Предлага достатъчно място и почти приемлива цена за европейско четиричленно семейство
Въпрос – „Кои са трите най-важни качества на електромобила?” Отговор – „Автономният пробег, пробегът с едно зареждане и разстоянието, изминато с една пълна батерия”. За модела i3 с увеличен капацитет BMW предвиждат 300 километра, Renault обещават същото за своя Zoe, а Hyundai са с една идея по-скромни в техническите характеристики на новия Ioniq Eleсtro, където е отбелязан пробег от 280 километра с едно зареждане на акумулатора.
В същото време показателите за пробега нямат претенции за изключителност и очевидно не са първостепенен приоритет в случаите, когато електромобилите се ползват в ролята на всекидневен транспорт – в крайна сметка всички споменати производители не поставят под съмнение пригодността на своите електромобили да се справят с предизвикателствата на ежедневието.
Електроверсията на Ioniq изглежда точно така – като нормален автомобил, готов да изпълнява задачите си като всички други на пътя. При него няма да ви се налага да обяснявате на недоумяващия съсед и приятелите си защо изглежда по начина, по който изглежда един Nissan Leaf например. В дизайна на Hyundai няма заемки от екзотични водни обитатели и стремеж за безогледно следване на постулатите в аеродинамиката. Тук няма затворени калници и странни форми, а единственото, което издава електрическата версия, е лишената от традиционната радиаторна решетка предница – чисто функционален белег, свързан с липсата на ДВГ.
Явно времената на зрелищните возила с алтернативно задвижване постепенно отминават и това със сигурност ще бъде приветствано от всички, които не държат непременно да бъдат интересни с дизайна на своя автомобил. Това е несъмнено положителна стъпка напред към масовизацията на електрическата мобилност, но много по-важни в тази насока са промените в сферата на себестойността и пряко свързаната с тях демократизация на крайните потребителски цени на електромобилите. След приспадане на субсидията за покупка на електрическо возило, базовата цена на Ioniq Eleсtro в Германия се изравнява с тази на сравним по размери Audi A3 с най-малкия дизел в гамата на модела. Парите не са малко, но вече нямат нищо общо с баснословните цени на електрическите пионери.
Прилична атмосфера
Фактът, че качеството на материалите и изпълнението в интериора е прилично, но не и разточително, също е част от сделката – все пак Hyundai трябва да се придържат към определени ограничения, за да поддържат крайната цена на също толкова прилично равнище. От друга страна малко повече разбираемост в управлението на функциите на навигационната система не би трябвало да довела до бюджетен срив на проекта.
Както повечето други електромобили, Ioniq също предразполага към спокоен стил на шофиране. Стремежът към динамика тук е заменен с друга висша цел – икономията на енергия, необходима за изминаване на възможно най-дълъг пробег. Задвижването се отнася подчертано пестеливо към енергийните резерви, залага на плавните маниери, насочва вниманието на водача към Eco-индикатора и решително държи на зелената зона. Спусканията се използват за ускорение, изкачванията се катерят кротко, а предстоящите препятствия по маршрута автоматично водят до движение по инерция с последващо снижаване на скоростта и спиране в приоритетно рекуперативен режим. Дали това затруднява останалите участници в движението? Не съвсем.
Изненадваща динамика в завой
Стига да пожелаете, електрическият Ioniq може да бъде и динамичен – с преминаване към режим Sport електродвигателят увеличава с 30 Нм (295 вместо 265) максимума на въртящия момент, предаван на едностепенната редукторна трансмисия. Алгоритъмът в изпълнителния модул на педала на газта също се променя към по-агресивен и създава усещането за повече мощ, отколкото моделът на Hyundai всъщност отдава при максимално натоварване – Ioniq категорично не държи на нарочно търсеното при много електромобили усещане за мощен тласък. За сметка на това корейският модел гледа положително на динамиката в поведението на пътя и демонстрира приятно игриво настроение по завоите, което се контролира с лекота благодарение на прецизното управление. Кормилната уредба е малко по-нервна единствено около средното положение на волана, което се отразява леко на спокойствието при праволинейно движение по магистрала, но ограничението на максималната скорост от 165 км/ч решава нещата генерално.
За щастие чудесното поведение на пътя не е постигнато с цената на ненужно твърдо окачване. Ниско разположените под задните седалки и пода на багажника акумулаторни елементи снижават естествено центъра на тежестта и дават възможност за комфортна настройка на ходовата част, която поглъща умело и с лекота повечето неравности в ежедневието.
Компановката в задната част на Ioniq налага леки ограничения по отношение на дължината на долната част на седалките, мястото за главите на пътниците и обема на багажника, но те едва ли ще притеснят подрастващите, които обикновено окупират втория ред на семейния автомобил. Широко отварящият се заден капак разкрива товарен отсек с вместимост 455 литра, а сгъването на седалките може да го увеличи до 1410 литра, но при товарене и разтоварване трябва да се преодолява образуваното при сгъването стъпало на пода. Леки ограничения във видимостта назад налага и спойлерът, разделящ на две задния прозорец, обаче паркирането никога не е проблем благодарение на серийната камера за задно виждане.
