Спортния SUV на Hyundai се явява на зрелостен изпит срещу сериозни съперници
Щастливи сме да приветстваме Hyundai Kona N на първия му сравнителен тест. В крайна сметка досега всички модели N бяха сърцати атлети - с много мощност, много звук и майсторски умения в завоите. А Kona? И тя също. Но днешните противници са малко по-силни и трудни за преодоляване – BMW X2 M35i и Cupra Ateca 2.0 TSI.
Скъпа публико, радвай се и се весели! Все още има автомобили, за които мненията се различават значително. Един излиза от кабината с аплодисменти, дори иска да коленичи от радост, но се качва веднага обратно и завърта още една обиколка. Друг отказва с едно „благодаря“, изправя отново гръб и размишлява над въпроса какъв е смисълът от всичко това.
Автомобилът? Машина с 300 к.с. на BMW или Cupra? Не, говорим за Kona N. След i30 и i20 това е третият дериват от Намянг. Инженерите отново са се заели сериозно със спортно профилиране и са снабдили отвън и отвътре дългокракия кросоувър с всичко, което отделът N е в състояние да предложи. А то е доста: двулитров бензинов турбомзотор (280 к.с./392 Нм), осемстепенна трансмисия с два съединителя в охлаждаща маслена баня, блокировка на диференциала, тройно регулируеми амортисьори, по-твърд преден мост с 1,7-градусов отрицателен наклон, спортни спирачки и ковани джанти със специално адаптирани гуми Pirelli P Zero в 19-цолов формат. Вътре – по-скоро средна хубост спортни седалки и волан с големи, винаги достъпни планки за превключване, червен бутон за overboost на NGS и два сини бутона, с които могат да се активират различни настройки.
Резултатът от всичко това е един SUV модел, който не се клати и – при по-остро шофиране – поривисто набира обороти чак до ограничителя, сменя предавките изключително бързо, стръвно атакува завоите и препуска през тях с подкупваща неутралност, дърпа волана енергично при натоварване и отново се втурва напред с гръм и трясък, за да излезе на правата. В зависимост от конфигурацията твърдо, грубо или като влакче на ужасите – но никога спокойно. Не е изненадващо, че тежащият само 1,52 тона Hyundai регистрира добри времена на трасето за управляемост. Независимо дали става дума за слалом, или смяна на лентата, Kona N винаги е с един до два км/ч по-бърза от своите със сигурност небавни противници.
За да върви всичко гладко, дебелото ръководство за потребителя трябва винаги да е под ръка в малката жабка. Блокировката, амортисьорите, логиката на превключване, усилието с волана и ESP позволяват толкова много вариации и ефектите са толкова сериозни, че със сигурност не пречи от време на време да го препрочитате (Глава 6, от страница 38). Също така е добре да знаете: Номерът с доускоряването (N Grin Shift) работи само 20 секунди, след което задвижването има нужда 40-секундна пауза за поемане на дъх. Изискване, което многократно принуждаваше и колегите от тестовия отдел да правят обиколка за охлаждане между спринтовете от 0 до 100 км/ч. Ако всичко е както трябва, Hyundai ускорява до 100 км/ч за 5,2 секунди и до 200 км/ч за 20,2 сек. Въпреки номинално по-мощните двигатели BMW и Cupra са незначително по-бързи само до 140 км/ч; след това Kona излиза леко напред. Накратко: ако искате чисто удоволствие от шофирането, тук ще ви е най-добре.
Можете да разчитате и на спирачките – лесни за дозиране и стабилни, – въпреки че измерените стойности от 36,8 (от 100 км/ч студени) и 62,2 метра (130 км/ч, загрети) не са убедителни. X2 застива след 33 и 57,1 метра! Само тук Kona губи много точки, които биха ѝ потрябвали предвид агресивната ѝ настройка. Защото, разбира се, побойникът не знае милост, разтърсва силно пътниците си, скача, дърпа, обикаля неспокойно като тигър. Да не говорим за шума при 180 км/ч. Комфорт? Търсете го другаде.
