Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Hyundai Nexo срещу Toyota Mirai: Да ти върви по вода

22.03.2019 08:44

Сравнение на два модела от една много рядка порода, задвижвани с водород

Hyundai Nexo и Toyota Mirai са от една много рядка порода. Електрически автомобили, зареждани с водород. Външността им обаче едва ли може да бъде по-различна, затова директното сравнение е по-скоро относително. И все пак – да видим за какво става дума.

Познавачите на материята знаят как се случват нещата. Тестовете ни обикновено се извършват по обичайна процедура и обичаен маршрут. По обичай в конвой и с последователни размени на автомобилите между колегите. В това има проста логика – човекът отзад може да наблюдава външно предния автомобил и това, което видимо се случва с него. Като например поведението на ходовата част, накланянето в завой и вибрациите по неравни шосета. Или пък дали светлините на мигачите се виждат достатъчно ясно при активирани светлини на спирачките.

В настоящия тест някои от тези „постулати“ обаче трябва да бъдат променени. Задвижваните от водородни горивни клетки автомобили, които впрочем са първите по рода си, изискват въвеждането на нови критерии за сравняване. Като например зареждането на водород под налягане, в случая на станцията на OMV в близост до летището на Щутгарт.
Всъщност тук не се случва нищо впечатляващо. И при двата субекта зареждането става почти по обичайния начин, както при автомобилите с фосилни горива. В случая по-големият по размери щуцер на системата за зареждане се намества върху предварително отворения конектор в автомобила и се фиксира. За това не са нужни някакви особени умения и зареждането може да започне. Продължителност? Не повече от пет минути, което се дължи най-вече на факта, че системата работи под налягане от 700 бара. След това по обратния път щуцерът се освобождава и прибира и капачето на резервоара се затваря. С това зареждането приключва. Резервоарите на Mirai, чието електрическо задвижване има мощност 114 кВт, респективно 155 к.с., могат да вместят

максимум пет килограма водород. Малко по-мощният Nexo (съответно 120 кВт и 163 к.с.) поема до 6,33 кг сгъстен водород. По отношение на разхода на гориво двата автомобила показват много близки стойности. При Mirai той е 1,1 кг на 100 км, а при Nexo – 1,2 кг. Което от своя страна означава, че Nexo може да измине малко по-голямо разстояние с едно зареждане. Последният факт не е маловажен предвид рехавата мрежа от станции за зареждане с водород.
Малко по-късно, при първата смяна на водачите на аутобан А8 в посока Улм, колегата Жо Делекер със смях разказва за преживяванията си зад волана на Mirai и леките, пухкави облачета пара, отделяни от движещия се пред него Nexo, които кондензирали върху стъклото и го принуждавали да пуска чистачките. Можем само да предполагаме какъв точно ще е ефектът от подобно нещо през студените месеци на годината и дали от автомобила няма да хвърчат парченца замръзнала вода. Mirai дори може да бъде „изпишкан“ с натискане на бутон, за да не прави локвички, когато се прибере в гаража. Според производителите горивните клетки и на двата автомобила трябва да могат да останат функционални при температури до минус 30 градуса, като системата на Nexo има нужда от 30 секунди, за де премине в оперативно състояние, а тази на Mirai – от 70 секунди. Тези показатели не са релевантни за получаване на точки при оценката, но са интересни от гледище на предизвикателствата, с които се сблъскват инженерите при конструирането на този тип автомобили.

Тук и сега са важни разликите в пътното поведение, пространството и качеството на изработка. Още с първите километри става ясно, че в лицето на представения през август Nexo Hyundai е създал един наистина добър автомобил. Неговият мотор разполага с въртящ момент от 395 Нм, които осигуряват приятна тяга на нелекия с теглото си от 1,83 тона кросоувър и при ускоряването до 100 км/ч му дават преднина от една секунда спрямо Mirai с неговите 335 Нм. Дори при скорости от порядъка на 180 км/ч моделът на Hyundai не демонстрира значително повишаване на шума от електромотора или горивната клетка, докато системата на японския автомобил работи все по-звучно. Допълнителен плюс при Nexo са и трите степени на рекуперация, които водачът може да избира с помощта на пера на волана.

