Корейският конкурент на Toyota Prius се представя изключително убедително
Една от особено интересните отличителни черти на новия Hyundai Ioniq е обстоятелството, че този модел ще се предлага с три варианта на задвижването. Първият от тях е класически пълен хибрид. Вторият се очаква скоро и е изцяло електрически. В края на годината се очаква и plug-in хибридна версия, която трябва да постига ниво на емисии от 34 г/км по европейския стандартен цикъл, изминавайки 51 км с чисто електрическо задвижване.
Нашият първи тест е на хибридния вариант. Със своите наподобяващи на купе линии на каросерията и изразената шестоъгълна форма на радиаторната решетка, Hyundai Ioniq има хармонично излъчване, което обаче не парадира с естеството на неговото задвижване. Коефициентът на обтекаемост е с невероятната за автомобил от компактния клас стойност от 0,24, а благодарение на алуминиевите капак над двигателя, врата на багажника и окачване корейският автомобил тежи едва 1,4 тона. Вместо сложна планетарна система или CVT трансмисия от Hyundai са приели конструктивно решение с предавателна кутия с два съединителя. По този начин на междуградски пътища Hyundai Ioniq се движи подобно на i30, преминавайки меко и прецизно от една предавка на друга. На човек дори му си приисква да започне да превключва сам с лостчета на волана. Такива обаче няма, но ако пожелае, водачът може да включи с помощта на бутон режима Sport. В този случай системата задържа превключването на предавките до по-високи обороти на двигателя, а електромоторът подпомага по-интензивно ускорението.
Впечатляващ както в града, така и на дълъг път
Теоретичните предимства на хибридите в градско движение са добре известни и Ionoq ги демонстрира извънредно успешно. В една петъчна вечер имах възможността да измина около 70 километра в София и околностите й, като основанта част от разстоянието беше изминато при силно натоварен трафик и при температури под нулата, с включено отопление и подгряване на седалките. Средният разход отчете забележителните 4,7 литра на сто километра, при това без особени усилия от страна на водача с цел допълнителна икономия на гориво.
Далеч по-интересно е всъщност как този автомобил се държи извън пътя. Някои негови именити конкуренти на магистрала стават шумни и крайно неефективни и това не е тайна за никого. Hyundai Ioniq успява често да се “рее“ с чисто електрическо задвижване по магистралата дори при скорости над 140 км/ч, изключвайки бензиновия двигател с директно впръскване, мощност от 105 к.с. и въртящ момент от 147 Нм. Обратно, при ускоряване бензиновият агрегат разчита на помощта на въпросния електромотор с максимален въртящ момент от 170 нютонметра и литиево-йонна батерия с капацитет от 1,56 кВтч. Резултатът е радващо приятен темперамент и среден разход при смесен цикъл на шофиране със солиден дял на магистрално движение едва 5,3 литра на сто километра.
Комфортно настроеното му окачване филтрира малките неравности и едва по-големите предизвикват по-отчетливо клатене. В оформения по типичния за Hyundai начин с извивки и чисти повърхности интериор могат да бъдат открити интересни устройства, като това за индуктивно зареждане на телефона. Водачът може да разчита също на Apple CarPlay и Android Auto, както и серийно на отопляеми и удобни седалки отпред и отзад и на различни системи за асистенция.
Особено интересна става ситуацията при по-подробно вглеждане в ценовата листа - моделът стартира от 50 000 лева с впечатляващо богато оборудване
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Hyundai Ioniq е автомобил, който ще допадне и на хора, които не са непременно фенове на хибридите. Изключително икономичен в града, той предлага много място, добър комфорт и неочаквано добро представяне и на дълги магистрални преходи.
+ Впечатляващо нисък разход както в града, така и при дълги преходи, включително по магистрала,задоволителен темперамент на задвижването, приятен акустичен комфорт, балансирана настройка на ходовата част, богат набор от асистиращи системи, изгодно съотношение цена-качества;
- Ограничен обзор от мястото на водача, донякъде индиректно усещане от кормилната уредба
Текст: Божан Бошнаков