Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

И все пак той се върти: от ванкеловия до HCCI мотора IV

14.11.2017 15:26

Дали Renesis ще остане последният сериен роторен двигател - предстои да видим

Генезисът достига до Renesis

През деветдесетте години обаче Mazda търси начин за създаване на още по-ефективен роторен двигател. Въпреки огромната еволюция на 13B с всички гореспоменати промени и допълнителни агрегати, от компанията решават отново да се върнат към атмосферното пълнене, но да променят някои фундаментални елементи от управлението и цялостната геометрия на роторната машина. Така през 1995 година на изложението в Токио за първи път се появява двигателят MSP-RE, задвижващ концептуалния модел RX-01. След няколко студийни версии те ще еволюират съответно до Renesis и RX-8.

Основаната промяна при Renesis (с вътрешнофирмено име 13B MSP) спрямо предшествениците е поставянето на всмукателните и изпускателните отвори в страничната част на статора. Главното предимство на това решение е елиминиране на припокриването на фазите на отваряне на всмукателните и изпускателните тръбопроводи. По-свободното им разполагане позволява и оформяне на по-големи отвори, в резултата от това по-добро пълнене и позиционирането им така че да се удължи фазата на работния такт и да се подобри ефективността на мотора. Страничната позиция позволява и по-спокойно проектиране на контурите на всмукателните и изпускателните тръбопроводи. Двуроторният двигател се изработва в два варианта, съответно с общо четири и общо шест всмукателни отвора (с различна мощност), всеки от които със сложна система от променливи контури за оптимизиране на пълненето с вълнови ефекти в различните оборотни диапазони. По-мощният (250 к.с.) постига параметрите си благодарение на възможността за оптимално пълнене и при по-високи обороти от по-слабата 215/232 к.с. в зависимост от пазара за който е насочена, макар че въртящият момент и при двата е близък и в диапазона 216-222 Нм.

Представеният официално през 2003 година RX-8 се задвижва от новия Renesis, който разполага и с дигитална система за управление с електронна дроселова клапа. Renesis постига максималната си мощност при цели 8500 об./мин (при атмосферната версия на предшественика 13B-REW те са 6500) в немалка степен и благодарение на олекотения ротор и тройката инжектори на ротор – по един с 12 и два с 4 отвора. Напълно нови са и на уплътнителните и маслосъбиращи елементи с изцяло различна конструкция. Последните в много по-малка степен допускат преминаване на газове от един сектор в друг, което заедно със страничните отвори не позволява преминаването им в изпускателната система. Вместо това те остават в горивните камери за допълнителна обработка. При това проектирането на този сложен от гледна точка на процесите двигател е едната страна на медала. Mazda създава изцяло нови производствени процеси, машини, съоръжения и поточни линии за да го произвежда. Уникален е моделът  RX-8 Hydrogen RE задвижван от водород, който е предшестван и от версии на предишните мотори, захранвани с това гориво. Въпросът е в това че най-големият проблем при контрола на работата с водород е ниската му енергия на самовъзпламеняване (въпреки високата температура на самовъзпламеняване и респективно високото октаново число – над 130). Това означава че по време на процеса на сгъстяване сместа от водород и кислород може лесно да се самовъзпламени от локално прегрети места. Инженерите от BMW често се сблъкваха с този проблеми при създаването на своите прототипи със захранвани с водород двигатели с вътрешно горене. При ванкеловият двигател обаче всмукването става в сравнително хладна част на двигателя и практически тези рискове се елиминират.

През 2012 година след девет години и 192 094 произведени броя окончателно бе прекратено производството на RX-8 без да се обявява наследник. С него бе сложен краят и на ерата „роторен двигател“ и за Mazda продължила 50 години. Въпреки огромните усилия на инженерите от Mazda фундаменталните проблеми на ванкеловия двигател водещи в края на краищата до висок разход и емисии водят до постепенното намаляване на и без това малките му продажби. Макар и невероятно иновативна компания, Mazda е относително малък производител на фона на гиганти като Toyota, Renault-Nissan-Mitsubishi, Hyundai-Kia, PSA-Opel и прочее. Дори теоретично, да има технологичен потенциал да създаде ванкелов двигател постигащ изискваните  съвременните нива на емисии Mazda няма как да отдели подобни ресурси и да ги абсорбира в производството. Успешното проектиране на HCCI мотор обаче в голяма степен се дължи на развитието на ванкеловия мотор. Ако това е била неговата мисия за Mazda значи всичко си е заслужавало. Роторният мотор не донесе големи финансови ползи за Mazda, но в голяма степен и помогна да бъде това което е…

  
Роторният двигател на Mazda в моторните спортове

Mazda създава собствен състезателен екип за автомобили с ванкелов двигател още през 1964 година. Всъщност дотогава нито един друг производител не се е състезавал с подобна машина. Първите участници в състезания са разновидности на Cosmo.

През 1969 година Familia Rotary Coupe побеждава Porsche 911 в състезание на писта за голямата награда на Сингапур. През същата година моделът участва и в Marathon de la Route – 84 часово състезание за издръжливост в което завършва пети. През септември 1971 година Savanna RX-3 детронира култовият по това време Nissan Skyline GT-R на състезанието с дължина от 500 мили Fuji Tourist Trophy. След като получават новия двигател 12А и особено следващия 13B моделите на Mazda са постоянно сред лидерите  в пистовите състезания. През 1979 година Mazda побеждава в клас GTU на 24-те часа на Дайтона, а в продължение на осем последователни години печели в сериите IMSA. От 1990 година RX-7 задвижвана от специално разработен четирироторен двигател започва да се състезава в GTO, а впоследствие и в GTP класа.

Моделите на Mazda демонстрират изключителна надеждност не само в пистовите състезания но и в ралитата – от първото си участие през 1981 година в RAC рали. През 1984 година специално подготвена за рали е RX-7 с двигател 13B и се състезава срещу набиращите мощ модели с двойно предаване.

RX-7 с 13B турбомотор става любимец на много хора за участие в различни пистови състезания и на тунинг специалистите. През годините различни отбори участват с модели на Mazda с  ванкелови двигатели и в  прочутите 24 часа на Льо Ман. През 1984 година в състезанието участват две Mazda 727 и две Lola T616 Mazda, доминирайки категорията С2.

През 1986 година напълно новите 757 с трироторни двигатели 13G триумфират в GTP категорията на IMSA, а през 1988 година 757 вече е оборудвана с новия четирироторен 13J мотор. През 1990 година новите 787 вече е с четиророторния R26B с атмосферно пълнене и мощност от 700 к.с. при 9000 об./мин, а състезанието през 1991 на Льо Ман е последната възможност роторният мотор да се докаже на тази писта, защото от следващата влизат нови правила, които не позволяват участието му. 787B печели това невероятно състезание побеждавайки болиди на Mercedes и Jaguar.      

Текст: Георги Колев                  

 

Коментари
comments powered by Disqus