Като цяло в Hyundai са подходили доста щедро по отношение на стандартното оборудване – базовата версия на електромобила разполага с автоматична климатична инсталация, навигационна система, цифрова аудиосистема с възможност за смартфон интеграция, сензори за паркиране отзад, електронна система за поддържане на лентата за движение и адаптивен темпомат с режим за движение в натоварен трафик. Допълнителното оборудване е обвързано с поръчка на по-висока версия на изпълнение, което е жалко заради удобства като предните LED светлини и предупреждението за неволно напускане на лентата.
Част от серийното оборудване са и двата зарядни кабела – за домакински контакт с 230 V и Typ 2 за свързване с домашна зарядна станция (Wallbox, който в Германия се предлага от Hyndai в сътрудничество с енергийното дружество EnBW). Освен това моделът използва стандартна зарядна букса CCS (Combined Charging System), която може да се свърже с всяка бързозарядна станция с прав ток по пътя.
Накрая остава да дадем отговор и на решаващия в много аспекти въпрос за енергийния разход и автономния пробег. При оптимални условия моделът на Hyundai успя да напълни своя акумулатор (пълен заряд 30,6 кВтч) от 400-волтовия Wallbox в гаража на auto motor und sport за време от малко под седем часа (6:50). С този заряд и максимално близки до средностатистическите стил и условия на ежедневно шофиране Ioniq може да измине до 243 километра.
Достатъчен ли е пробегът?
Това постижение е с 37 километра по-кратко от заводското обещание от 280 километра, но моделът си остава на забележително икономичен, демонстрирайки среден разход от 12,6 кВтч/100 километра. Пресметнато в конвенционален разход и емисии, това се равнява на 70 г/км CO2 или 3,0 литра бензин на сто километра пробег. Ако не ви се налага да зареждате на скъпи обществени зарядни станции, ежедневната експлоатация на Ioniq излиза доста изгодна от енергийна гледна точка. Освен това при него отпадат голяма част от необходимите за ДВГ консумативи, а гаранцията на Hyundai за модела в Германия е петгодишна без оглед на пробега. Литиево-йонно-полимерните акумулаторни елементи се ползват с още по-голема гаранция (осем години или максимум 200 000 километра), с което голяма част от финансовия риск остава в производителя. Въпреки това покупката на Ioniq Eleсtro в брой следва да се прецени много внимателно – покупната цена със субсидия е приемлива, но с оглед на все още неясната картина с темпа на овехтяване и остатъчната стойност на електромобилите, лизингът определено е по-добър вариант.
Текст: Maркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле
Оценка
Hyundai Ioniq Electro
Въпреки че е доста икономичен, на практика Ioniq не успява да достигне заводските обещания по отношение на автономния пробег, зареждането от станцията Wallbox с 400 V продължава твърде дълго. От друга страна моделът се представя много убедително като комфорт на возене и поведение на пътя.
Каросерия
+ Много добър простор на предните места
Високо отваряне на капака на багажника
Отделения под пода на багажника
Много добро качество на изпълнението
– Малък багажник
Стъпало в пода при сгъване на седалките
Ограничено пространство за главите отзад
Отчасти усложнено управление на функциите
Обикновени материали в интериора
Лоша видимост назад от мястото на водача
Комфорт
+ Много добър комфорт на возене
Асистенция за движение в натоварен трафик
Индуктивно зарядно за смартфон
– Непрецизно регулиране на седалките
Двигател/силово предаване
+ Много добра възможност за дозиране на тягата
Четири режима на рекуперация
Удобен за ежедневна употреба автономен пробег
– Мудно ускорение
Дълго време за зареждане (400 V)
Поведение на пътя
+ Лесно управление
Динамично поведение в завой
Динамични реакции
– Нервно поведение при движение направо
Синтетично усещане във волана
Безопасност
+ Различни системи за асистенция като серийно оборудване
Възможност за поръчка на предни LED светлини
– Асистенция при смяна на лентите само във високите нива на оборудване
Екологичност
+ Без локални емисии на CO2
Ниски нива на шума
Разходи
+ Ниски енергийни разходи
Много добро базово оборудване
Серийно с два зарядни кабела
Осемгодишна гаранция на батерията
Седемгодишна цялостна гаранция
– Aкумулаторите не могат да се наемат
Технически данни
Hyundai Ioniq Electro | |
---|---|
Работен обем | -- |
Мощност | 120 к.с. (88 кВт) |
Максимален въртящ момент |
295 Нм |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,1 м |
Максимална скорост | 165 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,6 кВтч/100 км |
Базова цена | 65 990 лева |