и е абсолютно нормално нещо. Но точките, по които е атакувана моята кола, са 11 на брой“, коментира Митко. „Търси се буквално под вола теле. Не е приятно, особено когато това се прави от български екипажи. Моите колеги, с които караме в Европейския шампионат през цялата година, се хванаха за главата и казаха „На такова състезание никога не сме присъствали досега“.
„Тъй като не сме правили нашата кола, тя се подготвя в Италия, аз също се усъмних, реших да отида в Mitsubishi (Балкан Стар), взех номера на шасито и като го въведохме се оказа, че това е абсолютно заводски датчик, който се вгражда в автомобила при самото му производство. Ако моята кола е фалшива, то това означава, че всички Mitsubishi-та по света са фалшиви... Искрено се надявам това решение да излезе скоро и да бъде в наша полза“, допълни „временният“ победител на рали „България 2007“.
Факт е, че този датчик присъства в серийната версия на Mitsubishi Lancer Evo 9. Въпросът е каква е неговата функция в автомобила на Митко. Родният ас направи едно наистина впечатляващо състезание, но резултатите, които демонстрира на спусканията, и огромното му превъзходство през цялото състезание поставят под съмнение легалността на неговото Mitsubishi. Дано предимството е резултат от отличните умения, които безспорно притежава, дано ФИА прецени, че измама няма, защото българският рали спорт има нужда от това. Но дори и победата да бъде присъдена на втория Симон Жан Жозеф, заявката вече е дадена. България рано или късно ще си върне титлата в рали „България“.
Текст: Борислав Петров