В сравнение с корейката X2 M35i се държи почти като примерен ученик. Признаваме, че той също обръща малко внимание на комфорта на окачването, но се отнася към пътниците си далеч не толкова натрапчиво. Особено по аутобан баварецът се държи като спокоен спътник, който почти не се смущава от напречни фуги и къси вълни и прилежно следва посоката направо. Тук ви се струва съвсем уместно, че въздушният поток и колелата създават малко шум дори при високи скорости и че двигателят се държи също толкова възпитано. Приятен и басов в ниския диапазон, той звучи все по-твърдо и тръбно при 2000/3000/4000/5000 оборота в минута, но не ви натоварва повече.
Твърде малко фанфари за едно BMW в M-одежди? Може и да е така. Не бива обаче да подценяваме този автомобил с лош обзор и четири врати. Неговият изключително жаден за обороти двулитров бензинов двигател отдава 306 к.с., подхранвани от впечатляващия въртящ момент от 450 Нм чак до 4500 об./мин. Така пилотът може да реши дали да ускори с плътна тяга от висока, или с еластично повишаване на оборотите от ниска предавка.
Спринтираш и пестиш
Автоматичната трансмисия с преобразувател на въртящия момент така или иначе намира правилната предавка бързо и безпогрешно - нагоре и надолу. И накрая, сцепление осигурява и двойното предаване. Така от нула до сто се ускорява за 4,9 секунди - без никакво дърпане на предния мост. А най-доброто е, че въпреки мощната тяга и корпулентността си, M35i е все пак икономичен с тестов разход от 9,5 литра бензин 98. Ateca се нуждае средно от поне половин литър повече. Kona, със 143 кг по-лека от X2, си угажда с 9,8 л/100 км.
Звучи така, сякаш моделът на BMW има талант само за прави отсечки? Не е вярно. Благословен с чувствителното и прецизно управление, той безпогрешно фучи през всеки завой, недозавива минимално близо до границата на сцепление и не играе много със задната си част. Един извънредно чeвръст хот хеч SUV, просто не толкова забавен като Kona N.
Cupra, третият участник в групата, също не се справя по-добре. Наистина, Ateca гърми мощно с 300 к.с. от четирите си дебели ауспуха, а големите колела с размер 245 плюс червени спирачни апарати Brembo ѝ подхождат добре, но формата ѝ сама по себе си е ограничение. Автомобилът е просто с девет сантиметра по-висок от BMW и съответно пътуващите седят с пет сантиметра по-високо. Като водач не се чувствате така вграден, както в X2, и разбира се, испанката се накланя повече настрани в завоите.
Но подобно на BMW, Cupra е по-жилава, отколкото си мислите. Кормилната уредба е прецизна, теглото е по-ниско, бензиновият турбомотор е изпълнен с хъс за действие, автомобилът се мята между пилоните и спринтира на тестовия полигон не по-бавно, понякога дори малко по-бързо от модела на BMW. Само спирачната система, за която Cupra прибира 2860 евро, не иска да лови толкова силно, колкото тази на X2, и от 100 км/ч спира на 34,9 м.
Ateca обаче трудно може да бъде победена, когато става въпрос за комфорт на окачването. Адаптивната ходова част от концерна VW е на борда серийно и разликата между режимите на шофиране е голяма. В Ateca няма проблеми с подскачане при пътуване по шосе и по магистрала. Но автомобилът може да бъде и различен, като разтърсва силно пътниците си в режим Cupra. Жалко само, че не гледа сериозно на солидното изолиране от шума на двигателя и колелата.
Въпреки цялата предлагана динамика въпроси като вътрешно пространство и полезност също играят важна роля в мощните компактни SUV модели. В крайна сметка няма да ги откриете толкова на пистата, колкото пред магазина за строителни материали или ски лифта, а тук Cupra отново излиза на сцената като образец за подражание.
