Едновременно екологична и забележително динамична алтернатива за съвременна мобилност
Hyundai Kona е автомобил, който вече неведнъж ни е впечатлявал със своя свеж дизайн и динамичен характер на пътя. Неговата електрическа версия дава нов поглед към симпатичния малък SUV, представяйки го в малко по-различна, но едновременно с това все така положителна светлина.
Характерен изглед отпред
Kona Electric може отдалеч да бъде отличена от своите посестрими с конвенционално задвижване по специфичното оформление на предната част и отсъствието на решетка. В покрития с оригинален орнаментален декор панел на мястото на традиционната радиаторна решетка е интегриран капакът, зад който се намира гнездото за зареждане с електроенергия. Специално за този модел е разработен и дизайнът на колелата с намалено аеродинамично съпротивление. Отвътре откриваме познатата вече от Kona технократска атмосфера с приятен младежки привкус, която тук е допълнена от доста масивна централна конзола, напомняща на футуристичния модел със задвижване на водород Nexo.
Тяга като в спортен модел
Моделът се предлага с два електродвигателя, всеки от които се комбинира с различна батерия. Ние имахме възможността да изпитаме качествата на по-мощното от двете изпълнения, задвижвано от мотор с 204 конски сили, който се съчетава с 64-киловатова акумулаторна батерия, достатъчна за изминаването на около и дори над 400 километра в реални условия, като, разбира се, пробегът зависи от стила на шофиране и профила на шофиране, както и от атмосферните условия и използването на допълнителни консуматори. Ниско монтираният акумулаторен пакет снижава центъра на тежестта, което се отразява добре на и без друго динамичното пътно поведение на Kona – специално страничните колебания на каросерията са впечатляващо слаби, особено за представител на SUV категорията.
Най-впечатляващото нещо в задвижването обаче си остава неговата направо огромна тяга – наличният още при потегляне максимален въртящ момент от почти 400 нютонметра позволява на Kona Electric да се изстрелва напред с устрема на спортен автомобил при всяко по-сериозно настъпване на десния педал. Интересно е да се отбележи, че макар типично за електромобил тази машина да се движи доста тихо, звукът задвижващия агрегат и силовата електроника се чуват отчетливо при рязко ускорение, придавайки доста чаровен посвоему акустичен израз на темперамента на автомобила. Единствено е добре да се има предвид, че приливът на толкова голяма теглителна сила върху задвижващите предни колела редовно води до превъртане на гуми. С помощта на планките на волана можете да избирате степен на интензивност на рекуперацията, като по този начин лесно се свиква да шофирате почти изцяло без да ползвате спирачния педал, а и с малко тренинг ще печелите по-голям пробег без много усилия.
Голям пробег и много динамика на разумна цена
Във всички останали отношения Kona Electric се представя също толкова убедително, колкото вече познатите й варианти – тя е чевръста на пътя, просторна и добре обзаведена отвътре, и предлага високо ценената в тази автомобилна категория висока позиция на седене в комбинация с добър обзор във всички посоки. Цената от малко над 70 000 лева обективно погледнато е много добро предложение за пълноценно използваем във всекидневието електромобил с толкова добра динамика и реален пробег около 400 км, който към момента превъзхожда голямата част от преките конкуренти.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов