Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Hyundai Kona N и VW T-Roc R: Кой спортен SUV печели?

09.09.2022 12:39

Два модела, призвани да съчетаят всекидневното семейно удобство със спортни изяви на пътя

Искате ли да разтърсвате завоите без усилия, с едно движение на китката? От леко повдигната позиция на седене, т.е. от столчето на SUV модел? Тогава трябва да включите в списъка си за пазаруване Hyundai Kona N. Или като алтернатива VW T-Roc.

Сигурно отдавна подозирате, че сме заседнали в баналното Вчера. Съответно ще излезем с едно старомодно клише относно купуване на автомобили. Съгласно него – да, сетихте се! – жената определя категорията на автомобила. Поне така стана наскоро в компанията на едни познати, когато доста авторитарно беше поискан SUV. Все пак мъжът направи опит да преговаря: "Но аз ще избера модела!" След това в краткия списък се озоваха Hyundai Kona N и VW T-Roc R.

N и R са като RS и AMG

Тук говорим за – така да се каже – два спортни SUV модела, което би трябвало да бъде изписано в разгърнат вид като спортни спортни лекотоварни автомобили (Sport-Sport-Utility-Vehicles). Всъщност, честно казано, в компактния клас единствено модели като N и R заслужават "S" пред "UV". Така че N и R ще бъдат споменавани тук – така да се каже – в един ред с RS и AMG. Онези, които сега биха се заели да проверяват, захранвайки големия апарат на Google, най-вероятно не принадлежат към целевата група на тестваните тук модели. Защото буквите говорят много – те са съкращения на едно обещание, спортни емблеми, ако щете. Някои имат дългогодишна традиция, други са нови на пазара.

R например отдавна е наложено сред ценителите на мощността от VW чрез Golf. N, от друга страна, все още може би носи някои недостатъци на новобранеца – но можете да си спестите наивните шеги: Модели като i30 N и i20 N вече са оставили следи от своите гуми по нашите страници, с което бързо спечелиха уважение за спортния отдел на Hyundai. При Kona той също приема работата си сериозно – чак до дълбините на допълнителните точкови заварки. Не, отборът на N далеч не се задоволява само с едно глупаво „по-твърдо, по-широко, по-шумно“.

Hyundai Kona N: Корав и пристрастен към завоите

Съответно, още от първите няколко метра в Kona се усеща сериозност, която превръща дори спирането на червен светофар във филигранна работа: трябва да спре точно там, на това петънце асфалт, а не след едно завъртане на колелото. Амбицията се събужда, сензорите вибрират през подметката на обувката, натискът върху педала пулсира с милиметрова точност. Улучихме! Контрол на успеха? Можете да усетите най-малкия ръб по асфалта. Всъщност можете да усетите всичко, защото N е изключително комуникативен. Неговото окачване не възприема неравностите като смущение, а като предизвикателство за размяна на удари. Без неравности Kona скучае като кученце, което постоянно иска да си играе.

Палавник – да, такъв е спортният Hyundai. Това почти идва в повече – понеже от трите избираеми режима на адаптивните амортисьори само един е използваем по обществени пътища – най-малко твърдият. Дори той засмуква водача непосредствено в онова, което се разиграва между колелата и пътя.

Тук не можете просто да се шляете небрежно, N изисква неразделено внимание. Чак до кормилната уредба, която има нужда от властни ръце при подаване на газ и наказва всяко допуснато плъзгане с рязко движение в посока към околната растителност. Защото механичният блокаж на диференциала на единствено задвижвания преден мост се намесва осезаемо и определено може да стане доминиращ. Ако обаче се съпротивлявате, ще изпитате как Kona се подиграва на центробежната сила -  сякаш я кара да действа обратно.

Тогава компактният автомобил се завърта навътре, водачът бива притиснат към външната за завоя опора на седалката, както познаваме това от – точно така! – спортните машини със задно предаване. Освен това, ако желаете, на таблото се появяват пламъци, придружени от горещия дъх на overboost режима на турбото, изкуствено подсиленото бълбукане на всмукателния тракт и доста неприкритото пукане на ауспуха. Момче, момче, тук емоциите са на пълни обороти до изтощаване. Удоволствие от шофирането? Естествено, как иначе!

VW T-Roc R: солиден и бърз

От гледна точка на конкурента спектакълът може да изглежда пресилен. Защото със или без R, T-Roc е на първо място VW – с (почти) всичко, което прави живота на пътя приятен. Изтощение? Трябва да се избягва, дори ако идва от каране по завои. Задвижването тегли волана? А двойното предаване за какво е! Ами окачването? То действително поема неравностите осезаемо по-компетентно дори в сравнение с предишни тестови R-модели.

Очевидно развойният отдел е дал на ходовата част инструкции за добро поведение, съчетани с намек към задницата за придобиване на малко повече сдържаност. Съответно T-Roc вече не се втурва радостно във всяка появила се суматоха – той спокойно претегля възможностите. Оценява състоянието на асфалта, дори евентуални аномалии в тектониката, и задължително радиуса на кривата. След това тези компоненти се вплитат в голямата картина, така че в крайна сметка да се получи най-ефективно представяне и възможно най-бързо движение. Това не поражда опияняващи емоции. Вместо тях ви се иска да  изразите уважение предвид безпроблемната бързина. VW с лекото следва Hyundai и сякаш вади мощност от ръкава си като фокусник.

Асортиментът от техника за подпомагане и осветление също е от значение за точките. Разбира се, феновете на другия отбор се присмиват на такива характеристики като неуместни. Но те са точно толкова част от раздела за безопасност, колкото и по-късите спирачни пътища. А тяхното значение се гради върху легендарни състезания – такива, които са спечелени със спирачки, а не с газ. Така че, ако подценявате възможностите за спиране, трябва да вземете допълнителни уроци по динамиката.

VW: Ускорява до полпозиция

И всеки, който подозира, че Волфсбург отново ще спечели победата с по-голям багажник, моля да затвори тефтера с пренебрежителни реплики. Действително товарното отделение на T-Roc побира повече, той може да тегли по-тежък товар и интериорът му изглежда по-качествен. Независимо от това победата в раздела за каросерия отива при Kona. Други нейни бонуси са отделението под товарния под – във VW там се шири басовият високоговорител, – външните бутони на менюто, благодарение на които функциите може да се управляват с бегъл поглед, докато R изисква пълно внимание при докосване, фойерверк от опции за индикаторите, какъвто германският конкурент   не може да запали.

Той възпламенява по-малко в преносния, отколкото в прекия смисъл, и се позиционира начело в раздела за задвижване. Тук на R му липсва охотата за високи обороти на N. Той разчита много повече на стегнатия и ефективен турбомарш и умелото прилагане на силата – трансмисията му не само има по-действен launch control, но оперира с двата  съединителя по-бързо и по-плавно. Всичко това извежда T-Roc на полпозиция – както в реалния, така и в преносния смисъл.

Добавете към това надеждното сцепление на двойното предаване, съчетано с постоянно залепеното за пътя окачване, което го прави непоколебим приятел в ежедневието. И това се сумира в толкова солиден аванс от точки, че дори сериозното приспадане поради огромната ценова разлика не застрашава победата. Независимо от това цената може да бъде решаващият фактор за или против даден модел – нали човек трябва да може да си го позволи. И накрая – няколко думи за палавостта на Hyundai: От гледна точка на изпитателя тя е нежелателна, но от гледна точка на купувача може да е добре дошла. Защото има едно нещо, което T-Roc R не може да предложи: това леко грейнало лице след гореща обиколка на терена. Може да ви го осигури само Kona N.

Заключение

1. VW T-Roc R (613 точки)
Скъпият R е досаден само със силно разсейващото управление на функциите. Неговият плюс: Той е ненатрапчив и подсъзнателно бърз – дори пътуванията до магазина отнемат нула време.

2. Hyundai Kona N (607 точки)
N дразни или радва с неспокойното си поведение на пътя – в зависимост от това как гледате на него. Той не се ръководи от всекидневната целесъобразност, а е загрижен предимно за едно нещо: максималното забавление.

 

Текст: Маркус Петерс  
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus