Съревнование между два елегантни компактни модела
Два нови модела се готвят да атакуват компактния клас със своя атрактивен дизайн, а Mazda 3 прибавя към това и технология мек хибрид. Време е тя се са изправи срещу елегантния Hyundai i30 Fastback.
За да се наложи даден модел в класа на Golf все още важат две основни рецепти за успех. Поне така стоят нещата на европейския пазар: за целта даден модел или трябва да бъде колкото се може по-близък по качества до пазарния лидер, или точно обратното – да прави всичко по коренно различен начин. Несъмнено, японската компания Mazda има забележителни традиции в това да се противопоставя на модата и да прави нещата по свой собствен начин – включително в момента фирмата от Хирошима се движи срещу течението на даунсайзинга, при това успешно. А също и по отношение на дизайна – новото, четвърто поред поколение на „тройката“ подобно на повечето други модели на марката се отличава с изключително открояваща се външност. Според прес информацията на Mazda, стилистиката на автомобила представя една нова интерпретация на дизайнерската линия Kodo.
Да отдадем и полагащото му се внимание на новия вариант в гамата на Hyundai i30. Изпълнението Fastback има специфично оформена задна част, създаваща известни асоциации с някои Sportback модели на Audi – очевидно i30 също е амбициран да се нареди сред дизайнерските модели в своя сегмент. Наред с това, задвижван от 1,4-литров бензинов турбодвигател, той се продава и на доста смислена цена.
Mazda 3 е доста изгодна
Mazda 3 с двулитровия Skyactiv бензинов мотор със 122 к.с. и механична трансмисия има впечатляващо изгодна базова цена. Пакетът Safety включва 360-градусова камера, асистенти за задръстване и отпаркиране с възможност за пълно спиране на автомобила, а в рамките на пакета Style влизат други ключови елементи, сред които LED матрични фарове.
За i30 Fastback в скъпата версия Premium е препоръчително да се инвестира в доста изгодната навигационна система. В допълнителен пакет могат да се поръчат комфортни седалки отпред с кожена тапицерия, електрическо регулиране и вентилация. Доплащането от близо 4000 лева за трансмисията с два съединителя при Hyundai не изглежда особено наложително, макар че превключването на предавките при корейския модел не е толкова прецизно и приятно, колкото в Mazda. За бензиновите модели на японската марка като опция се предлага шестстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, който обаче е препоръчителен единствено за хора, които на всяка цена държат да не карат автомобил с механична трансмисия. Защото е факт, че дори и без автоматик на атмосферния двулитров мотор му е доста трудно да ни впечатли с динамика – особено във време, когато сме разглезени от мощната тяга на турбоагрегатите. На фона на конкуренцията с принудително пълнене плавно покачващата се с оборотите мощност на Skyactiv двигателя се усеща приятна, но не особено впечатляваща. Интересното е, че според реалните измервания обективната разлика всъщност не е кой знае колко съществена, тъй като за междинния спринт от 80 до 120 км/ч i30 е по-бърз от 3 само с около секунда. Да, това не е малко, но далеч не е и толкова много, колкото сочи субективното усещане при шофиране. Драматични различия липсват и при разхода на гориво, независимо от толкова различните концепции на двата двигателя.
Mazda е по-икономична
В повечето използваеми във всекидневната употреба работни режими атмосферният двигател на Mazda е по-икономичен и изразходва средно с около половин литър на сто километра по-малко в сравнение с i30 с неговия турбомотор. От технологията тип мек хибрид на практика не се усеща почти нищо, с изключение на забележително меката работа на системата старт-стоп. Турбоагрегатът на Hyundai разполага с 18 к.с. и 29 Нм повече, реагира по-отривисто при подаване на газ и позволява шофиране с по-малко смени на предавките. Това, че работата му е с една идея по-груба, може да бъде установено единствено при пряка съпоставка между двата модела.
Иначе Hyundai като цяло е по-комфортният автомобил в това сравнение. Той преминава през неравностите по-плавно от твърдата Mazda, има по-добри седалки и се усеща по-просторен отвътре. 3 е с доста стегнати настройки на ходовата си част и специално при груби неравности задницата подскача доста неконтролирано. Напречните фуги по мостове и магистрали също носят осезаемо неспокойствие в поведението на Mazda. Поради тази причина лежерното и комфортно пътуване е приоритет по-скоро на i30 Fastback, чийто багажник освен това е по-голям и по-добре използваем от този на 3. Истината е, че зад модното наименование Fastback се крие една добре позната концепция, съчетаваща практичността на комби с изразена външна елегантност.
Фактът, че при идентична обща дължина на каросерията Mazda разполага с по-дълго със 7,5 сантиметра междуосие, не проличава по вътрешния обем. Предимствата на японския модел от тази негова особеност се усещат обаче при бързо каране в завои. Той е значително по-енергичен при смяна на посоката, направлява се изключително прецизно и се отличава с неутрално и сигурно поведение. Тези дисциплини не са върхови за i30 Fastback. Неговата предница се усеща значително по-тежка, поведението му е по-тромаво, а водимостта му далеч не се усеща като динамична. Или поне такива са субективните впечатления зад волана на двата автомобила. Обективните измервания сочат, че i30 всъщност се провира дори малко по-често между пилоните в сравнение с Mazda 3.
Интуитивна ергономия в i30
Новост в Mazda е ергономичната концепция, която със своя въртящ и натискащ се регулатор се ориентира към германските конкуренти. Работата с повечето елементи е изключително удобна, не толкова отрадно впечатление оставят малкия екран на инфо-развлекателната система и многото бутони по волана. i30 от своя страна, подобно на повечето модели на южнокорейския концерн, следва съвсем различна концепция: множество прегледно надписани бутони за отделните функции и максимално опростена ергономия вместо безкрайно ровене в менюта и подменюта на отвличащ вниманието тъчскрийн. Това носи на Hyundai няколко допълнителни точки при оценката на управлението на функциите, което в съчетание с балансирания комфорт и по-енергичния двигател му осигуряват известна преднина по точки спрямо Mazda в крайното класиране на този сравнителен тест.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман