Тест на изцяло електрическото изпълнение на Hyundai KONA
KONA Electric може отдалеч да бъде отличена от своите посестрими с конвенционално задвижване по специфичното оформление на предната част и практическото отсъствието на решетка в класическия смисъл на понятието. В покрития с оригинален орнаментален декор панел на мястото на традиционната радиаторна решетка е интегриран капакът, зад който се намира гнездото за зареждане с електрическа енергия. Специално за този модел е разработен и дизайнът на колелата с намалено аеродинамично съпротивление. Отвътре откриваме познатата вече от KONA технократска атмосфера с приятен младежки привкус, която тук е допълнена от доста масивна централна конзола, напомняща за футуристичния модел с водородна горивна клетка Nexo. Подредбата на функционалните елементи и ергономията са радващо интуитивни.
Изключително мощна тяга при ускорение
Моделът се предлага с два електродвигателя, всеки от които се комбинира с различна батерия. Ние имахме възможността да изпитаме качествата на помощното от двете изпълнения, задвижвано от мотор с 204 конски сили, който се съчетава с 64киловатчасова акумулаторна батерия, достатъчна за изминаването на около и дори над 400 километра в реални условия, като, разбира се, пробегът зависи от стила на шофиране и профила на маршрута, както и от атмосферните условия и използването на допълнителни консуматори. Ниско монтираният акумулаторен пакет снижава центъра на тежестта, което се отразява добре на бездруго динамичното пътно поведение на KONA – специално страничните колебания на каросерията са впечатляващо слаби, особено за представител на SUV категорията.
Най-впечатляващото нещо в задвижването обаче си остава неговата огромна тяга – наличният още при потегляне максимален въртящ момент от почти 400 нютонметра позволява на KONA Electric да се изстрелва напред с устрема на спортен автомобил при всяко посериозно настъпване на десния педал. Интересно е да се отбележи, че макар типично за електромобил тази машина да се движи доста тихо, звукът от задвижващия агрегат и силовата електроника се чува отчетливо при рязко ускорение, придавайки доста чаровен посвоему акустичен израз на темперамента на автомобила. Единствено е добре да се има предвид, че приливът на толкова голяма теглителна сила върху задвижващите предни колела лесно може да доведе до превъртане на гуми. С помощта на планките на волана можете да избирате степен на интензивност на рекуперацията, като по този начин лесно свиквате да шофирате почти изцяло без да ползвате спирачния педал, а и с малко тренинг ще печелите поголям пробег без много усилия. Наред с това е налична и възможност за автоматично регулиране на рекуперацията.
Голям пробег на разумна цена
Във всички останали отношения KONA Electric се представя точно толкова убедително, колкото и вече познатите модификации на модела – тя е чевръста на пътя, просторна и добре обзаведена отвътре, и предлага така търсената в тази автомобилна категория висока позиция на седене зад волана, съчетана с отличен обзор във всички посоки. Цената от малко под 74 000 лева за базовото изпълнение на версията с по-голяма акумулаторна батерия, обективно погледнато, е много добро предложение за пълноценно използваем във всекидневието електромобил с толкова добра динамика и реален пробег около 400 км, който към момента продължава да превъзхожда голяма част от преките конкуренти. Гаранцията на акумулаторната батерия и при двата електрически модела на Hyundai е 8 години.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов