Приятните изненади при Hyundai Kona не се изчерпват с предизвикателния външен дизайн на каросерията, а едва започват с тях
Ще си призная съвсем честно – дори аз самият постепенно започнах на моменти да се обърквам в морето от всевъзможните интерпретации на тема кросоувър и SUV, с които всички масови автомобилни производители непрекъснато заливат пазара. Кой на кого е конкурент, всъщност, кой към кой клас принадлежи, дали е по-меродавно да определяме различните категории по размерите на каросерията, по цената или пък по предназначението на самия продукт? Бъркотията става все по-трудна за ориентиране.
Затова и неслучайно първоначалните ми предположения по отношение на факта, че Kona замества малкия ван ix20 в моделната гама на Hyundai, бяха свързани с използването на платформата на актуалното издание на малкия модел i20. Или казано другояче, че Kona e технологичен близнак на появилия се почти по същото време Kia Stonic. Да, ама не, както казваше един незабравим български журналист навремето.
Компактен отвън, голям отвътре
Защото въпреки очевидните прилики по отношение на външните габарити, това са два коренно различни като техника и замисъл автомобили. Докато Stonic действително е изключително близък до Hyundai i20 – или казано с пълна точност, до неговата модификация i20 Active (и съответно може да бъде комбиниран единствено със стандартно задвижване на предните колела), Kona всъщност използва скъсената технологична платформа на по-големия и значително по-високотехнологичен i30. Поради което наред с всичко останало е наличен и с двойно предаване. Което пък от своя страна означава, че скромните мерки на автомобила отвън са по-скоро интересен трик, който го прави отличен избор за маневриране и градско шофиране, но вътрешният обем и нивото на техниката го превръщат в реален конкурент на VW T-Roc например.
Усещането, че се намирате в автомобил от по-горен клас, започва още щом седнете в кокпита с неговите свежи пъстроцветни акценти. Стилистиката и ергономичната концепция силно се доближават до познатите от новия i30 решения, но атмосферата като цяло е по-младежка и приветлива, отколкото при по-скоро сериозния по характер компактен модел. Висококачественият сензорен екран на инфо-развлекателната система е с оптимално по височина и близост до водача разположение, а класическите бутони за управление на различни функции са прегледно надписани и логично групирани. Много приятно впечатление оставят предните седалки, които дават на тялото добра странична опора и са удобни за дълги преходи.
Първото впечатление е най-важно
От Hyundai очевидно са съвсем наясно с истинността на тази максима, затова Kona още от пръв поглед успява да привлече погледите върху себе си. Екстравагантно оформената предница го отличава сред цялото множество от конкуренти, не по-малко атрактивни за публиката са също така динамичната странична линия и атлетичната задна част. Възможността за поръчване на двуцветно изпълнение на каросерията допълнително разширява спектъра от опции за придаване на повече характерност в излъчването на автомобила. Със своето дълго междуосие, къси надвеси и големи колела, които при върховата версия са обути с доста нископрофилни гуми, карат Kona да изглежда почти насъскана на пътя.
Добрите изненади продължават
Атлетичните заложби, които предполага визията на автомобила, за наша радост изцяло се покриват с реалното му представяне във всекидневието. Специално върховото изпълнение на модела, задвижвано от 1,6-литров бензинов турбомотор, който отдавя тягата си на четирите колела през бързо работеща седемстепенна предавателна кутия с два съединителя, ще успее да впечатли натурите с афинитет към по-спортния маниер на шофиране – Kona се държи в завоите като класически спортен компактен модел, а не като SUV. Това усещане се постига чрез твърде сполучливата комбинация между пъргава управляемост и подчертано стегнатото окачване, което допуска съвсем минимални странични отклонения на каросерията. Динамичните параметри на задвижването също допринасят за наистина приятното преживяване при шофиране.
Ценовата политика на Hyundai Kona в съчетание с традиционните за южнокорейския производител привлекателни гаранционни условия е подобаващ завършек на извънредно положителните ни впечатления от този модел. Базовата цена за версия с еднолитров мотор с предно задвижване, механична трансмисия и предно задвижване е 35 990 лева, а радващата се на най-голям клиентски интерес към момента върхова модификация, в каквато беше поръчан и изпитания автомобил, т.е. с двулитров бензинов двигател, скоростна кутия с два съединителя, задвижване на четирите колела, върхово ниво на оборудване и поръчани практически всички възможни опции, струва около 60 000 лева.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Hyundai