Моделът Ioniq ще се предлага на промоционални цени от 45 000 до 55 000 лева
Hyundai Ioniq е важен модел за гамата на южнокорейската компания. Той трябва да се изправи като директна конкуренция на Prius и компания в набиращия сили пазар на хибридни модели, особено след дизеловите скандали. За разлика от конкурента си от Toyota, Ioniq ще предлага освен хибридната и plug-in версия, както и модификация с чисто електрическо задвижване. В името на ефективността при производството на високотехнологичния автомобил се използва голям дял на високоякостни стомани, а някои елементи на каросерията като преден и заден капак са изработени от алуминий. Последният се използва и в окачването, което отзад е многозвенно при хибридните версии и с торсионна греда при чисто електрическия. В името на намаляването на разхода на гориво автомобилът е детайлно прецизиран от гледна точка на аеродинамиката. Коефициентът на обтекаемост от 0,24 е уникален за класа и се дължи освен на цялостната форма на купето, така и на всеки детайл – като например активни предни въздушни жалузи и почти цялостно подподово покритие.
За задвижване на автомобила се използва паралелна хибридна система, включваща двигател с вътрешно горене, електрически мотор и шестстепенна трансмисия с два съединителя DCT. Ниският разход на гориво се дължи на множество фактори освен гореспоменатите. Двигателят с атмосферно пълнене Kappa 1.6 GDI е настроен да работи по цикъла на Аткинсън с много удължен работен цикъл (много по-висока степен на разширение от степента на сгъстяване), позволяващ му по-пълноценно усвояване на енергията на отработилите газове. Това е бензиновият двигател с най-висок КПД в света – цели 40 процента! Мощността му е 105 к.с., въртящият момент е 147 Нм, а в името на по-бързото загряване разполага с отделни охладителни кръгове за главата и блока и топлообменник на изпускателните тръби. Паралелно свързан с него в шестстепенната трансмисия с два съединителя е електрически мотор с мощност от 43,5 к.с. и максимален въртящ момент от 170 Нм още при нулеви обороти. Това, заедно с прецизно работещата трансмисия, осигуряват на автомобила много добри динамични качества, а наличието на директна механична връзка позволява постигане на висока ефективност и при по-висока скорост и избягване на недостатъците на хибридните системи с два мотор-генератора и планетарен механизъм в тези случаи.
Като цяло системата е много различна от тази на Toyota, но благодарение на доброто управление на агрегатите и хармонията в работата постига висока ефективност. Превключването на режимите и преминаването на друга предавка става изключително плавно и комфортно, като при режими на чисто електрическо задвижване (при ниска скорост, потегляне и при плавно движение с висока скорост) ДВГ се отцепва от мотора с трети съединител. Благодарение на помощта на мотора при икономичен режим възможно най-дълго се задържат високи предавки, позволяващи работа на ДВГ с работна точка във по-ефективни зони при по-ниски обороти и с широко отворена дроселова клапа. Интересно е да се отбележи че двигателят се стартира не с основния електромотор, а с допълнителен, свързан с него с ремъчна предавка. За захранване се използва литиево-полимерна батерия с капацитет от 1,56 кВт.
Версията plug-in разполага с батерия с капацитет от 8,9 кВтч, а по логични причини електрическият двигател е с увеличена до 61 к.с. мощност. Според данните на производителя моделът може да измине около 50 км при чисто електрическо задвижване. Последните достигат 250 при изцяло електрическата версия с електромотор с мощност от 120 к.с., въртящ момент от почти 300 Нм и литиево-полимерна батерия с капацитет от 28 кВтч.
Като технологична ракета носител Ioniq е оборудван и с голяма гама от системи за асистенция като автоматично предупреждаване и спиране при наличие на пешеходци и система за спазване на лентата за движение с различни степени на интервенция за връщане, а пасивната и активната безопасност са на изключително високо ниво.
Електронният дисплей променя визията си в зависимост от включения режим, като при Sport се активира виртуален оборотомер. Инфоразвлекателните системи с Android Auto и Apple Car Play позволяват връзка със света на смартфона.
Текст: Георги Колев
Ozzy
А в Русия успяха да направят 1800cc двигател. Първият за цялата история на автомобилизма. Засега само на всмукване има изменяеми фази. Толкова могат.