Товариш и плащаш
Защото без значение колко дива може да е, тя все пак притежава много полезни качества. Нейната каросерия с изправени стени осигурява на пътниците много въздух и място за краката. Отворите на вратите са големи, така че хората се качват спокойно. Детски столчета могат да се монтират бързо – също и благодарение на лесно достъпните скоби Isofix, – а задните седалки се сгъват лесно чрез дистанционно освобождаване. Ateca поема максимум 1579 литра, стандартно багажникът побира 485 литра. Освен това Cupra е единствената, която би могла да тегли ремаркета с тегло до 2,1 тона.
За X2 във версия M35i от BMW дори не предлагат теглич за ремарке. В замяна на това разделената на три части облегалка на задната седалка подобрява гъвкавостта, а моделът единствен предлага голям контейнер под пода. Багажният обем е от 470 до 1355 литра.
Hyundai, който е с 18 сантиметра по-къс от Cupra, не се представя равностойно в този кръг от състезанието със своите 361 литра и облегалка от две части. Прави впечатление също, че пътниците отзад нямат собствени вентилационни отвори.
Така стигаме до скучната, но важна и информативна част за разходите. Тук Kona отново вдига летвата, и то доста високо: за своя малък калпазанин Hyundai изисква умерените 38 900 евро, при това с най-доброто оборудване в групата. В цената са включени 19-цолови джанти, спортна спирачна система, адаптивна ходова част, блокировка, ауспух с клапи и впечатляващо лесната за използване инфо-развлекателна и навигационна система.
За пълно оборудване липсват единствено боя металик, люк и пакети за комфорт и подпомагане. В тях се крият например вентилирани седалки с плат/кожа, активен асистент за мъртвите зони и система, предупреждаваща за напречно движение отзад, която, ако е необходимо, може да спре автомобила напълно,.
Всичко това са екстри, които далеч по-качествено обзаведеният X2 във версията M35i не може да предложи. Цената му възлиза на солидните 56 800 евро. Цифровите уреди, големият монитор и усъвършенстваната връзка със смартфон въпреки това се заплащат допълнително; head-up дисплеят и адаптивните LED фарове също са силно препоръчителни.
И първото място печели…
Тези приятни неща липсват в сравнително скромно оборудваната Cupra. С цена от 47 490 евро тя все още е скъпо забавление, особено след като спирачките Brembo и широките суперспортни гуми Goodyear Eagle F1 се заплащат допълнително. Все пак виртуалните контролни уреди и многоцветният инфотейнмънт са стандартни, макар че работата с тях често ви кара да се отчайвате.
Hyundai предоставя и безплатна петгодишна гаранция. Действително, никой в този клас не предлага повече мощност и забавление при шофиране за толкова малко пари. Така че Kona печели първо място – но само в класацията за разходите. Това точково предимство обаче не е достатъчно, за да компенсира сериозните недостатъци, като липсата на пространство, грубата ходова част и кротките спирачки. Удобната универсална Cupra и изненадващо спокойният X2 с лекота се откъсват напред.
Въпреки това: хубаво е, че все още има разбойници като Kona.
Заключение
1. BMW X2 M35i (621 точки)
Да, X2 вдига най-малко шум и не предлага това, което обещава марката му. Но хомогенната смес от мощен двигател, бърза управляемост и силни спирачки се представя убедително – но на висока цена.
2. Cupra Ateca 2.0 TSI (597 точки)
Ясно е – Ateca умело съчетава комфорт, пространство и удоволствие от шофирането и би трябвало да вдъхновява много клиенти повече от X2. Но задвижването и управлението не са толкова хармонични, а консумацията е висока.
3. Hyundai Kona N (586 точки)
Признаваме, че не познаваме по-див SUV модел в този формат. Но за да спечелите сравнителен тест, имате нужда от повече: комфорт, пространство, по-икономичен двигател и преди всичко по-мощни спирачки.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт