Всекидневно шофиране? Пътешествия през отпуската? Да, разбира се. Удоволствие на пътя? Можем и това
Това, че новото издание на Passat е сполучливо в много отношения, беше доказано в сравнителен тест на мощни дизелови седани, където моделът удържа безапелационна победа в шампионската лига срещу Mercedes C-класа и Audi A4. Този път волфсбургският браншов лидер, от когото вече мнозина се боят, застава на старта като комби версия срещу модели от средния клас без елитни претенции – тоест нещо като мач в бундеслигата. И както показва един поглед към успехите и неуспехите на BVB Дортмунд, тук нещата могат да протекат по съвсем неочакван начин. Затова ще бъде интересно как ще се представи Passat, който наново откри себе си – с по-остри линии, по-голямо междуосие и с много иновации по отношение на безопасността и мултимедията. Ще започнем с конкурента, който е дошъл най-отдалеч.
Hyundai i40: с чувство за дълг
В изпитвания вариант с богато оборудване Style корейското комби струва 56 490 лева и вече си е създало име на доста просторен семеен приятел. Както отпред, така и отзад то предлага много място, като задната седалка е монтирана сравнително дълбоко, поради което по-високите пътници остават с недостатъчна опора под бедрата си и прекалено силно сгънати коленни и тазобедрени стави.
За багажа – който бива внасян през един приятно ниско разположен праг – са на разположение от 553 до 1719 литра, а полезният товар е по-скоро малък с неговите 534 килограма. Дали не са го ограничили с оглед на двигателя? Моделът на Hyundai е единственият в теста, на който му трябват повече от десет секунди, за да ускори от място до 100 км/ч; максималната скорост е ограничена на 200 км/ч. По-осезаема е обаче слабата междинна тяга на 1,7-литровия мотор, който в действителност работи и с ясно доловима турбодупка. Той не предлага и чудеса от равномерен ход, а средният разход в теста, възлизащ на 7,6 л/100 км, показва, че малкият работен обем и малката мощност не водят неизбежно до рекорди по икономичност – защото водачът подава повече газ и вдига по-високи обороти, преди да превключи на следващата предавка с недотам отчетливо действащия скоростен лост.
По отношение на подпомагането на водача (предлагат се само асистенти за паркиране и спазване на лентата) и свързаността Hyundai вече изостава от съвременното ниво; сравнително слаби са оценките му и за качествата на ходовата част. Тя поема с нежелание по-грубите вълни по настилката, без да компенсира това с възможност за по-добра динамика. В добавка към това кормилната уредба, чийто характер подлежи на регулиране, работи индиректно и със слабо усещане за пътя, а водимостта е твърде флегматична, с рано настъпващо недозавиване.
Във всекидневието обаче можете да си живеете добре с i40. Предните седалки подкрепят тялото там, където трябва, и му осигуряват добра опора, управлението на функциите избягва самоцелните игрички и се усвоява много бързо. При маневриране човек си пожелава по-добър обзор, особено косо назад. Но пък серийните датчици за паркиране отпред и отзад могат да помогнат да избегнете най-лошото. Една по-решителна шумоизолация би донесла повече тишина при висока скорост. Конкурентите умеят това по-добре от този Hyundai, който се представя преди всичко като солиден изпълнител на задължения. В тази картина добре се вписва и петгодишната гаранция.
Opel Insignia: добре балансиран
Азбучният ред на изпитваните автомобили ни води при Opel, най-евтиния автомобил в теста – 50 675 лева е цената на 2.0 CDTI Edition със 163 к.с., който наскоро изчезна от ценовите листи, но все още може да бъде поръчан.
Тази политика на продажбите изглежда малко объркана, което обаче не се отнася за оборудването, където нещата са ясни: тук серийно са налице оформени по тялото отоплявани предни седалки AGR, навигация, датчици за паркиране, телефониране със свободни ръце. И без адаптивните амортисьори тестовата Insignia вози подчертано добре, въпреки че е оборудвана със 17-цолови колела (195 лв.). Наистина кормилната уредба не информира толкова изчерпателно, колкото бихме искали, за диалога между гумите и асфалта, но в никакъв случай не е пречка за удоволствието на пътя. Бързото шофиране в завои е възможно, само от време на време задницата на комбито на Opel става неспокойна.
Все още продължава да ни учудва колко тесен изглежда интериорът въпреки солидните габаритни размери. Особен отзад впечатлението за простор е малко потискащо, защото спускащата се надолу линия на покрива е причина за ниски странични прозорци, а масивните задни колони поглъщат светлината.
Максималният обем на багажника от 1530 литра е истинско разочарование, затова пък погледът към арматурното табло сега вече носи радост, защото след обновяването на модела броят на бутоните е намален. Регулирането на температурата и на отоплението на седалките посредством нещо като тъчпадове не е много добре обмислено, защото поради липса на обратна информация при докосването водачът все пак трябва да поглежда нататък, за да види дали е улучил каквото трябва.
Със сигурност обаче двигателят CDTI със 163 к.с. в тестовия автомобил е съвсем точно попадение – той не е твърде тих, но пък реагира добре на подадената газ, компенсира високото тегло на Insignia с обилен въртящ момент и превръща този Opel в пъргав автомобил с умерен разход.
Peugeot 508: невъзмутимият
Същата констатация важи и за Peugeot 508 SW. Към ниския разход той дори добавя двигател с още по-равномерен ход, отколкото на Opel – което в комбинация с добрата шумоизолация и дебело тапицираните, приятно оформени седалки намира израз и в добър комфорт на возене. Само на втория ред, където пасажерите с висок ръст леко докосват с колене предните облегалки, липсва малко от необходимата дълбочина на седене.
Богатото оборудване, включващо отчасти кожена тапицерия, панорамен покрив и навигационна система с функция за автоматично телефонно обаждане при катастрофа обезщетява клиентите на 508 SW Allure за доста натегнатата базова цена, която обаче не се проявява в особено акуратна изработка. Например при бързо шофиране капакът над мотора води свой собствен, пърхащ живот, а върху наистина лоша настилка, където иначе доста ласкавото окачване понякога удря в тампоните при пълен товар, се чува скърцане и тропане от различни ъгълчета.
Независимо от това моделът на Peugeot доставя удоволствие при шофиране, защото лежи неутрално в завоите, следва надеждно своята средно амбициозна кормилна уредба, има достатъчен хъс в мотора и изисква малко усилия за въртене на волана. Ако желаете да се оплаквате обаче, лесно ще намерите основания: например предните врати не се отварят особено широко, ергономията не е истински функционална с разпръснатите си бутони, включително и стартовия, скрит далеч вляво.
Първото качване в 508, особено ако е в тъмен подземен гараж, не може да се нарече удоволствие. Защото на доста богатата техника, включваща изцяло светодиодни светлини противостоят зле съобразени детайли от ергономията, които дори след дълго общуване с голямото Peugeot няма да започнат да ви изглеждат уместни и логични.
VW Passat: перфекционистът
Такива проблеми няма да срещнете с Passat Variant. Е да, наистина е малко уморително с помощта на няколко от общо осемнайсетте бутона на волана да бродите из менютата, изобразявани върху дисплея между скоростомера и оборотомера. Но няма как да не настройвате много неща, ако при поръчването на струващия от 54 460 лева нагоре 2.0 TDI Comfortline сте поставили кръстчета срещу много позиции от ценовата листа. Защото по отношение на подпомагането на водача Passat е на върха, също както и при мултимедиите и свързаността. В списъка от предложения фигурира дори точка за WLAN връзка.
За щастие въпреки цялата обсебеност от електрониката конструкторите от Волфсбург не са изгубили от поглед качествата, които са базови за всеки автомобил. Той просто трябва да вози добре – и това Passat наистина го може. Оборудван с адаптивни амортисьори (1963 лв.) и малко по-широки гуми (2419 лв.), в режима Comfort той импонира със забележителния капацитет на окачването да поглъща ефекта както от гадните фуги, така и от дългите вълни по настилката. Тук Passat дори изпреварва Opel Insignia, което впрочем би трябвало да се очаква с оглед на неговата стандартна ходова част.
От друга страна, Passat, чието междуосие е нараснало с повече от осем сантиметра спрямо предшественика, позволява чудесни волни набези по провинциалните пътища с много завои. Кормилната уредба доставя прецизно усещане накъде отиват колелата, а дългият автомобил следва зададения курс неизменно неутрално и чевръсто. Коварства и зли реакции при уплашено отнемане на газта в завой? Нищо подобно. „Комби с усещане за GTI” беше сполучливото определение на един от колегите.
Арматурното табло на Passat с преминаваща от край до край решетъчна лайстна цитира предната част на автомобила с радиаторната решетка. Само за пълнота ще добавим, че в оценките на Passat „няма празно” (с изключение на малкия полезен товар). Багажникът? Истинска бална зала с обем до 1780 литра, под чийто равен под (при извадени задни опори за глава) ролното покривало е намерило идеално място за прибиране. Гъвкавост на подредбата? Най-добрата в теста със сгъваема предна дясна седалка (175 лв.) и разделена на три части облегалка отзад. Предлагано място? Отпред много добро, отзад толкова щедро, че всеки път, когато пътувате сам, се чувствате като прахосник. Комфорт на климатизация, шумове и седене? Добър, ако пренебрегнем прекалено стегнатите тапицерии на комфортните седалки (2836 лв.). Спирачки? Най-добрите в този тест.
Равномерно работещият мотор, който без видимо усилие отчита най-добри динамични показатели и най-нисък разход, внася своя съществен принос за изцяло доброто представяне. Резултатът след този кръг от автомобилното първенство: Ясно е, че и другите могат. Но макар с оглед на оборудването Passat да е най-скъпият от сравняваните автомобили, той е и най-добрият, при това с голяма преднина.
1. VW
468 точки
Passat Variant се увенчава с безспорна победа. Наистина той губи при оценките за разходи заради високото ниво на цените при неособено щедро оборудване. Но със сбора от всички качества превъзхожда всеки от конкурентите в това състезание.
2. Opel
414 точки
Без увлечения при цените и с прилично оборудване, Insignia Sports Tourer си гарантира второто място. Моделът не печели еднакво навсякъде, защото предлаганото пространство и сигурността на пътя се нуждаят от подобряване, но пък комфортът е приличен във всяко отношение.
3. Peugeot
407 точки
Peugeot 508 SW Allure предлага срещу парите на клиента извънредно богато оборудване. Мощният му двигател доставя удоволствие, а по „екологичния” маршрут ни зарадва с много нисък разход. Обзавеждането е изискано, ергономията и функционалността обаче можеха да са по-добри.
4. Hyundai
398 точки
На Hyundai i40 му се наложи да се задоволи с последното място. Вътрешният простор, до голяма степен лишеното от загадки управление на функциите и поносимата с оглед на оборудването цена вече не са достатъчни срещу толкова силни конкуренти. Hyundai ще трябва да ги настигне преди всичко при системите за подпомагане и комфорта на возене.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Дино Айзеле
Автоексперт
Простотии с предизвестен край глупавия Пасат е винаги на първо място и винаги след него е 7 годишния модел с остарял дизайн на Опел