Среща с един автомобил, който ни напомня, че простите неща понякога са най-добри
За никого не е тайна, че както японските, така и южнокорейските автомобилни производители дължат основната част от успехите си на пазарите в Азия и Северна Америка, като дори и най-силните им представяния на Стария континент на фона на общите цифри са по-скоро добро допълнение към общите им продажби, отколкото основополагащ фактор за тях. С непрекъснатото затягане на екологичните стандарти и процедурите по хомологиране на нови модели в Европа повечето азиатски производители се отказаха да създават европейски версии на голяма част от най-успешните и несъмнено най-добрите си модели, които се радват на огромна популярност по почти всички останали краища на света. Все пак има някои изключения от това правило - Toyota внася на Стария континент Camry, Highlander и Hilux, Honda продава доста успешно своето CR-V, а Hyundai продължава да внася на няколко, марак и доста малко на брой европейски пазари, своята Elantra.
Всъщност България е една от съвсем малкото европейски държави, където човек може официално да купи актуалната генерация на Elantra - в повечето западноевропейски страни моделът отдавна не е наличен като нов. За качествата на модела от среден клас на корейците е достатъчно да споменем неразрушимите софийски таксита от две генерации на този модел, повечето от които отдавна са "милионници" и все още се движат без особени проблеми по пътищата. Но всъщност не за това искаме да говорим в този материал - иска ни се генерално да припомним какво всъщност е важно в един автомобил, независимо от всичките истерични тенденции за дигитализация, електрификация и SUV-зация.
Hyundai Elantra дори в най-новото си издание остава един съвършено класически седан от среден клас, който е еднакво добри пригоден за работа, за семеен автомобил и за удоволствие. Не SUV, не кросоувър, не поредна смесица между 5-6 различни автомобилни категории - съвсем стандартен, елегантен триобемен седан с четири врати, голям багажник и много място на задните места. Под предния капак няма и помен от електрификация - за разлика от повечето нови модели, които обещават дизелов разход и динамика на мощен бензинов турбомотор, но вместо това в реалността ви дават разход на мощен бензинов турбомотор и субективното усещане, че половината коне са отишли нейде на паша, тук има най-обикновен старомоден 1,6-литров агрегат с атмосферно пълнене (!!!). Мощността е 128 к.с., като клиентът има избор между шестстепенна механична предавателна кутия и CVT трансмисия. Звучи като добра стара и надеждна техника, но и създава очаквания за вяла динамика.
Всъщност очакванията за добра стара и надеждна техника са си съвсем на място и имаме всички основания да предполагаме, че при съвестна поддръжка задвижващият тракт с лекота може да измине пробези, които биха били доста трудно постижими за машина с даунсайзинг мотор, хибридна технология и куп други усложняващи конструкцията системи. Интересното всъщност е другаде - след известно привикване с маниерите на трансмисията ще установите, че този автомобил всъщност е учудващо енергичен, а тягата му е почти като на агрегат с принудително пълнене. Разходът на гориво от своя страна при смесен цикъл на шофиране и доста сериозно настъпване по магистрала трудно достига седем на сто - в сравнение с повечето съвременни бензинови мотори с технология мек хибрид в този клас, това е с 1-2 литра на сто по-малко.
Стойката на пътя на автомобила е солидна и изключително сигурна - през повечето време имате странното усещане, че управлявате машина от по-висок клас - чувство, което се засилва още повече от много добрата шумоизолация. Атмосферата в интериора също подхранва чувството за удовлетвореност - седалките са много удобни, позицията зад волана е идеална от ергономична гледна точка, видимостта от мястото на водача е добра, а оборудването на върховото изпълнение Premium е не просто богато, а направо свръхбогато за автомобил с цена около 60 000 лева. Да, съвсем вярно - в най-скъпото си изпълнение Elantra струва 62 990 лева, но можете да получите съвсем прилично оборудван автомобил и за десетина хиляди лева по-малко. За да купите SUV или кросоувър със сравними размери, показатели и екстри, ще трябва да се бръкнете минимум с едни 10-15 хиляди отгоре. За да получите какво? Имидж? Визия? За да впечатлите някого? Не споря, въпрос на вкус. Лично за мен модели като Elantra припомнят какви са истински важните качества в един автомобил от масовия сегмент.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Еlantra e нагледно доказателство за това колко добра може да бъде една класическа автомобилна концепция. Това е един просторен, комфортен, сигурен, функционален и изключително солидно направен седан с рафинирана техника, чудесно пътно поведение и надеждно задвижване. При това на неочаквано добра с оглед на разточителното оборудване цена.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Hyundai, Божан Бошнаков