Присъстващият на пазара от три години Mirai предлага само една степен и не притежава толкова ярко изразени способности при намаляване на скоростта. Което важи с пълна степен и по отношение на конвенционалните спирачки, чийто спирачен път от 100 км/м варира от 37,3 до 38,7 метра в зависимост от това дали са загрети или студени. При всички измерени в този раздел данни Nexo превъзхожда Mirai.

Повече комфорт при Mirai

Любителите на комфорта обаче ще останат доволни от това, което им предлага моделът на Toyota. Меко настроеното окачване абсорбира неравностите с лекота, като само при дългите вълни има леко поклащане. Воланът е приятно лек, но реагира с една идея по-чувствително, което води до известна нервност при движение в права посока. По-високият с десет сантиметра и с по-твърда настройка на ходовата част Hyundai щади в по-малка степен пътниците си, но на равна настилка и в завои е по-стабилен и динамичен. Последното се дължи и на кормилната уредба с по-добра прецизност, макар че малко повече обратна връзка няма да навреди.

При следващото спиране обменяме повече подробности за двата автомобила. Анализираме и сравняваме интериора, багажното отделение, задвижването и концептуалните различия между класическия модел и кросоувъра. И естествено, в резултат от всичко това възниква логичният въпрос – всъщност цялото това сравнение адекватно и честно ли е?
На дължина моделът на Toyota превъзхожда с 22 сантиметра този на Hyundai с неговите 4,67 м, но благодарение на концепцията си последният осигурява повече място за петимата си пътници и багажи им (от 461 до 1466 л). В допълнение вертикалните части на задните му седалки могат да се регулират, докато четириместният Mirai е доста скромен по отношение на функционалността. Багажният му обем се свежда до скромните 361 л, а полезния товар е едва 328 кг (508 при Nexo).

Повече качество при Nexo

Отново се връщаме към адекватността на сравнението. Но дори да се абстрахираме от параметри като пространство, багажен обем и функционалност, Hyundai пак ще изпревари съперника си – този път по отношение на нивото на използваните материали и изработката, както и хармоничността на органите за управление. Да, вярно е, че на човек му се налага да свикне с множеството бутони на средната конзола, но най-важните базови функции са ясно отделени, а класическото вече решение с въртящ се и натискащ се контролер улеснява управлението, например на навигацията.
Един етаж по-надолу може да се открие голямо гумирано отделение, включващо подложка за индуктивно зареждане, както и USB конектор и 12-волтов куплунг. Неособено впечатляваща е конзолата отгоре с 12,3-инчов сензорен екран, чиито изображения могат да се разделят на три части – като например карти, управление на медийни източници и графика за работата на горивната клетка. Хубавото е, че системата показва местоположението на най-близките станции за зареждане.

Но Hyundai може повече от всичко гореописано. Срещу доплащане е възможно моделът да бъде оборудван със системи за активно подпомагане на водача, като широкоъгълни камери във външните огледала, които показват големи изображения на околното пространство, например при напускане на лентата. Така на практика няма мъртва зона на видимост, а електрониката помага за връщане на автомобила в лентата.

Когато човек се прехвърли от Nexo в Mirai, се връща няколко години назад. Със своята композиция от дигитални уреди под предното стъкло, последвани от екрана на навигацията, инфо-развлекателната система и този на управлението на климатичната инсталация, японският автомобил по-скоро ще  ви се стори демоде. Освен това в салона доминират твърди пластмаси, кожата на сравнително неудобните седалки е малко лепкава, а карбоновите елементи определено са  неуместни.

Много пари, по-малко чар

Това изглежда малко странно на фона на цената на Mirai от 78 600 евро, като Toyota предлага модела изключително на лизинг. Nexo може да бъде придобит за 69 000 евро, в които се включва и гаранция от пет години за автомобила и осем за батерията. При Toyota тези стойности са съответно три и пет години.

Всичко това осигурява на Hyundai солиден запас от преднина. Nexo е впечатляващо добър електрически автомобил и със сигурност интересна алтернатива на plug-in хибридните модели.

Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Дино Айзеле

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

1. Hyundai
Nexo съчетава достойнства като високо качество и предимствата на SUV модел с ефективно и мощно задвижване с горивна клетка. Досега никой в света не е предлагал подобно нещо.

2. Toyota
Въпреки индивидуализма си скъпият Mirai вече не е up to date. Все пак предлага повече комфорт, а концепцията му за задвижване е също толкова авангардна.

Коментари
comments powered by Disqus